BAYANGAN CABARAN DI SEBALIK IMPIAM BAB 21

3 0 0
                                    

Matahari pagi yang cerah seolah-olah menyembunyikan gelombang kerisauan di hatiku ketika aku mengangkat telefon dan menjawab panggilan daripada Hariz. Suaranya terus kedengaran serius.

“Aiman, kita ada masalah besar,” katanya, nadanya tergesa-gesa.

Jantungku berdegup kencang. “Masalah apa? Jangan buat aku risau pagi-pagi ni, Hariz.”

“Aku baru dapat tahu dari agen,” katanya, suaranya penuh kekesalan. “Sewa tempat yang kita bincangkan tu… lebih mahal daripada yang mereka beritahu sebelum ni. Ada kos tambahan. Aku pun tak faham kenapa baru sekarang dia nak beritahu.”

Aku terdiam. Tempat itu adalah lokasi strategik yang kami dambakan selama ini, berdekatan pusat bandar, dengan aliran orang yang sibuk dan potensi pelanggan yang besar. Tapi kini, semuanya terasa goyah.

“Berapa lebih mahal?” aku akhirnya bertanya, dengan nada sedikit bergetar.

“Lebih lima puluh peratus dari yang kita bajetkan,” balas Hariz, kecewa.

Aku menarik nafas panjang, menahan diri daripada menjerit marah. “Kita tak mampu nak bayar sebanyak tu. Kalau kita teruskan juga, semua dana yang kita kumpul akan habis dalam masa sebulan!”

Hariz mendengus perlahan. “Betul tu. Tapi kalau kita cari lokasi lain, kita mungkin hilang peluang dan pelanggan yang dah mula menunggu.”

Kata-kata Hariz menusuk kalbu. Aku tahu dia benar. Tapi, aku tak mampu mengambil risiko begitu besar tanpa rancangan yang jelas.

“Kita jumpa petang ni,” kataku akhirnya. “Kita perlu rancang semula.”

---

Petang itu, di kafe kecil berhampiran, kami duduk di meja dengan kertas bajet berselerak di antara kami. Hariz menghela nafas panjang, menatapku dengan pandangan bersemangat.

“Aiman, mungkin kita kena bermula kecil dulu. Kita jangan terus buat kafe besar-besaran macam yang kita rancang,” ujarnya, menggaru kepala yang mungkin sudah penat memikirkan masalah ini sejak pagi.

Aku memandangnya dalam-dalam, cuba memahami maksudnya. “Kecil macam mana?”

Hariz melukis beberapa bulatan kecil di kertas, menunjukkan rancangan baru. “Kita sewa tempat yang lebih kecil, fokus pada menu terhad. Bila kita dah kukuhkan nama, baru kita mula besarkan kafe perlahan-lahan.”

Aku diam, mempertimbangkan ideanya. Memang idea ini lebih selamat, tetapi… “Hariz, kalau kita kecilkan skala, mungkin kita tak dapat pulangan modal secepat yang kita harapkan. Kos tetap tetap akan ada.”

Hariz memandangku dengan mata bersinar penuh tekad. “Aiman, kalau kita tak cuba, kita takkan tahu. Aku sanggup mulakan dari bawah, asalkan kita buat kafe ni berjaya, walau apa pun cabarannya.”

Dalam hatiku, kata-katanya itu membakar semangat. Mungkin inilah ujian yang perlu kami lalui. Aku mengangguk, akhirnya bersetuju.

---

Beberapa hari berlalu, dan aku masih terperangkap dalam dilema. Satu petang yang tenang, aku sedang duduk di pos keselamatan dengan fikiran melayang, membayangkan masa depan kafe kami yang penuh harapan. Telefonku tiba-tiba bergetar, tanda mesej masuk.

“Assalamualaikum, Aiman! Macam mana persiapan kafe awak? Harap semuanya berjalan lancar. Saya doakan yang terbaik untuk awak!”

Mesej itu daripada Si Comel, dan ia mencetuskan senyuman tanpa aku sedari. Sokongan kecil daripadanya benar-benar bermakna, seolah-olah dia tahu aku sedang dibelenggu keresahan.

Aku membalas, “Waalaikumsalam, terima kasih. Kami ada cabaran dengan lokasi dan kos sewa, tapi kami akan cuba cari jalan. Terima kasih atas doanya, Si Comel.”

Tak lama kemudian, dia membalas. “Awak pasti boleh lakukan ini, Aiman. Jangan mudah putus asa, ya?”

Mesej ringkas itu, yang penuh ikhlas, mengembalikan semangatku. Aku tahu dia jauh, tetapi kehadirannya terasa dekat di hati.

---

Namun, tak lama selepas itu, satu lagi masalah timbul. Harga bahan mentah naik mendadak, memaksa kami menilai semula kos setiap hidangan dalam menu yang kami rancang. Kami bertemu lagi di kafe, wajah masing-masing penuh keresahan.

“Aiman, kalau harga bahan macam ni, kita kena ubah menu atau naikkan harga. Tapi… risikonya besar,” kata Hariz sambil memegang kepalanya, jelas tertekan.

Aku memandang kertas-kertas di hadapanku dengan hampa. “Kualiti hidangan tak boleh dikorbankan, Hariz. Kalau kita guna bahan lebih murah, pelanggan mungkin tak puas hati.”

Hariz menunduk, seolah-olah cuba menahan rasa kecewa. “Mungkin kita kena tunda pembukaan kafe ni, Aiman. Kumpul dana lebih, sambil kita susun semula strategi.”

Aku terdiam, tak percaya dengan apa yang baru kudengar. “Tunda? Kau yakin ni cara terbaik?”

Hariz mengangguk perlahan. “Aku tak nak kita buka kafe ni semata-mata, kemudian terpaksa tutup sebab kewangan tak cukup. Aku mahu kafe ni berjaya. Mungkin lambat sikit, tapi dengan cara yang betul.”

Kata-katanya mengandungi ketulusan dan keyakinan yang menguatkan hatiku. “Baiklah, Hariz. Kalau begitu, kita buat. Tapi aku janji, bila kafe ni buka nanti, kita akan pastikan ia cukup kuat untuk bertahan.”

---

Dengan semangat baru, kami mula merancang semula. Kami mencari perabot terpakai untuk menjimatkan kos dan meminta bantuan kawan yang berbakat dalam seni untuk menghiasi dinding dengan mural yang unik. Setiap cabaran mengajarku erti kesabaran, dan setiap hari aku teringatkan Si Comel dan kata-kata semangatnya.

Dalam perjalanan yang penuh halangan ini, aku mula sedar bahawa impian ini lebih daripada sekadar milikku atau Hariz; ia adalah sesuatu yang kami kongsi bersama-sama dengan mereka yang percaya kepada kami. Sokongan Si Comel yang ikhlas dan dorongan Hariz yang tidak kenal erti putus asa menjadikan impian ini lebih bermakna.

Aku tahu, di hujung perjalanan ini, senyuman dan kegembiraan orang-orang yang menyokong kami akan menjadi hadiah terindah.

---

BERSAMBUNG...

AKU SECURITY SEKOLAH Where stories live. Discover now