Bab 10-Terserempak

1.4K 61 3
                                    

Aku memilih untuk makan di kedai Arabian Food.Kedai yang bertemakan Timur Tengah.Ustazah duduk bersebelahan ku dan abang Fakhrullah duduk di hadapan ustazah Eyra.Setelah selesai membuat pesanan,aku ditegur oleh seorang wanita.

"Assalamualaikum.Kamu ni Ainnur kan?Anak Faizal?"kata wanita itu kepada ku.Aku seperti mengenali wanita tersebut.Aku cuba untuk mengingati siapa wanita itu.
"Wa'alaikumsalam"Jawab kami bertiga.
"Ya.Eh Mak long!Ya Allah,rindunya Ainnur kat mak long.Maaf mak long Ainnur ni pelupa sikit orangnya.Mak long jemputlah duduk"kataku ku sambil tersengih kepada mak long.Mak long duduk bersebelahan dengan aku.

"Ingat juga ye Ainnur kat mak long ingatkan dah lupa.Ainnur dari mana ni dan kenapa Ainnur pakai pakaian seragam sekolah?Bukan ke hari ni cuti?Dan siiapa yang di wanita muda dan jejaka yang bersama Ainnur ni?"soal mak long.
"Saya ni Ustazah Eyra.Ustazah Ainnur mak cik"ujar Ustazah Eyra kepada mak long.
"Saya Fakhrullah mak cik.Saya pula abang kepada kawan Ainnur"ujar abang Fakhrullah kepada mak long.
"Kami baru balik dari pertandingan Tilawah Mak Long sebab tu lah Ainnur pakai pakaian seragam sekolah ni."Tambah ku lagi kepada mak long.
"Oh.Mak cik ni mak long Ainnur.Kamu kenal Amir Mukhlis?"tanya mak long kepada abang Fakhrullah.
"Kenal mak cik"jawab abang Fakhrullah.
"Hah.Itu anak mak cik"
"Owh.Amir tu budak pandai mak cik saingan saya tu"kata abang Fakhrullah.
"Mak long datang seorang je ke?"tanya ku kepada mak long.
"Eih tak lah.Mak long datang dengan Amir.Tapi Amir tengah parking kereta,kejap lagi dia sampai la tu.Hah tu Amir.Amir meh sini"Mak long memanggil Amir.

Amir mengambil tempat di hadapan ku.Mak long dan Amir membuat pesanan.Selepas itu,mak long dan ustazah Eyra pula berbual mengenai aktiviti sekolah.Maklumlah kan mak long ni sangat aktif dengan PIBG.Kadang kala aku,abang Amir dan Fakhrullah menyampuk.Namun aku sedari yang abang Amir memandang ku sahaja.
'Astaghfirullah.Eih dia ni,mata tu dah tak reti pandang lain ke?'kataku di dalam hati.

#innshaAllah Esk sambung.heheh.teda idea.

Cinta Halal KuWhere stories live. Discover now