Epiloog

678 21 4
                                    

Eind 1944 werd nazi-Duitsland steeds verder ingesloten door de geallieerden. Vanuit het oosten rukte de Sovjet-Unie sterk op en in het westen onder meer de Amerikanen, Britten en Canadezen. Hierdoor kwamen de geallieerden steeds dichter bij de concentratiekampen. De Schutzstaffel (SS) wilden de sporen naar deze kampen en de Holocaust laten verdwijnen. Om de gevangenen uit deze kampen weg te krijgen, bedacht de SS de dodenmarsen. Voordat de verschillende dodenmarsen begonnen, werden al duizenden gevangenen doodgeschoten, vergast, kregen een dodelijke injectie toegediend of kwamen om van de honger.

Hannah en Stefan moesten ook meelopen op 1 van die dodenmarsen. Hoe het afliep met Hannah weten jullie al. Maar hoe ging het leven van Stefan verder na de dood van Hannah.

Stefan
Stefan heeft de dodenmars overleeft. Hij heeft nog tientallen kilometers door moeten banjeren door Polen en Duitsland heen totdat de gealieerden hen bevrijden.
Na de oorlog is Stefan verhuist naar Amerika om de oorlog te vergeten. Hij heeft geprobeert de herinneringen te verwerken, maar die zijn altijd gebleven in de vorm van nachtmerrie's. In de loop van de jaren zijn die wel minder geworden.
Stefan is getrouwd. Zijn vrouw, Sylvia, en hij hebben 2 kinderen gekregen. Josh en jakob. Stefan heeft het verhaal na vele jaren tegen zijn vrouw vertelt. Die reageerde een beetje geschokt, maar helpt hem er nu heel erg mee.
Hij is op 83 jarige leeftijd van ouderdom overleden.

{Dit verhaal is niet echt gebeurd}

AuschwitzWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu