PESTA LAMPU BAB 9

3 0 0
                                    

Sesampainya di kawasan pesta lampu yang gemerlapan, kami semua bergegas turun dari kenderaan milik si comel. Di sekeliling, pancaran lampu warna-warni menyinari malam, menambah suasana meriah dan menawan.

"Abang Iman… nak pergi ke sana, tempat air pancut tu… nak bergambar," pinta adik-adikku, menarik tanganku dengan semangat.

"Nak ke sana, ke? Jom, mak bawak," kata makku sambil menarik adik-adik dan mengenyit mata ke arahku, seolah-olah memahami situasiku.

Aku dan si comel berjalan berdua, di tengah keriuhan pesta yang bercahaya indah. Dalam diam, aku berbisik dalam hati, Aduh… senyap je ni.

"Awak, jom ambil gambar bersama," ajakku kepada si comel, yang mengangguk perlahan sambil tersenyum.

Sedang kami bergambar, dia berpaling padaku, tersenyum malu sebelum berkata, "Awak… nak tahu tak? Saya tak pernah rasa bahagia… macam ni."

Aku hanya terdiam, terkedu dengan pengakuannya. Tatapanku masih padanya, cuba memahami maksudnya. "Sebenarnya… saya sukakan awak…" katanya lagi, wajahnya kemerahan menahan malu.

Aku terhenti. Aku pun suka dia, tapi… kami jauh berbeza. Dia kaya, aku miskin. Malam ni pun aku tumpang dia, duit pun kawan yang bagi pinjam. Rasa rendah diri mula menyelimuti hati.

"Awak..." dia memanggilku perlahan. Aku menarik nafas dalam sebelum menjawab, "Saya pun sukakan awak, tapi… kita ni jauh berbeza. Dari segi pakaian pun nampak kita tak sama." Aku tunduk, malu dan resah bercampur-baur.

"Awak… saya tak pandang semua tu," pujuk si comel dengan senyuman lembut, wajahnya yang manis membuat aku sedikit lega.

Tiba-tiba, adik lelakiku menyapa sambil menarik tangan adik perempuan dan mak, "Abang Iman, kami lapar… jomlah makan." Si comel tersenyum manis, memandang mereka.

"Ala kesiannya… adik-adik kakak ni lapar, eh? Jom kita pergi makan dekat kedai kawan kakak," katanya sambil mencuit pipi adik-adikku yang ketawa kecil. Aku hanya tersenyum melihat gelagatnya dengan adik-adikku.

Setelah tiba di kedai makan, si comel membuat pesanan. Aku membawa keluargaku duduk di meja, sementara dia menyusul. "Best tak malam ni?" tanyanya kepada adik-adikku yang tersenyum lebar.

"Best sangat-sangat! Dah lama tak jalan-jalan macam ni," jawab mereka. Adik perempuanku menoleh padaku, "Abang Iman, nanti bawaklah kami jalan-jalan lagi."

Aku memandang mereka penuh kasih. "Nanti kalau ada rezeki, abang bawak kita jalan-jalan lagi ya."

Makanan tiba, dan kami mula menjamu selera. Aku menyuap adik-adikku bergilir-gilir. "Abang Iman, suaplah Kak Fieqah sekali. Kesian Kakak," kata adik perempuanku sambil mengenyit.

Si comel ketawa kecil. "Kan... abang Iman ni tak nak suap pun Kakak ni," katanya sambil membuka mulut, menunggu suapanku. Dengan gugup, aku menyuapnya, dan kulihat mak tersenyum melihat gelagat kami.

Selesai makan, aku melangkah ke kaunter bayaran. "Berapa untuk meja sebelas?" tanyaku pada juruwang.

"Semua sekali dua ratus lima puluh ringgit," jawabnya.

Alamak! Duit tak cukup… ada RM240 je… aduh. Aku menelan air liur, memandang juruwang itu. "Bang, saya ada dua ratus empat puluh je. Tak cukup sepuluh, boleh tak kalau saya bayar selebihnya dengan jam tangan saya?" tanyaku penuh harap.

"Erm… bolehlah," jawabnya setelah berfikir sejenak.

Aku menyerahkan jam tangan, hadiah arwah ayah yang sangat aku sayangi. Memang sayang, tapi… nak buat macam mana lagi, kan? Setelah membayar, kami semua berangkat pulang, meninggalkan malam yang penuh kenangan di pesta lampu.

BERSAMBUNG…

AKU SECURITY SEKOLAH Where stories live. Discover now