JALADI

24.1K 324 21
                                    

[Tinggalkan komen di akhir bab/cerita sebab biasalah kalau TYPO tu. Smile^_^]

Namaku Jaladi, Jaladi Adrian. Aku bukan endonesia ye. Aku melayu tulen. Aku dibesarkan bersama mamaku. Bapaku sudah berkahwin dengan perempuan lain. Seperti yang orang fikir. Ye, ibu bapaku sudah bercerai. Aku menetap bersama mamaku di singapura. Aku merupakan anak tunggal kepada kedua orang tuaku. Kata mamaku, papa berkahwin dengan wanita itali dan kini menetap di sana. Umurku kini sudahpun mencecah 19 tahun. Mama pula walaupun sudah berusia 40-an, namun sifat dan fizikal dia seperti berusia 20-an. Mama pernah bercerita yang dia berkenalan dengan seorang duda yang mereka katakan the best couple di tempat kerja. Lelaki tersebut berumur dalam lingkungan 40-an juga. Kata mama lelaki tersebut mempunyai 9 cawangan butik di malaysia dan tidak termasuk di luar negara, Australia, London dan LA. Mama juga cakap yang dia mempunyai dua orang anak. Yang sulung ialah lelaki dan yg kecil perempuan. Setiap kali petang mama akan dihantar pulang oleh lelaki tu. Aku tak berapa minat sangat dengan lelaki tu sebab maklumlah...mama kata bakal bapa tiri.

Aku tak berapa minat dan tak sedia nak ada bapak baru. Tambah-tambah bila dia tahu aku ni "gay" . Mesti dia akan halau kami dari keluarga dia hanya disebabkan aku. Aku kena rahsiakan perkara ni sebab ini perkara terbesar yang berkaitan dengan maruah aku. Tak pernah lagi aku tonjolkan sifat gay aku setakat ni. Aku memang betul2 jaga everything yang aku harus jaga dari atitude aku smpilah penampilan aku. Segalanya berkeadaan seperti biasa sehinggalah pada suatu hari...

"WHAT?! ARE YOU SERIOUS??!!" kataku.

"Yes honey. Why?" Mama bertanya.

"MOM!! THIS IS INSANE!!"nadaku meninggi. Aku terus bengun dari sofa ruang tamu berjalan dengan laju kearah halaman rumah di luar. Mama mengejarku.

"Pumpkin.. kamu takkan taknak bapak baru?" Kata mama sambil berjalan mengikutku di halaman rumah.

Aku mula rasa bebal. Aku memeluk tubuhku dengan muka yang masam. "Mama kenapa tak bagitahu dari awal?"

"Mama tak tahu nak bagitahu kamu macam mana. Kamu ambil la masa. Mama dah jumpa semua keluarga diorang. Semua baik-baik. Jangan risau. Mama tahu kamu boleh suaikan diri my pumpkin" ibuku terus masuk ke dalam rumah. Aku terus melulu masuk ke dalam bilik dan terus tidur.

Selepas seminggu hal tu asyik dibincangkan tanpa henti sampai membuatkan aku muak nak cakap hal tu dengan mama, waktu itulah ibuku kenalkan aku dengan lelaki tu.

Sedang aku leka bermain psp, dengan tiba-tiba pintu bilikku dibuka...

"Pumpkin, keluar kejap. Ada hal.. jumpa kat ruang tamu".

"Fine"...

Aku pause game dan dalam keadaan yang membosankan akupun segeralah ke ruang tamu. Setelah menuruni tangga, alangkah terkejutnya aku bila nampak lelaki tersebut sedang duduk di sofa ruang tamu sambil tersenyum memandang kearahku. Langkahku terhenti.

"Pumpkin...come here. Duduk sebelah mama". Aku ikut saja kata mama. "Adi..kenalkan, ini uncle Jae. Jae, kenalkan..Adi". Aku berjabat tangan dengan uncle Jae.

"Hi Adi. Nice to see you" kata uncle Jae. Aku hanya tersenyum.

Uncle Jae merupakan seorang lelaki berketurunan Arab. Ibunya berasal dari Dubai,UAE. No wonder la muka dia handsome pun. Seperti yang aku ceritakan pada awal tadi, dia mempunyai banyak cawangan boutique bukan saja di dalam negara malah diluar negara. Tak hairanlah kalau pakaian dia pun mahal belaka. Dia merupakan bos ditempat ibuku bekerja di Joulanviar Boutique sebagai Fashion designer.

"Mama Adi dah beritahu Adi belum?pasal uncle?".

"Dah.." jawabku tanpa sebarang reaksi.

"So..how?"

"OKAY...Adi boleh terima uncle. Tapi uncle kena ingt tanggungjawab uncle" balasku. Pada mulanya aku mahu kata tak. Tapi bila aku fikirkan balik, mungkin ada kebaikan kalau aku terima dia jadi my step-father.

"Thank you,pumpkin" kata uncle Jae.

"Do not say that word smpi uncle jadi papa Adi"balasku.

"OKAY DEAR" katanya.

"Yah" balasku sambil naik ke atas semula.

Aku lihat ke tingkap. Terlihat uncle Jae keluar dari rumahku dan terus berlaku pergi. Tombol pintuku kedengaran terbuka. Aku toleh lalu terlihat mama masuk ke bilik dan terus melulu kearahku lalu memelukku. Tersenyum kemain dia. Gatal sungguh mama ni...

******************************

Lusa aku akan berangkat ke Malaysia bersama mama dengan uncle Jae sebab esok mama dengan uncle akan berkahwin. Macam tak percaya. Even org tua tu dah nak kahwin, aku still tak pernah jumpa and tahu anak-anak dia. Siapalah agaknya mereka.

Aku menemani mama dengan uncle pergi mencari baju pengantin. Hari yang agak membosankan bagiku. Aku dah biasa seorang tiada kawan rapat sejak kecil. Mungkin sebab aku susah bergaul dengan orang. Apa-apa sahaja, mamalah yang selalu menemani aku. Jadi nak or tak, aku pergi juga.

******************************

Tibalah waktu untuk aku berangkat ke Malaysia. Perasaan gemuruh bermain di fikiranku selepas majlis perkahwinan mama dengan uncle Jae. Bukan masalah nak pindah ke rumah dia...masalahnya sekarang ini ialah nak berhadapan dengan keluarga dia..entah mereka terima aku entah tidak.

"Adi! Hurry up" mama memekak dah. Setelah selesai mengemas baju, ku angkat semua luggage ke kereta uncle. Rumah di singapura pula akan dijadikan sebagai rumah sewa. Aku dengan keadaan gemuruh, hanya mendiamkan diri di dalam kereta.

Setelah tiba di kawasan perumahan uncle dalam beberapa jam, perasaan gemuruh bertambah membuak. Jika ditanya sepatah oleh mereka berdua, sepatah jugalah aku menjawabnya di dalam kereta sepanjang perjalanan kami menuju ke Malaysia. Hanya disebabkan aku awkward. A fucking awkward!!

____________________________________
____________________________________

[Bersambung di "Bahagian 1"]

JALADI *malay Version(Boyxboy)Where stories live. Discover now