Keputusan untuk berhenti kerja sebagai sekuriti bukan sesuatu yang mudah. Tapi aku tahu, kafe ini adalah impian yang aku nak kejar. Setelah berbulan-bulan merancang, akhirnya aku mengambil langkah besar-berhenti kerja dan memberi sepenuh perhatian pada kafe yang kami buka. Walaupun ada rasa ragu di hati, aku percaya ini langkah yang tepat.
Pagi pertama tanpa pekerjaan sebagai sekuriti terasa berbeza. Aku bangun lebih awal, sedikit teruja dengan apa yang akan berlaku hari ini. Aku berjalan ke dapur kafe, memeriksa segala persediaan untuk hari itu. Hariz sedang sibuk mengemas beberapa bahan mentah di meja persediaan.
"Selamat pagi, bos!" Hariz menyapa dengan nada ceria.
Aku memandangnya sambil tersenyum. "Jangan panggil aku bos. Kau pun sama-sama usaha ni."
Hariz ketawa. "Ya, ya, kita sama-sama. Tapi masih kena ada orang yang arahkan semua ni. Kau yang buat keputusan besar. Takkan aku yang jadi bos?"
Aku menggelengkan kepala sambil menyiapkan bahan-bahan untuk sarapan. "Kau tahu tak, kadang-kadang aku rasa macam mimpi. Dulu aku tak pernah bayangkan hidup aku akan macam ni-uruskan kafe, jumpa pelanggan, dan pastikan semuanya berjalan lancar."
Hariz duduk di sebelah meja, memerhatikan aku. "Aku faham. Kadang-kadang aku sendiri rasa pelik tengok kafe ni penuh dengan orang. Tapi kita takkan sampai sini kalau kita tak kerja keras. Dan aku nampak kau buat semuanya dengan hati. Kau memang layak jadi pemilik kafe ni."
Aku tersenyum mendengar kata-katanya. "Terima kasih, Hariz. Tanpa kau, kafe ni takkan jadi apa-apa. Kau yang banyak bantu aku sejak awal."
Kami berdua memulakan hari dengan semangat. Kafe dibuka seperti biasa, dan pelanggan pertama datang tidak lama selepas itu. Kafe yang penuh dengan aroma kopi dan kek yang baru dibakar menarik minat mereka. Aku sibuk di kaunter, mengambil pesanan dan berurusan dengan pelanggan, sementara Hariz menguruskan dapur.
"Pagi ni ada ramai pelanggan, nampaknya kafe ni semakin terkenal," Hariz memberi komen sambil menyusun bahan-bahan di belakang kaunter.
Aku mengangguk. "Alhamdulillah, semakin ramai orang datang. Tapi kita kena pastikan setiap pelanggan puas hati. Tak boleh ambil mudah."
"Betul tu. Kalau ada masalah, bagi tahu je, aku tolong. Kita kerja sebagai satu pasukan," kata Hariz, sambil tersenyum lebar.
Pada tengah hari, kafe semakin sibuk. Aku dapat rasakan ada tekanan, tetapi aku cuba menanganinya sebaik mungkin. Hariz sentiasa ada di sisi, memberi sokongan dan membantu apa yang patut. Suasana di dalam kafe penuh dengan gelak tawa pelanggan dan bunyi perbualan yang meriah.
Ketika waktu rehat, aku duduk sebentar di belakang kaunter, memandang sekeliling. "Aku rasa ada yang kurang je," aku mengeluh, merenung menu yang terpampang di dinding.
Hariz datang duduk di sebelah aku. "Kenapa? Ada apa yang tak kena?"
Aku menggaru kepala, sedikit terganggu dengan perasaan yang tiba-tiba datang. "Aku rasa kita perlukan sesuatu yang lebih-mungkin menu baru atau sesuatu yang lebih menarik untuk tarik pelanggan datang lebih kerap."
Hariz mengangguk. "Betul, kita tak boleh berpuas hati dengan apa yang ada. Kita perlu teruskan berinovasi. Aku ada beberapa idea, tapi nak tanya pendapat kau dulu."
"Macam mana kalau kita cuba buat kek yang lebih kreatif? Misalnya, kek yang ada rasa unik, bukan yang biasa orang buat?" aku mencadangkan.
"Hmm, boleh juga. Kek dengan bahan yang jarang ada. Tapi aku rasa kita boleh tambah menu minuman juga-satu jenis minuman yang tak ada kat mana-mana kafe lain," Hariz berfikir sejenak.
Aku mengangguk. "Itu idea yang bagus. Kita cuba buat sesuatu yang berbeza."
Ketika tengah sibuk berbincang, seorang pelanggan datang ke kaunter. "Hi, saya nak pesan latte dan kek keju, boleh?"
Aku tersenyum. "Tentu, sekejap ya."
Hariz bergerak ke dapur untuk menyediakan kek, sementara aku menyedia latte. Suasana kafe terus hidup, dengan pelanggan yang datang dan pergi. Walaupun ada kalanya aku terasa penat, setiap kali melihat pelanggan senyum puas selepas mencuba hidangan kami, hati aku menjadi tenang.
Ketika waktu hampir tamat dan kafe sudah hampir kosong, Hariz dan aku duduk di meja belakang, memikirkan apa yang akan datang. "Aiman, kau dah rasa lega? Kafe ni memang ada potensi," kata Hariz, sambil menatap kafe yang hampir sepi.
Aku menghela nafas panjang. "Aku rasa lega, tapi dalam masa yang sama, aku masih risau. Takut kalau kafe ni gagal. Aku nak pastikan semuanya berjalan lancar."
Hariz menyandar di kerusi, dengan senyuman yang meyakinkan. "Jangan risau. Selagi kita berusaha dan tak putus asa, kafe ni akan berjaya. Kau ada aku, aku ada kau. Kita takkan biarkan apa-apa jatuh. Kau tak keseorangan, Aiman."
Aku merenung Hariz, merasa terharu dengan sokongan yang tak berbelah bagi. "Terima kasih, Hariz. Kalau tak ada kau, aku tak tahu macam mana. Aku bersyukur ada kau."
Dia tersenyum lebar. "Tak ada hal, bro. Kita ni kawan."
Dengan semangat yang diperbaharui, aku tahu aku takkan berhenti. Kafe ini lebih daripada sekadar perniagaan-ia adalah tempat di mana aku belajar untuk menggapai impian. Mungkin Si Comel tak ada di sini, tapi aku tahu dia sedang sibuk mengejar cita-citanya. Suatu hari nanti, aku harap dia akan datang dan melihat sejauh mana kafe ini telah berkembang.
BERSAMBUNG.....
YOU ARE READING
AKU SECURITY SEKOLAH
RomanceSEORANG LELAKI BERNAMA AIMAN, YANG BEKERJA SEBAGAI PENGAWAL KESELAMATAN DI SEBUAH SEKOLAH, TELAH JATUH CINTA PADA SEORANG GURU YANG DIGELAR "SI COMEL." NAMUN, CINTA MEREKA TERHALANG OLEH IBU BAPA SI COMEL DISEBABKAN PEKERJAAN AIMAN YANG HANYA SEORAN...