Di sekeliling bawah mayat Afiqah terdapat helaian kertas yang banyak. Aisyah mengambil dua helaian kertas untuk dianalisis. Yang lain, masih lagi mencari klu-klu yang tersembunyi.
"Kau orang," Panggilan Aisyah membuatkan mereka berhenti seketika di tempat mereka dan memandang Aisyah untuk penjelasan.
"Kertas yang bertaburan ni, semua kertas yang sama. Isi yang sama. Kertas ni adalah cetakan daripada buku The Principles of Scientific Management," Aisyah menayangkan kertas itu dihadapan mereka. Tajuk buku yang berada di atas sekali dengan tulisan Algeria bersaiz 26 itu dapat dilihat jelas.
Ahli yang lain turut mengambil kertas itu. Untuk mencari klu disebalik penulisan.
Tiada siapa yang memahami isi kandungan yang cuba disampaikan. Jurusan mereka semuanya berlainan. Kerutan di dahi semakin kelihatan jelas.
secure victory for his side. He does his very best to make the largest possible number of runs. The universal sentiment is so strong that any man who fails to give out all there is in him in sport is branded as a "quitter", and treated with contempt by those who are around him.
When the same workman returns to work on the following day, instead of using every effort to turn out the largest possible amount of work, in a majority of the cases this man deliberately plans to do as little as he safely can - to turn out far less work than he is well able to do - in many instances to do not more than one-third to one-half of a proper day's work."Afiqah amik jurusan apa?" Tanya Iman. Hanis menoleh, memandang Iman. Sebelum merenung kembali helaian kertas itu semula.
"Bussiness," balas Hanis. Pendek.
"Oh, I see. Patut pun aku tak faham apa-apa bila tengok kertas ni. This is not my major. Dah mati pun menyusahkan orang," Iman merungut.
"Eh, kau apa hal mulut macam celaka sangat ni? Sekarang ni kita kena selamatkan Yana, bukan merungut pasal orang mati menyusahkan ke tidak. Kau tunggu turn kau pula nanti. Baru kau rasa macam mana," marah Asyiqin. Mulut Iman yang tidak bertapis itu harus ditegur dengan serta-merta. Asyiqin kembali berpaling ke arah kertas. Iman terkedu.
"Girls, I found something," ujar Fatihah. Jari telunjuknya diluruskan ke arah mayat Afiqah.
"Ehem. This is a dead body. You found what? A dead body hanging at there? Well, I already saw it just now," ujar Iman. Nadanya mengejek. Perasaan marah membuak-buak di dalam hati masing masing, tetapi semuanya hanya diam membisu. Tiada gunanya mencurahkan air ke daun keladi.
"I hope you're next," kata suara itu perlahan tanpa didengari sesiapa.
~''~
"Kalau kau orang tengok dekat mayat ni betul-betul, kau orang akan nampak nombor. Hasil daripada kesan torehan. Ada di lima tempat. Dahi, lengan kanan dan kiri, dan juga kedua-dua belah kaki dan fungsi persamaan dengan simbol yang pelik di bahagian perut," ujar Fatihah. Cuba menerangkan apa yang dijumpai olehnya. Walaupun dirinya masih trauma dengan situasi sebentar tadi, namun digagahkan juga dirinya untuk menyelamatkan Liyana. Mata ahli yang lain mula menjelajah ke serata tempat yang dikatakan oleh Fatihah.
Di bahagian dahi, tertulis 0107, manakala dibahagian lengan kanan terhasil 0302 daripada kesan torehan. Di lengan kirinya pula, terdapat 0607. Kaki kanannya pula 0606 dan 1704 adalah daripada kaki kiri. Dan di bahagian perut, terdapat sebuah persamaan.
^I>L<L>I< = (I> + L<) - I< - ^
Nota, nombor dan persamaan. Bagaimana ketiga-tiga klu ini menjadi perkaitan antara satu sama lain?
YOU ARE READING
Fobia
Mystery / ThrillerSebuah percutian yang indah bertukar menjadi tragedi berdarah dalam masa satu malam. Siapa sangka persahabatan yang telah lama dibina, akhirnya diuji dengan pembunuhan. Seorang demi seorang meninggalkan mereka dengan cara kematian yang tidak disangk...