Pintu sel ditutup rapi. Bahang simen dan besi menyentuh kulit. Peluh mula merenik di dahi. Penghuni sel yang lain mula tersenyum sumbing.
"Wei budak baru ... "
Diam.
"Pekak ke apa kau? Bos panggil tu!"
Bisu.
"Hoi!!... Arghhhhhh!!"
Penumbuk yang melayang dia elak lalu tepat mengena ke tiang besi. Bergegar desing. Warden bergegas lari ke sel."Kecemasan! Kecemasan!"
Jerit si warden berlari ke pintu utama."Huh.."
***
"Dia tu siapa?"
Tanya warden baru tu. Azli memandang muka warden penjara baru grad tu. Huh. Apahal la ambek budak muda jadi warden penjara khas ni. Sedih."Balthazar.."
"Huh? Apa zarr"
"Kau tanya siapa dia kan? Dia Balthazar." Jawab Azli. Merenung suratkhabar. Sampai mana aku baca tadi? Haihhhh... Budak ni punya pasal la."Ba.. Bal.." Gugup warden baru tu.
Azli rimas. Dia rasa semak. Mana dia baca tadi pun tak jumpa. Budak ni nak datang sawan dah pulak ke?
"Ye .. Dia Balthazar. Aku punya shift ni dah abis da ni. Aku nak balik. Siapa nama kau tadi..?"
"Arman.."
"Haa.. Man. Kau da tau kan nak ronda mana. K. Aku cau dulu. Salam" Azli angkat kaki. Keluar dari situ. Meninggalkan Arman sendiri.Ting! Ting! Ting!
Bunyi detingan besi sel. Yup. Dari sel hujung . Sel Balthazar.Gulp. Arman telan liur.
***
"Kau...kau nak apa?"
Arman cuba berani. Walaupun si penyangak tu tahu, keberanian yang dibuat-buat."Kau pergi la round ke apa ke dulu, pastu datang sini. Borak dengan aku. "
Jawab suara dalam sel. Arman telan liurnya yang terasa kelat. Borak yang macam mana dia cakap ni."Aku baru lepas round. Kau nak apa ni?" Balas Arman. Berani. Ye. Berani yang dibuat-buat. Berhadapan dengan penjenayah psikopat. Itu je yang dia tahu tentang mamat dalam sel tu. Kes dia yang sebenar awat dia masuk penjara, tak pernah orang ceritakan. Paling legend pun, si saiko depan dia ni da bunuh "member-member" sel dia. 3 tahun lepas. Cer teka cam mana?
Ada 3 orang. Sorang berpusing kepala 360 darjah. Sorang kena tikam dengan berus gigi habis tembus leher. Sorang lagi, dia tak tahu macam mana dia buat , tapi masa si Azli tu jumpa. Kepala orang tu da penyek kat dinding. Gila haru dia ni."Aku nak borak je." Jawab suara tu lagi.
Arman menapak lebih dekat dengan sel hujung tu. Duduk bersila dekat dinding. Jauh dari pintu besi sel.
"Aku masuk sini.. Sebab aku bercinta.."
Suara tu bercerita tanpa di pinta.
"Nama dia Ana..." Sambung si saiko tu lagi.Huh?? Ana..?
***
"Bal. Dah la... Saya tak larat la dengan perangai awak macam ni!" Marah Ana. Dan menangis. Aku tak faham betul dengan perempuan ni. Boleh tak kalau emosi marah. Marah je. Jangan menangis. Menangis kan tanda sedih.
"Ana.. Saya buat. Sebab saya sayang awak. Im just trying to protect you." Aku menarik tangannya. Sedikit kasar. Okay. Aku tipu. Memang kasar.
"Sakit la Bal!" Raung Ana.
"Ana please... Stop crying.."
"Bal..." Rengek Ana. Aku membuntangkan mata. Dia senyap. Fuhh. Much better now.
"You know how i hate you crying right." Aku mencium tangannya yang mula membekas lebam. Tanda maaf. Dia menyedut hingus."Tapi dia tak salah apa. Kenapa you buat dia macam tu.."
"I just ... Dia cuba ambek kesempatan kat you. I just bagi pengajaran je kat dia."
Dia senyap. Ahhh... Indahnya kesunyian."Tangan dia sibuk sangat nak suap you makan kan tadi. Even you cakap tak nak pun. Dia tetap terus buat macam tu. Jadi, tak salahkan kalau I tusuk dengan garfu tu. Siapa suruh gatal sangat. "
Ana memejamkan mata. Dia menarik tangannya dari genggaman aku.
"Ana...."***
"Apa yang jadi?"
"Kau diam boleh tak!" Jeritnya tetiba. Woookeeeeyyyyy. Man, you are scary dude.
Arman angkat kedua tangannya ke atas. Salah dia."Dia marah aku.. Sebab sakiti mamat tu.." Si saiko bersuara semula.
"Biar aku agak. Kau tak terima dia marah kau?" Arman melontar suara. Si saiko hanya mengangguk lemah. Mengeluh dua tiga kali. Dan sambung cerita dia lagi..
***
"Kenapa you bela mamat tu? Hah?! Kau nak bela sangat dia kenapa?!!"
Aku goncang badan dia.
"Kau isteri aku! Kau patutnya bela aku!" Aku campak dia ke dapur."Bal! You gila ke ha? Takkan benda kecik macam tu you nak sakiti dia!!" Ana pun menengking. Baran dengan baran. Api dengan api. Apa jadi? Gunung berapi meletus.
"Kau ni kan!!!" Aku tarik tudung dia. Heret masuk dalam bilik.
"Aku sayang kau! Aku jaga kau! Kau buat aku macam ni. Kau ni memang tak tahu untung!" Aku jerit. Tengking. Kuat sangat. Sampai aku tak dengar semput dia datang. Dia tercekik sebab pin tudung dia tak tercabut.
Aku nampak darah. Darah warna merah. Merah tanda marah. Aku ingat dia marah aku lagi. Jadi aku campak dia atas katil. Semput dia datang. Tapi aku tak percaya. Dia selalu buat macamtu bila kitorang tengah gaduh.
"Ja..jangan.. Bu..at..macam..tu..la..gi.."
Semput Ana."Kau nak bela mamat tu lagi! Tak padan la kau ni." Aku angkat dia. Masuk dalam tab mandi.
"Iq...bal.. Ja..ngan.."Tapi aku pura-pura tak dengar. Aku buka air. Aku rendam kepala dia. "Jangan buat aku macam ni lagi Ana!" Aku kata, sambil menangis.
Aku rasa tangan dia berpaut kat muka aku. Dan time tu aku dengar
"Jan..ji dengan A..na. Ja..ngan buat ma..cam tu la..gi."***
"Dia dah tak ada..."
Arman mengangguk."Jadi kau Iqbal." Arman mengeluarkan sesuatu di poket baju dia.
Si saiko tu mengangguk. Air matanya jatuh.
"Ana.. Noor Hana binti Saif." Arman bersuara. Iqbal menongkat dagu melihat Arman. Mengangguk.
"Dia kakak aku"
Bang!
YOU ARE READING
Kisah Tak Sempurna
Mystery / ThrillerCerita sekadar cerita. Bila si pekak mendengar si bisu berkata si buta melihat si kudung berjalan. Aku seorang amatur dalam seni penulisan. Jadi.. Mohon komen atas sebarang kekurangan. AMARAN KERAS. 18tahun keatas. Cerita-cerita dalam kompilasi in...