Mungkir

205 20 2
                                    

Ada orang pernah cakap..
'Promise are made to be broken'.
Dan kau tahu apa yang menarik??
Ianya betul.

***

"Awak tahu berapa umur pokok ni?"
Saja aku soal.
Dia tersenyum. Ahhh... Lesung pipit tu. Kenapa dia mesti cantik sangat hari ni. Tapi bukan hari-hari dia cantik macam ni ke? Aku ikut senyum.

"Orang tanya.. Senyum pulak. Mentang-mentang kita tak ada lesung pipit cam dia tu." Aku sengaja mencampak nada merajuk. Sedikit. Tapi dia tetap perasan. Dia akan selalu perasan.

"Saya tak tahu la awak." Dia melirik nada manja. Rasa nak tercabut hati ni. Kenapa?! Kenapa aku tergoda sangat dengan dia ni. Dengan suara dia je kot!! Jantung aku berdegup kencang. Rasa macam pembuluh darah aku boleh pecah. Aku terus tersenyum. Kawal diri seboleh mungkin. Tak macho la kalau dia tahu aku tak boleh kawal iman aku nih.

"Umur pokok ni. Sama tua dengan umur arwah moyang saya." Aku meletak tangan aku pada batang pokok. Satu-satunya pokok yang ditanam jauh depan rumah. Dia mengangkat kening. Ahh.. Those eyes.... God!! I love her!

"Mama kata.. Ayah moyang dulu tanam pokok ni. Masa moyang dilahirkan. Jadi, umurnya sama dengan umur moyang la kan." Giliran aku mengangkat kening. Dia tersenyum. Menyembunyikan wajah. Malu agaknya. Ditenung mata biru aku. Hahaha.

"Apa tu?" Soalnya sambil mendongak kepala. God! Leher tu. Can I kiss that neck like right now! Aku turut cepat mendongak. Kang tak pepasal je kang nanti. Apa dia tengok nih. Ouh.

"Tu initial mama dengan papa" jawab aku ringkas.
Dia memandang aku. Renungan tu. Gosh. Like hell i want to kiss her right now!!!

"Ok.. Macam ni. Setiap keturunan lelaki dalam keluarga ni. Akan bawa seorang wanita yang dilamar menjadi suri dalam hidup dia. Datang kat pokok ni. Ukir initial nama mereka. Dan berjanji sehidup semati." Jelas aku panjang lebar.

"Start dari moyang, atuk, papa,and now... Saya.." Aku sambung..

"Macam apa awak buat dekat saya sekarang?"

"Lina.. Awak tunang saya. Dan yes, macam yang kita buat sekarang. "

Aku mengukir initial kami atas batang pokok yang cecah 1 abad tuh. Jenuh jugakla jari.

"Arif.. Apa kata kita tukar janji..."

"Apa maksud awak, Lina?"

"Sebelum ni, keluarga awak janji sehidup semati kan?"

"Ye... Jadi awak nak tukar janji apa?"

"Saya nak kita janji, siapa saja yang curang , antara kita berdua. Dia  yang akan dijumpai gantung dirinya kat atas pokok ni..."

"Lina... Saya tak rasa..."

"Alaaa... Janji jela..." Lina memegang tangan ku. Sentuhannya. Halusnya.. Arghh.. Damn!

"Tapi kenapa...."

"Awak nak pergi jauh... Saya takut...."

Air matanya mula bergenang. No! Dont! Arif ! What have you done!!!!

"Ye sayang.. I promise. Just... Dont cry ... Pleaseeee...." Aku hapuskan air matanya yang mula menitik. Janji.

***

Sejak kali pertama aku jejak kaki kat kota Paris ni. Aku da sumpah. Dah janji dengan diri aku sendiri.. Bahawasanya aku tak akan curang. Kau gila??? Janji kitorang kat bawah pokok tu ingat tak creepy? Kalau aku curang. Maksudnya aku yang akan mati. Bloody hell no laaa aku nak mati.
Dia pegang jiwa aku. Sama seperti aku pegang jiwa dia.

Kalau dia mati? Ya, aku pun akan mati. Mati sebelum ajal . Faham?

Tapi... Kalau tak ada siapa yang bagitau dia..
Tak jadi apa-apa kan?
It is just a promise. Right?

***

"What?!!"

"Kita kahwin la. Sampai bila kita nak terus macam ni."

"Wait, Farah... You know right. I da ada tunang. "

"Da tu I ni apa pada you! Its been a year we have this kind of relationship."

"I love you more than a friend.. But less than a perfect couple."

"Babi!! Aku da sayang kau setengah mati !"

"Sorry"

***

'Kau mungkir!!!!!!!!!' Jerit bisikan dalan kepala. Sejak dia kembali pulang ke rumah pusaka itu.
Tiap kali dia bergerak. Bernafas. Bercakap. Jeritan bisikan tadi disertai gelak ketawa, tangisan Lina. Rasa sakit Farah. Dia rasa. Dia dengar.

Tali diikat ketat pada dahan pokok. Bisik-bisik ditelinga semakin membingit.
Tangisan Lina jelas kedengaran. Rasa sakit Farah menyesakkan dada. Kerusi kayu diletak di bawah tali.

'Kau mungkir janji kau,Arif'
"It is just a promise!!!!!" Jerit Arif di tengah pekat malam.

'Promise are made to be broken??'

"It is just a promisee!!!" Tangis Arif sambil melangkah naik ke atas kerusi kayu.

'Kau curang! Kau yang kena mati!' Jerit bisik-bisik. Tali gantung di tarik melalui kepalanya. Diketatkan sedikit.

"Im sorry, Lina.." Pisau yang dipegang kejap tadi di tusuk sedikit di belahan dada. Semakin lama semakin dalam. Sakitnya tak tertanggung. Rasa sakitnya sama seperti rasa sakit Farah saat ditinggalkan. Sakitnya juga lebih kurang rasa sakit Lina nanti bila dapat tahu tentang hubungannya dengan Farah. Jeritan Arif memenuhi ruang.

Satu inci dalam. Ditarik pisau itu kebawah membelah dadanya. Arif jatuh dari kerusi kayu dan tergantung.

Gelap lebih gelap dari pekat malam. Sunyi tiada bisikan. Tiada tangisan. Tiada rasa. Arif membunuh diri dengan graviti.

Dan satu makhluk berseringai keluar dari tanah.

***

Demi nama Tuhan. Aku memutuskan segala pertalian antara kau dan aku disebabkan kemungkiran kau. Kau akan dikurung dalam pokok ini. Dan tidak boleh menyesatkan keturunanku melainkan mereka melanggar sumpah mereka. Dan kau akan terbebas saat ada nyawa yang mungkir dicabut di pokok ini.

Lalu biji benih itu ditanam bersama pendamping yang mungkir.

Kisah Tak SempurnaWhere stories live. Discover now