Setelah pulang ke rumah, aku merebahkan diri di atas katil. Keletihan menyesakkan dadaku, namun bayangan wajah Hariz yang penuh harapan dan Si Comel yang sentiasa menyokong menghantui fikiranku. Aku mencapai telefon dan terus mendail nombor Si Comel.
Tak lama kemudian, suaranya yang lembut menyapa, “Assalamualaikum, Aiman. Kenapa malam-malam ni menelefon? Rindu ya?” Dia ketawa kecil.
Aku tersenyum, walaupun penat. “Waalaikumsalam. Mungkin, tapi… sebenarnya saya nak luahkan sesuatu. Banyak sangat yang bersarang dalam kepala saya.”
“Hmm, apa yang mengganggu fikiran awak?”
Aku menarik nafas dalam-dalam sebelum menjawab. “Saya risau, awak. Kafe ni… saya tak tahu sama ada boleh berjaya atau tidak. Setiap hari ada saja halangan baru. Hariz mencadangkan kita tunda pembukaan, tapi hati saya nak teruskan.”
Dia terdiam seketika sebelum menjawab, “Aiman, awak dah berusaha sehabis mungkin. Jangan risau sangat. Apa yang penting, awak tak pernah berputus asa. Mungkin ada yang lebih baik sedang menunggu untuk awak. Kadang-kadang, Tuhan berikan ujian sebelum kesenangan.”
Kata-katanya bagai mengalirkan ketenangan ke dalam jiwaku. “Terima kasih, awak. Saya tak tahu apa yang saya akan buat tanpa awak. Doakan supaya semuanya berjalan lancar, ya?”
“InsyaAllah, Aiman. Awak pasti boleh.”
---
Keesokan harinya, aku sedang mengemaskan meja di pos keselamatan ketika telefonku berdering. Panggilan dari Hariz. Aku cepat-cepat menjawab.
“Aiman! Kau takkan percaya apa yang aku nak beritahu ni,” suaranya penuh dengan keterujaan.
“Apa dia? Jangan bagi aku terkejut pagi-pagi ni.”
“Semalam, ada seseorang yang derma kepada kita sebanyak dua ratus ribu ringgit!”
Jantungku hampir berhenti mendengar jumlah itu. “Kau serius, Hariz? Siapa yang sanggup buat macam tu?”
“Entahlah. Aku pun tak tahu siapa. Tapi yang pasti, duit tu dah masuk ke akaun kita, dan sekarang kita boleh teruskan rancangan kita!”
Aku terdiam seketika, tak mampu menyembunyikan rasa terharu. Dalam fikiranku, hanya ada satu nama—Si Comel. Tapi aku memilih untuk diam, mungkin ini adalah cara dia menunjukkan sokongannya tanpa perlu berterus terang.
---
Beberapa hari selepas itu, aku dan Hariz mula sibuk menyediakan segala keperluan kafe. Kami membeli perabot dengan teliti, memilih setiap meja dan kerusi yang sesuai dengan konsep yang kami inginkan—suasana yang hangat dan selesa. Hariz sibuk memastikan semuanya sesuai dengan bajet, sementara aku berfikir tentang menu dan suasana keseluruhan.
Hari demi hari, kafe kami mulai terbentuk. Aku dan Hariz sama-sama mengecat dinding dan menggantungkan mural yang dihasilkan oleh rakan kami. Setiap sudut kafe dihiasi dengan sentuhan peribadi, menjadikan tempat itu terasa sangat istimewa.
Suatu petang, ketika kami hampir selesai dengan persiapan, aku mengambil masa sebentar untuk berdiri di tengah-tengah kafe, memerhatikan hasil usaha kami. Teringat segala cabaran dan halangan yang pernah kami lalui. Dalam hati, aku merasa bersyukur, bukan hanya atas bantuan yang tak terduga, tetapi juga atas setiap sokongan dari Hariz dan Si Comel.
“Kau nampak puas hati,” kata Hariz sambil tersenyum di sebelahku.
Aku mengangguk. “Aku takkan sampai ke tahap ni tanpa kau dan… Si Comel.”
Dia mengangguk, seolah-olah memahami makna kata-kataku. Dengan segala persiapan yang telah siap, kami hanya menunggu detik yang dinanti-nantikan—pembukaan kafe kami.
Di sebalik semua ini, hatiku penuh rasa syukur. Tanpa sebarang keraguan, aku tahu kafe ini adalah permulaan kepada sesuatu yang lebih besar.
BERSAMBUNG.....
YOU ARE READING
AKU SECURITY SEKOLAH
RomanceSEORANG LELAKI BERNAMA AIMAN, YANG BEKERJA SEBAGAI PENGAWAL KESELAMATAN DI SEBUAH SEKOLAH, TELAH JATUH CINTA PADA SEORANG GURU YANG DIGELAR "SI COMEL." NAMUN, CINTA MEREKA TERHALANG OLEH IBU BAPA SI COMEL DISEBABKAN PEKERJAAN AIMAN YANG HANYA SEORAN...