Aku berbaring di atas katil, merenung langit-langit dengan lengan berbalut dan lutut yang masih terasa perit. Walaupun kecederaan ini tidak terlalu serius, ada sesuatu yang lebih berat menghimpit hati. Bukan sebab sakit, tapi kerana aku tahu, banyak perkara perlu dirahsiakan daripada Si Comel.
Ketukan perlahan di pintu rumah menyentak lamunanku. Suara mak terdengar dari luar.
“Aiman, ada tetamu datang nak jumpa.”
Aku cuba bangun perlahan-lahan, rasa debar mula menguasai dada. Siapa pula yang datang pagi-pagi begini?
Pintu bilik terbuka perlahan, dan di situ berdirilah Si Comel, wajahnya penuh dengan kebimbangan yang jelas. Dia melangkah masuk, membawa satu aura yang menenangkan. Aku terkaku seketika, tidak menyangka dia akan datang melawat.
“Awak… okay tak?” tanyanya lembut sambil duduk di kerusi bersebelahan katil. Mata Si Comel memancarkan kebimbangan, dan jemarinya erat digenggam di pangkuan.
Aku tersenyum kecil, cuba menenangkannya. “Ya, saya okay, cuma luka sikit je. Tak ada yang serius.”
Dia masih memandangku, raut wajahnya penuh keraguan. “Tapi Suhairi kata awak kemalangan teruk. Dia cakap awak terjatuh kuat kat jalan. Betul ke?”
Aku hanya tersenyum tipis, enggan membuatnya lebih risau. “Ah, Suhairi tu suka melebih-lebihkan. Saya cuma tersadung sikit je… mungkin sebab jalan licin.”
Namun, Si Comel tetap tidak berpuas hati. Dia terus menatapku, seolah-olah cuba membaca kebenaran di sebalik senyumanku.
“Betul awak tak apa-apa? Saya bimbang kalau awak sembunyikan sesuatu.”
Aku menundukkan kepala, merasa sedikit bersalah, tetapi tetap ingin melindunginya dari kerisauan yang tidak perlu. “Betul, saya okay. Lagipun, Hariz ada tolong saya. Dia yang bawa saya ke hospital.”
Dia menarik nafas lega dan tersenyum tipis. “Saya lega kalau awak benar-benar okay.” Dia menunduk seketika, kelihatan teragak-agak sebelum mengangkat wajah dan bertanya, “Awak… dari mana masa tu?”
Aku tersenyum, cuba mengubah suasana. “Sebenarnya, saya berjumpa dengan Hariz. Dia bagi cadangan untuk kami buka kafe bersama.”
“Oh? Buka kafe?” Si Comel bertanya, matanya bercahaya dengan minat yang tulus.
Aku mengangguk, merasakan semangat mengalir walaupun dalam keadaan tubuh yang masih sakit. “Ya, Hariz ada pengalaman kerja di kafe, dan baru habis belajar dalam bidang bisnes. Dia cadangkan saya jadi chef, buat roti, kuih, dan kek. Dia pula akan uruskan operasi kafe. Kami nak jadikan tempat tu sebagai ruang santai untuk orang lepak sambil menikmati makanan yang sedap.”
Si Comel tersenyum mendengar impian itu. “Menarik. Tak sangka Hariz ada idea begitu. Awak pun bersemangat nak buat, kan?”
Aku tersenyum dan mengangguk. “Ya, memang tak pernah terfikir nak buat kafe ni… sampai Hariz beritahu cadangan tu. Bila dia cakap, saya rasa dah tiba masanya untuk cuba sesuatu yang baru. Kami nak kafe tu jadi tempat yang penuh kenangan manis untuk pelanggan.”
Dia memandangku dengan pandangan penuh keyakinan. “Saya tahu awak boleh buat. Kalau ada sesiapa yang mampu capai impian tu, awaklah orangnya.”
Selepas berbicara tentang kafe, suasana menjadi hening. Aku memandang wajah Si Comel, teringat akan keluarganya yang jarang dia ceritakan.
“Awak tak pernah cerita banyak pasal keluarga awak, kan?” tanyaku perlahan.
Dia tersenyum nipis. “Saya… tak pernah rasa ada benda menarik untuk diceritakan. Tapi kalau awak nak tahu, saya okay je.”
Aku tersenyum, merasa lega dia sudi berkongsi. “Ayah awak kerja apa?”
Si Comel tergelak kecil, lalu menjawab, “Papa kerja dalam bidang bisnes… lebih kepada pelaburan dan perniagaan antarabangsa.”
Aku mengangguk, cuba membayangkan pekerjaan itu, namun semakin ingin tahu. “Mesti pendapatan ayah awak besar, kan? Bisnes antarabangsa tu…”
Dia tersenyum lagi, sedikit tersipu-sipu. “Ya… besar jugalah. Pendapatan bulanan dia dalam lingkungan… empat ke lapan juta.”
Mata aku membulat, hampir tak percaya. “Empat ke… lapan juta? Sebulan?”
Dia mengangguk perlahan, masih tersenyum tenang. “Ya, kadang-kadang boleh capai jumlah tu. Papa memang sibuk, selalu ke luar negara untuk urusan perniagaan. Tapi dia tetap pastikan masa untuk keluarga.”
Aku tergamam, cuba mencerna kenyataan itu. Tak pernah terlintas yang keluarga Si Comel begitu kaya. “Awak… awak memang tak pernah cakap pasal ni. Saya tak sangka…”
Dia tersenyum kecil. “Saya tak rasa benda tu penting untuk saya cerita. Lagi-lagi sebab saya tak nak kawan-kawan fikir lain tentang saya atau keluarga. Lagipun, hidup mewah tak semestinya menjamin kebahagiaan.”
Aku mengangguk, memahami maksudnya. “Betul tu. Awak tetap rendah hati dan tak pernah tunjuk yang awak berasal dari keluarga berada. Saya rasa itulah yang buat awak lain daripada orang lain.”
Dia tersenyum, wajahnya kelihatan lega mendengar kata-kataku. “Terima kasih, awak. Saya cuma nak hidup sederhana dan buat apa yang saya minat. Kekayaan Papa… itu rezeki dia. Bagi saya, ia bukanlah sesuatu yang buat saya istimewa.”
Aku memandangnya dengan rasa kagum. Dalam hati, hormatku terhadap Si Comel semakin mendalam. Di sebalik kehidupan mewah keluarganya, dia memilih untuk hidup sederhana.
“Kalau kafe tu dah buka nanti, saya akan jadi pelanggan pertama,” katanya sambil tersenyum, namun matanya kelihatan serius.
Aku tergelak kecil. “Bukan setakat pelanggan pertama, awak akan dapat semua makanan percuma. Itu tanda terima kasih saya untuk seseorang yang sentiasa beri saya semangat.”
Dia tertunduk malu, wajahnya sedikit memerah. Aku tidak dapat menahan senyum melihat reaksinya. Dalam hati, aku tahu, walaupun cabaran bakal datang, dengan Si Comel di sampingku, aku rasa lebih kuat untuk terus berjuang.
BERSAMBUNG...
YOU ARE READING
AKU SECURITY SEKOLAH
RomanceSEORANG LELAKI BERNAMA AIMAN, YANG BEKERJA SEBAGAI PENGAWAL KESELAMATAN DI SEBUAH SEKOLAH, TELAH JATUH CINTA PADA SEORANG GURU YANG DIGELAR "SI COMEL." NAMUN, CINTA MEREKA TERHALANG OLEH IBU BAPA SI COMEL DISEBABKAN PEKERJAAN AIMAN YANG HANYA SEORAN...