Bau hanyir darah menusuk masuk hidung. Dah tutup dengan segala macam benda pun. Bau tu tetap nak masuk hidung. Jelajah setiap ruang kosong dalam tubuh aku. Penuhkan ruang kosong itu.
Aku berlari keluar. Tapi selain bunyi tapak kasut aku. Aku dengar ada bunyi tapak kasut lain. Banyak. Tak mungkin ia bergema. Rumah ni penuh kot. Ye. Penuh dengan mayat tak punya mata.
Aku muntah saat kaki aku memijak rumput dan lecak sebab hujan. Apa ni.. Aku muntahkan.... MATA...
Apa aku pijak ni... MATA?? Hujan mata ...? Aku kat mana ni??***
"Adan!"
Aku terkejut. Terpinga-pinga. Beberapa pasang mata melihat aku sambil bibir mereka ketawa kecil. Ada juga beberapa pasang mata mencebikkan bibir mereka. Ada juga mencuri-curi pandang sambil berbisik sesama mereka. Aku beralih mata aku ke depan. Bertentang mata dengan sepasang mata bersama riak wajah yang keruh. "Mati aku""Adan, nampaknya awak da belajar dulu apa yang saya nak ajar hari ni. Sampai awak rasa tak payah belajar dan ambil keputusan untuk tidur. "
Puan Jamilah bersuara."Maafkan saya cikgu.. Saya.."
"Pergi cuci muka dan bila awak balik kelas semula, saya nak awak bentangkan kat kelas tentang organ mata "
"Ye, Puan Jamilah.." A.k.a mak tiri. Sambung aku dalam hati."Kan aku dah kata... Mati aku"
***
"Kau tak rasa ke si Jamilah tu sengaja malukan kau?"
"Apa maksud kau?" Aku soal kembali.
"Tak ada lah. Dah la dia kahwin senyap-senyap dengan bapak kau kat Thailand. Pas tu buat kau malu kat kelas tadi. Dah tahu kau tidur sebab penatkan dengan latihan rugbi. Dia jugak yang suruh bapak kau daftarkan kau pergi main rugbi peringkat negeri tu. Padahal dia tahu, kau tak suka rugbi. Nasib kau menang. Saje la tu nak dengan bapak kau berdua kat rumah." Kata Luke lagi.Aku pandang dia tepat ke mata. Geram. Amarahku yang tadi masih bersisa. Macam bara api dekat atas papan kayu. Sama ada dia terus padam. Atau membuat papan kayu itu turut terbakar. Dalam situasi ni, aku rasa yang kedua.
"Apa maksud kau Luke." Nada aku ditekan dengan amarah.
"Maksud aku, dia tak nak kau dalam hidup dia, dalam hidup bapak kau, dalam dunia ni" sambungnya lagi.***
"Adan .. Kenapa buat macam ni!" Doktor Syafie cuba menenangkan Adan.
"Papa dia jahat! Kawan Adam kata dia jahat! Luke kata dia jahat. Dia tak nak Adan. Dia tak nak Adan dengan papa! Dia jahat pa!!!" Adan menggila. Puan Jamilah sudah terkulai layu di tangan anak muda itu. Doktor Syafie mengalir air mata."Jangan nangis pa! Pa jangan nangis!!!" Adan semakin menggila. Memberontak. Badannya dipenuhi dengan darah. Biji mata Puan Jamilah yang di tangannya habis digenggam . Lenyek. Penyek.
"Okay.. Okay.. Papa tak nangis. Papa nak Adan je. Please. Come to me son. Come here" pujuk Doktor Syafie.Adan mengalir air mata. Dia peluk Doktor Syafie. "Maafkan papa.. Adan. " picagari berisi sedatif di tusuk masuk ke dalam tubuh.
***
"Aku minta maaf Syafie. Aku tak boleh tolong kau"
"Dia anak aku Zaf" Doktor . Syafie menekup muka."Dalam kabin tu ada lebih 200 mayat. Mayat kawan-kawan kelas dia. Mayat cikgu-cikgu dia. Mayat orang-orang yang tak bersalah. Mayat tanpa mata. " Ins. Zafran bersuara. Sedikit ditekan.
"Dulu Asha. Isteri kau. Seorang. Dan kau janji dengan aku. Kau boleh pulihkan dia! " sambungnya lagi."Zaf... Dia anak aku. Aku yakin dia.."
"No matter what Syafie. He's sick. So sick and i cant let him go. Not anymore. Sorry" Ins. Zafran menghabiskan kopinya sebelum pergi.Doktor Syafie meraup mukanya dengan kedua tapak tangannya.
"Life is not easy. Right ?"
"Luke??"
"Itu nama aku bila dengan anak kau"
Doktor Syafie menelan liur saat melihat makhluk didepannya itu.
"Lucifer"
YOU ARE READING
Kisah Tak Sempurna
Misterio / SuspensoCerita sekadar cerita. Bila si pekak mendengar si bisu berkata si buta melihat si kudung berjalan. Aku seorang amatur dalam seni penulisan. Jadi.. Mohon komen atas sebarang kekurangan. AMARAN KERAS. 18tahun keatas. Cerita-cerita dalam kompilasi in...