"CEPATLAH nanti feri tinggalkan kita pulak. " gesa Adam tatkala melihat rakan yang lain sibuk mengangkat Dan mengemas barang-barang mereka. Adam sememangnya diajar untuk menepati masa. Kerana itulah dia yang selalunya membebel jika semua lambat.
Segala beg sudah selamat diletakkan di bahagian khas tempat letak beg di dalam feri.Hawa kelihatan sudah tidak sabar-sabar untuk pulang. Mestilah kan. Nak jumpa Dhiah. Sedang Hawa termenung dia terasa bagai ada benda yang jatuh di bawah kerusi. Tangannya mencapai kad berwarna kuning itu. Oh itu kad lelaki yang dilanggarnya semalam.
Hawa berasa rimas Dan panas. Dia mengipas-ngipas mukanya dengan tangan dan tidak sengajanya "Aduhh, sakitlah. " Alamak! Siapa pula yang Hawa pukul ni? Hawa terkejut dan cuba untuk mengenalpasti siapa dia. What ? Lelaki semalam lah. " Ops, sorry bro. Tak sengaja.. Tak berdarah kan ? " Hawa cemas. Zafer hanya memerhatikan dari tempat duduknya. " Urmm, you ni asyik langgar orang je. Masalah eh ? " mukanya sedikit marah akibat dilanggar orang yang sama sebanyak dua kali.
Hawa menundukkan mukanya. Lelaki itu pun duduk di tempatnya. Macam mana boleh dia ? Hawa bingung.
Beep beep
1 new message from Zafer.
- Wei Hawa, kenapa tadi tu ? -
Cepat nya mesej. Hawa memandang Zafer dan membuat tanda everything okay kepada Zafer.
Yeah, finally rindu nyaa. Dah sampai. "Hawa, tolong angkut yang ni. " Hawa mengangguk. Kesian pula dia melihat Hafiera yang membawa banyak beg. Ketika berjalan di laluan itu, Hawa tersenyum Dan memandang Haeryl. Siapa tak ingat. Di sini mereka bergaduh hari itu. " Hurmm yelah yelah aku faham Hawa. Aku takkan lupa apa yang dia buat. " Haeryl senyum sinis.
" Woi yang dibelakang sana, please lah cepat sikit. Terhegeh-hegeh. " laung Adam. Perkara biasa bagi mereka melihat Adam seperti itu. Menepati masa lah katakan. Naik kereta kabel pun pejam mata.
Setelah semuanya selamat, kereta mewah milik Zafer meninggalkan tempat itu. "Fer, betulke dia cousin kau ? Hensem tak ? " Hawa memulakan perbualan. Yeah. Kali ini Haeryl yang memandu. " Ye, wei dia hensem but I think I'm more handsome. " Zafer tersenyum sinis. HAWA memukul Zafer. Zafer berpura-pura menangis. Adam yang menyedari itu terus membuang pandangan ke luar tingkap. Kes cemburu la ni. Muka Adam kelihatan marah.
Siapa yang tak cemburu melihat gadis pujaan bersama orang lain. Kawan baik pula tu." Hello, Zafer and Hawa please keep quiet sebelum tangan aku ni melekat dekat muka korang . " Adam menjeling. Eh kenapa aku cakap nak lempang pula ni. Alamak, salah cakap.
Zafer dan Hawa berpandangan. Muka keliru Dan penuh tanda tanya. Lempang ? Kenapa dengan dia. Wayar terputus ke apa. " Hey bro, apa kasar sangat ni. Tak baik lah. " Haeryl bersuara sambil gelak. " Ryl, kau bawak kereta, bawak je lah. Tak payah nak masuk campur. Kang dengan kau sekali aku lempang. Ada aku kisah kalau kau nak mengadu kat Mak kau tu. "
HAWA turun sambil membawa beg untuk masuk ke dalam rumah. Yeah. Dah sampai. Adam keluar untuk bertemu dengannya. Dia memandang Hawa. Hawa pula buat tak tahu saja. " Hawa, aku minta maaf. Jujur aku cakap, aku cemburu sebenarnya. " Muka tembok betul Adam ni. Boleh pula mengaku depan Hawa. Hawa tidak memgendahkan kata-katanya. Kenapa pula nak cemburu ? Habis dia dengan Hafiera tu ingat aku tak cemburu. Desis hati Hawa. Zafer hanya memerhatikan mereka. Selepas Hawa masuk ke dalam rumah, mereka pun pulang.
Baru menapak masuk ke dalam rumah sudah disergah oleh kakaknya. " Amboi, borak apa dengan Adam tadi. Masam je muka. Okay untuk pengetahuan esok kau free kan dalam pukul 2 macamtu ? " Bagilah aku rehat dulu ke. Ni tak terus soal aku macam aku ni pembunuh. Gerutu hati Hawa. " Along, tak baiklah terus terjah je. Kesianlah.
Bagi lah angah rehat dulu. " Puan Norin datang pada waktu yang tepat. Hawa senyum Dan salam ibunya. Dia meminta diri untuk ke biliknya.Pintu bilik dibuka. Rindunya. Dia terus duduk di meja belajarnya Dan membuka diarinya. Dia menulis sesuatu.
-Dear diary,
Apa masalah dengan si Adam ni. Cemburu itu, cemburu ini. Aku tanya Zafer pun sampai nak lempang. Habistu dia dengan Hafiera tu aku tak bersuara pun. Sejak bila dia panas baran. Adam yang aku kenal adalah orang yang sweet muit. Bukan yang pemarah. Cemburu ? Dia bukan suka aku pun. So, suka hati aku lah. Mind your own business man. Urmm tadi along tanya esok pukul 2 aku free ke. Dia nak buat event ke. Haduii. Nasib baiklah aku jumpa Dhiah pukul 8 malam. Hati aku ni kenapa. Macam tak sabar nak jumpa kawan Dhiah pulak. Sebab Zafer ada sekali ke aku jadi macamni. Haiya. Pening. Kay, ngantuk nyaa.
. bye diary . -Buku diarinya ditutup.
" Sorry-sorry sayangku. " Telefon Hawa berdering. Dia terus mencapai telefonnya untuk mengetahui siapa si pemanggil. Nama Adam tertera di skrin. Rasa malas pula dia ingin menekan butang answer namun dia menjawab panggilan itu.
" Assalamualaikum, Hawa . please maafkan aku. " suara Adam kedengaran sayu.
" Waalaikumsalam. Hmm. K. Kalau dah tak ada apa apa aku tutup. " Hawa membalas acuh tak acuh.
" Marah ke. " tanya Adam.
" Ehh taklah. By the way, kenapa kau kata kau cemburu hah ? Please lahh. Layan Hafiera tu baik-baik. Dia suka kau lah. " Hawa berkata sedemikian kerana tidak sanggup menyakitkan hati Hafiera walaupun hatinya turut merasa sakit.
" Tapi aku tak suka Hafiera. Aku suka Nurul HHafiera(
Media: Hafiera(gambaran)
YOU ARE READING
Cinta Adam Firdaus
SaggisticaNak tahu ? Baca. Penat perah otak nak dapat idea. Hope you'll enjoy.