HARI yang dinanti-nanti lagi mendebarkan akhirnya muncul juga. Malam ini adalah malam besar bagi Marsha. Malam kemuncak dan penentu sama ada pakaian rekaannya berjaya mencuri hati juri atau tidak.
"Ya ALLAH, lambatnya si Hani ni dalam bilik fitting tu. Dia pakai baju ke, dia memerut dalam tu?" bebel Marsha sambil mengemaskan susunan bunga plastik dan bulu-bulu burung unta yang diwarnakan dengan warna biru pada topi fedora di tangannya. Topi fedora itu adalah salah satu eksesori yang perlu Hani gayakan malam nanti selain gelang dan kalung khas yang sepadan dengan pakaian rekaannya.
"Hoi Hani! Kau buat apa dalam bilik fitting tu? Beranak ke apa?" pekik Marsha.
Mujur sesi reptai untuk majlis malam ini telah dilakukan semalam di pentas utama aras concourse Suria KLCC. Andai semuanya berlaku hari ini, pasti dialah manusia yang paling kelam kabut sekarang ini.
"Ya, saiz jari Hani sama dengan jari manis mak. Hari tu kan mak dah cuba masukan cincin kahwin mak dengan ayah tu dekat jari manis Hani, kan? Muat-muat, kan?"
Muncul Hania dari bilik persalinan sambil bercakap dengan telefon.
Marsha mengeluh bosan memandang kawan baiknya itu yang sudah siap memakai pakaian rekaannya. Patutlah aku pekik dia tak jawab, on call rupanya, getus Marsha lalu melangkah menghampiri Hania bersama topi fedora di tangan.
"Ya, Hani pasti. Baru minggu lepas Hani pakai cincin kahwin mak tu, kut? Takkan mak dah lupa?" tanya Hania balik.
Marsha hanya mengeleng kepala melihat gaya percakapan Hania dengan emaknya. Dia menarik perlahan tubuh Hania menghampiri cermin panjang yang ada bersebelahan dengan bilik persalinan itu. Topi fedora di tangan mula diletak di kepala Hania. Perfect!
"Ya, Hani pasti. Okey, waaalaikumussalam," Hania menamatkan panggilan dengan wajah bosan.
"Beria-ia mak aku call tanya fasal saiz jari aku. Dah sah-sah minggu lepas dia dah ukur saiz jari aku, hari ni tetap nak tanya lagi," bebel Hania sambil memeriksa akaun Facebooknya melalui telefon pintar. Cermin panjang di hadapannya masih belum dipandang.
"Ala, mak kau call sebab nak pastikan, supaya masa majlis tunang kau nanti, tak adalah bakal mak mentua kau malu sendiri bila cincin tunang yang dibawa tak muat atau terlonggar," balas Marsha sambil membetulkan kedudukan topi fedora di kepala.
"Itu aku tahulah. Tapi, takkan dia dah lupa kut? Baru minggu lepas dia ukur jari aku."
Marsha geleng kepala.
"Yang kau tu, duk sibuk tengok Facebook kau, dah kenapa? Kau stalker siapa?" tanya Marsha, menukar topik perbualan.
"Hari tu abang Faiz ada bagi tahu aku dia terserempak Syamim dengan perempuan bukan main mesra. Tu yang aku stalker Facebook dia kalau-kalau dia ada terupload gambar dia dengan perempuan yang abang Faiz nampak tu. Aku rasa dia mintak putus dengan aku bukan sebab nak sambung belajar ke Dublin. Sebab dia dah ada perempuan lain."
Marsha jeling siling, meluat lalu melangkah menuju ke ruang santai. Punggung dihenyak di atas sofa yang betul-betul menghadap Hania.
"Gigih kau kan, duk stalker Facebook si Mim tu? Helo, perlu ke, nak terhegeh-hegeh pada orang yang dah tak nak dekat kau? Tak kan kau masih berharap pada dia lagi, kut? Dah sah-sah sekarang ni kau dalam perjalanan menuju ke alam rumah tangga. Kau ingat tempoh tiga bulan pertunangan kau tu, lama?"
"Aku bukanlah nak terhegeh-hegeh pada Mim lagi. Selagi kemusykilan aku tak terungkai, selagi tu aku tak tenang. Pantang bagi aku kalau orang tipu aku hidup-hidup tau?" Hania membela dirinya. Mata dan tangannya terus fokus pada skrin telefon pintarnya.
YOU ARE READING
Encik Suamiku Hipster
RomanceMengikut tradisi keluarganya, setiap keturunannya perlu berkahwin sebelum atau selewat-lewatnya usia 23 tahun. Namun, kala usia Hania sudah mencecah 25 tahun pun, dia masih belum ada kekasih hati yang bisa dijadikan suami. "Aku dah tak ada pilihan...