Bab 6 : Lamaran Ditolak.

865 12 0
                                    

Sejak aku bertemu lagi dengan dia , aku rasa bahagia. Bahagiaaaa sangat. Tapi , aku rasa dia tak akan dan tak mungkin akan menerima aku lagi. Semua ni sebab kau Zafeera. Gedik tak bertempat. Lenguhnyaa.. Aku mula baring dan mencapai telefon. Nama Lailatul aku cari. Nak call ke tak ? Kalau call mesti kena marah punya. Aku membuka aplikasi WhatsApp. Asyik Zafeera je message. Gedik betul.

AZafeera : Haii sayangg. !!
AZafeera : Sayang ?
AZafeera : Buat apa tu ????
AZafeera : Ahmad Kafaee !!!
AZafeera : Sayang buat ap tu ?
AZafeera : Kalau syg tk jwb mknanya syg tgh igtkn biey.

Ishh. Dah kenapa budak ni ? Merepeklah aku nak ingat kat kau. Baik aku ingat kat Lailatul. Tenang sikit.

" Assalamualaikum , Kaff.. Kaff. "
Mesti Imran. Aku menuruni tangga dan melangkah ke pintu. Imran sedang duduk di buaian.

" Waalaikumsalam , kau nak apa ni ? "

" Siapa Lailatul Safwa ? "

" Safwa lahh. "

" Bukan Safwa Dayani ke ? "

" Nama sebenar dia Lailatul Safwa. Aku tak tahu kenapa dia tukar nama. " Imran menggaru kepalanya yang tidak gatal. Kenapa harus tukar nama ? Pasti ada sesuatu disebalik semua ini.

" Jadi , kau datang sini sebab nak tanya pasal tu ke ??? " aku bertanya. Rasanya itu je lah kott. Dia suka Safwa ke? Ishh tak boleh! Imran mengangguk. Dia meminta diri untuk pulang ke rumah.

Aku termenung. Bagaimana kalau Imran suka Safwa ? Takde peluang lah aku. Aku mesti melamar dia secepat yang mungkin. Safwa , tunggu aku.
****
Sejak semalam aku tak boleh tidur. Mata pun dah sembap macam budak gemuk. Wajah Kafaee Dan Imran mengisi ruang otak ku. Nak fikir pasal lain pun dah tak boleh. Penat nak proses.Aku membuka aplikasi WhatsApp ku. Beratus mesej aku terima daeipada kelas dan satu mesej daripada Imran. Aku membaca mesej Imran terlebih dahulu.

Imran Zaim : Assalamualaikum , sibuk eh ? Nama kau apa sbnrnya ? Safwa Dayani ke Lailatul Safwa ? Sorry , just nk tau.

Aku : Waalaikumsalam , kenapa tanya ?
Imran Zaim is typing ...

Imran Zaim : Sebab time ijab kabul nanti kan kena sebut nama awak. Hihihi :*

Cehh mamat ni. Alamak. Hati rasa bahagia pulak. Ishh Safwa lupakan... Dia senior kau je. Tapi senior pun boleh jadi suami kan ? Ngeh. Aku merepek apa ni ?

Aku : Cehh. Spelah yg nk khwin dgn Abg Zaim tuuu ...

Imran Zaim : Awak kot..

Aku : Heh , SPM pun tak lepas lagi nak cakap pasal ijab Kabul bagaii. Haduh ! Bla lah ...

Imran Zaim : Kasar nampak. K lah nak study lepastu nak berlatih. . bye safwa.

Aku : bubbye.

Aku tersenyum sendiri. Ehh safwa ni suka ke apa ? Cakap musuh konon. Ijab kabul ? Iey meremang aku dengar dja bincang pasal tu. Mesti Kafaee bagitau dia pasal nama aku. Ishh busy body betulla Kafaee ni. Dahlah muncul selepas menyakiti.

" Safwaa turun makan lah. " laung Abanglong dari bawah. Haish. Sudah menjadi kebiasaan Ababglong untuk jadi loceng makan. Tak sah kalau tak dengar dia menjerit sebelum makan. Hmm. Apa pon aku respect along aku ..

Aku bergegas turun ke bawah dan menolong ibu dan kakngah di dapur. Abanglong ? Tengah melahap kot dia tu. Aku duduk do meja makan selepas menghidang lauk.

" Abanglong , tinggal kan lah sikit udang tu.. Saff pun nak jugak. " aku merengek dan menarik-narik lengan baju abanglong. Aku memang suka udang goreng tepung masakan ibu aku tapi abnglong suka cari pasal.

" Saff masaklah sendiri. Saff tu nanti dah nak kahwin. " kata Abanglong. Amboii , dia yang tua tak sedar diri. Kita yang muda cute ni suruh kahwin pulak. Waduh. Aku menolak bahunya kasar sehingga udang goreng yang baru hendak dibaham itu tercampak ke arah Kakngah.

" Oi oi aku nak makan pun tak senang. Abanglong , kau janganlah kacau Si Saff nii. " marah Kakngah. Padan muka abanglong. Gedik cakap pasal kawin. Cakap pasal kahwin ? Hmmm tiba-tiba wajah dua teruna memenuhi ruang kepala otak ku. Kafaee dan Abang Zaim. Ish gatal lah kau ni Safwa.

" Woi dek , ko senyum sorang-sorang tu kenapa ? Fikir Kafaee ke Zaim ? " tegur Abanglong. Haih sejak bila dia boleh baca fikiran manusia ni. " Eleh entah-entah abanglong tu ingat kat Kak Elnina kan ? " kataku sambil tergelak mengalahkan Pontianak. Aku memang suka ejek abang long ... Muka abnglonh merah. Ada orang blushing. Uhuhu~~.

" Assalamualaikum . " Siapa Pula yang bagi salam ni.

" Yeah tetamu istimewa sampai . "

" Siapa ? "

Aku IsterimuTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang