Bab 5-Adik beradik

1.9K 85 8
                                    

Aku mendengar Ustazah Ayu memanggil namaku dan menyuruhku untuk memperkenalkan diri.Terasa janggal dan gementar buat diri ini untuk berbuat demikian.Namun aku beranikan diri untuk memperkenalkan aku di hadapan 29 pelajar perempuan di kelas yang bakal aku duduki.

"Assalamu'alaik.Nama Ana Farahina Ainnur Binti Faizal.Ana berasal dari Kelantan..."kata-kata ku di sambung oleh seorang pelajara muslimah di dalam kelas itu.
" Wa'alaik salam.hok Mu dari klate.Kawe nak dengo Mu royak Klate Bo bole ke idak?"tanya pelajar itu kepada ku.
"Hok boleh sangat la tu,hok tapi kawe pande royak bahada Klate yang ringan2 je Bo.Hok yang berat2 tak pande" balas ku kepada pelajar muslimah itu sambil tersengih.

Sesudah sesi perkenalkan diri,Ustazah menyuruhku duduk di sebelah pelajar muslimah yang menyuruh aku bercakap dalam bahasa Kelantan.Namanya ialah Nur Farafisya Atiqah.Dia sangat peramah.Bersyukur aku kepada Allah kerana memudahkan aku mencari sahabat baru di sekolah baharu.

Masa rehat,Atiqah mengajak aku untuk pergi ke kantin.
"Ainnur jom kita ke kantin.Ana lapar lah" kata Atiqah kepada ku.Tanpa melengahkan masa,aku menerima ajakkan Atiqah dan pergi ke kantin bersama-sama dia.

Semasa perjalanan ke kantin,aku dan Atiqah terserempat dengan kawan Abg Ilman.Hah!kalau tak silap namanya Abg Fakhrullah.Tiba-tiba sahaja Atiqah menegur Abg Fakhrullah,aku ingin menghalang dia kerana aku takut orang lain akan memandang Atiqah dengan pandangan yang tidak baik.Belum sempat aku ingin menahan Atiqah,Atiqah terlebih dahulu menyapa Abg Fakhrullah.

"Asslamu'alaikum Abg Iman"
"Wa'alaik salam.eih adik rupanya,kenapa panggil Abg"
Aku keliru dengan situasi ini sekarang,namun seperti biasa mataku akan terencap pada lantai tiap kali berhadapan dengan bukan mahramku untuk menggelakkan zina hati ataupun mata ialah iman saya ni bukannya kuat sangat.hihihi.

"Mesti Abg Iman lupa ni,kan duit belanja adik kat Abg Iman" kata Atiqah kepada Abg Fakhrullah.
Allah,aku bertambah keliru dengan situasi ini.Dalam minda ku tersimpan persoalan 'apakah hubungan Atiqah dengan Abg Fakhrullah?'
"Eih lupa.Abg Iman ni kawan baharu Atiqah.Namanyaa..."
Kata-kata Atiqah dibidas oleh Abg Falhrullah.
"Ainnur kan"bidas Abg Fakhrullah.Aku sekadar menganggukkan kepala ku.
" Eh,Abg Iman kenal dengan Ainnur ke?Sebelum tu,Ainnur ni Ana kenalkan jejaka yang bersama-sama kita ni Abg ana"kata Atiqah kepada ku
"Eh mestilah kenal,Ainnur ni anak buah Abg Ilman."

#nntiSambung

Cinta Halal KuWhere stories live. Discover now