Hari yang dinanti-nantikan akhirnya tiba. Kafe impian kami hampir siap, hanya tinggal beberapa sentuhan akhir. Aku berdiri di tengah kafe, memerhatikan setiap sudut dengan penuh harapan. Segala perabot, mural, dan pencahayaan lembut telah siap dipasang. Namun, aku merasakan ada sesuatu yang masih kurang.
Pintu kafe terbuka perlahan, dan Si Comel melangkah masuk. Senyumannya merekah, dan matanya bersinar penuh semangat melihat sekeliling. Dia berjalan ke arahku sambil memuji, "Aiman, kafe ni nampak cantik sangat! Tapi mungkin kalau ada beberapa hiasan bunga atau lampu-lampu kecil, suasana cozy lebih terasa."
Aku tersenyum, mengangguk setuju. "Betul juga... saya rasa kita memang perlukan sentuhan kreatif awak."
Kami mula bekerja bersama-sama. Si Comel menggantung hiasan bunga di setiap sudut, sementara aku sibuk menggantung lampu-lampu kecil yang dibeli. Sambil bekerja, aku tak dapat menahan senyum melihat betapa tekunnya dia memberi perhatian pada setiap sudut kafe. Dalam diam, aku merasakan detik ini amat bermakna, seakan-akan waktu berhenti seketika, membiarkan aku menikmati keindahan wajahnya yang bersungguh-sungguh.
Ketika dia berdiri di satu sudut, mengatur susunan bunga, aku mengambil sejambak bunga ros merah yang aku sembunyikan sejak tadi. Perlahan-lahan, aku menghampirinya dari belakang.
"Si Comel..."
Dia berpaling, terkejut sedikit saat melihat sejambak bunga di tanganku. Wajahnya tersipu, matanya membulat, seolah-olah tidak percaya.
"Apa ni, Aiman?" tanyanya dengan suara lembut, malu-malu.
Aku menghulurkan bunga itu kepadanya, menatap dalam-dalam ke matanya. "Ini untuk awak... tanda terima kasih sebab sentiasa ada dengan saya, sebab tak pernah berhenti menyokong impian ni. Saya rasa kafe ni takkan lengkap... tanpa kehadiran awak."
Dia menyambut bunga itu dengan hati-hati, bibirnya mengukir senyuman manis. "Terima kasih, Aiman... awak tak tahu betapa berharga semua ini bagi saya," balasnya dengan suara bergetar, cuba menahan rasa terharu.
Kami berdiri berdua dalam keheningan yang manis. Mata kami bertemu, dan buat seketika, dunia terasa sunyi, seolah-olah hanya ada kami berdua. Saat itu, hatiku berbisik bahawa dia bukan sekadar teman biasa. Dialah yang membuatkan hatiku berdebar, seseorang yang mengisi kekosongan dalam impianku.
"Awak tahu..." aku berkata perlahan, hampir berbisik, "saya harap ini bukan sekadar kafe... tapi satu permulaan baru untuk kita."
Si Comel tersenyum, matanya bersinar penuh harapan. "Saya pun... saya akan selalu ada di sini untuk awak."
Detik itu, tanpa perlu banyak kata, kami tahu ada sesuatu yang istimewa terjalin di antara kami. Dengan senyuman dan pandangan mata, perasaan yang selama ini terpendam akhirnya terluah tanpa perlu bicara.
---
Selepas itu, kami kembali bekerja dengan penuh semangat, menyusun hiasan terakhir dan menyiapkan hidangan untuk kafe. Di dapur, aku mula membuat kek moist coklat dengan topping ganache yang pekat, kuih talam keladi yang lembut, dan tidak lupa roti buttermilk yang harum. Sambil memasak, aku membayangkan wajah Si Comel dan Hariz yang mungkin akan terpukau bila merasai hidangan ini.
Selesai memasak, aku menyusun hidangan di atas meja dan memanggil mereka untuk mencuba. Si Comel duduk di hadapan meja, matanya bersinar melihat pelbagai pilihan di depannya.
"Wow, Aiman! Semuanya nampak sedap!" dia berkata penuh teruja.
Aku tersenyum, menahan debar di hati. "Cuba rasa dan beritahu saya pendapat awak, ya?"
Si Comel mencuba kek moist coklat, mengambil satu gigitan, lalu wajahnya berubah menjadi kagum. "Ya Allah, coklat dia pekat sangat! Teksturnya lembut... ini memang kek paling sedap saya pernah rasa!"
Hariz turut mencuba kuih talam keladi dan mengangguk puas. "Kau memang berbakat, Aiman. Kuih ni rasa tradisional sangat, tekstur dia lembut dan gebu. Kau mesti letak ni dalam menu!"
Aku mengangguk, rasa puas membara di hati mendengar pujian mereka berdua.
Selepas itu, Hariz mengambil giliran untuk menyediakan minuman. Dengan tekun, dia menyiapkan "Sparkling Bunga Kantan," "Kopi Ais Hazelnut," dan "Teh Herba Halia Madu."
Si Comel mencuba Kopi Ais Hazelnut. "Rasa hazelnut dia lembut dan seimbang. Ini memang sedap! Saya pasti ramai pelanggan akan suka minuman ni."
Hariz tersenyum lebar, puas mendengar pujian. "Harap-harap, ini jadi antara signature drinks kafe kita. Kita kena tawarkan sesuatu yang unik kalau nak menarik pelanggan."
---
Selepas selesai mencuba semua hidangan dan minuman, kami bertiga duduk bersama, berbual-bual tentang impian dan harapan kami untuk kafe ini. Si Comel menatapku dengan senyuman lembut yang selalu menenangkan hati.
"Aiman, saya harap awak teruskan semangat ni. Ini impian awak, dan awak telah berusaha keras untuk jadikan ia kenyataan. Saya bangga tengok kafe ni jadi realiti."
Hariz menambah, "Aku pun harap kafe ni jadi permulaan yang hebat buat kita. Kita dah kerja keras, jadi kita patut percaya pada diri sendiri."
Aku mengangguk, rasa terharu memenuhi hati. Melihat sokongan dari Si Comel dan Hariz memberiku kekuatan yang tidak terhingga. Aku sedar bahawa kafe ini bukan sekadar impian peribadi, tetapi juga simbol sokongan, persahabatan, dan... mungkin juga cinta yang selama ini tersimpan.
Dengan senyuman dan rasa syukur di hati, kami melangkah keluar dari kafe itu, bersedia untuk menghadapi pembukaan yang bakal tiba, bersama-sama.
BERSAMBUNG.....
YOU ARE READING
AKU SECURITY SEKOLAH
RomanceSEORANG LELAKI BERNAMA AIMAN, YANG BEKERJA SEBAGAI PENGAWAL KESELAMATAN DI SEBUAH SEKOLAH, TELAH JATUH CINTA PADA SEORANG GURU YANG DIGELAR "SI COMEL." NAMUN, CINTA MEREKA TERHALANG OLEH IBU BAPA SI COMEL DISEBABKAN PEKERJAAN AIMAN YANG HANYA SEORAN...