Kaçırılan Şehzade Halil

382 4 0
                                    

Osmanlıların Rumeli harekâtı sırasında Gelibolu'da beylerbeyi olan Süleyman  Gazi 1357'de bir av kazası sırasında atından düşerek hayatını kaybeder. Bu ölüm haberi hem Rumeli harekâtını sekteye uğratır hem de Süleyman Gazi'nin babası Orhan Gazi'yi derinden etkiler. Henüz yaşadığı acıyı üzerinden atamayan Orhan Gazi bir başka haberle tekrar büyük bir üzüntü ve sıkıntı içine girer. Bu haber küçük şehzadesi Halil'in korsanlar tarafından kaçırıldığının haberidir.

O dönemde korsanlar zengin ailelere mensup kişileri kaçırıp büyük fidyeler talep ederek, çok büyük paralar ele geçirirdi. Korsanlar, benzer amaç ve Cenevizlilerin desteğiyle; 1357 yılında bir yaz günü Orhan Gazi'nin küçük oğlu şehzade Halil'i İzmit körfezinde kayıkla dolaşırken kaçırır. Kaçırılan şehzade doğruca korsanların ana üsleri olan Foça'ya götürülür.

Orhan Gazi, oğlunun kaçırıldığını duyunca onu kurtarmak için çareler aramaya başlar. Nihayetinde imparator V. Paleolog Ionnes'e yardımda bulunması için başvurmak zorunda kalır. Bizans İmparator'undan şehzadenin kurtarılmasını ister. Öyle ki Foça o dönemde Bizans'a ait bir kaledir ve orada Bizans'ın tesiri de büyüktür.

Ayrıca şehzade Halil'in annesi, İmparator VI. Yannis Kantakuzenos'un kızı Teodora'dır. Kantakuzenos kaçırılma haberini duyunca torununu kurtarmak için girişimlerde bulunur ancak muvaffak olamaz.

Bizans'ın ortak İmparator'u V. Ionnes böyle bir yardımı karşılıksız yapmaya yanaşmaz, bazı talepleri olur. Bu sebeple taraflar arasında bir antlaşma yapılır.

Yapılan antlaşmaya göre Osmanlı'nın Rumeli'deki ilerleyişi durdurulacak, Bizans'taki taht mücadelelerinde Paleolog ailesi desteklenecek, 1340 yılından bu yana biriken Bizans borçları silinecek ve şehzadeyi kurtarmak için yola çıkacak olan donanmanın masrafları Osmanlı Devleti tarafından karşılanacaktır.

Antlaşmanın Orhan Gazi tarafından onaylanmasının ve Bizans'a yüklü bir miktar para verilmesinin ardından Bizans donanması Foça'ya doğru yola çıkar. Foça'ya giden Bizans imp. Foça hâkimi Kalofeti ile görüşür. Hayli uzun süren bu görüşmelerde Foça hâkimine ancak yüz bin altın ve birçok rütbe verilerek şehzade kurtarılır. Yaklaşık iki yılın ardından şehzade Halil özgürlüğüne kavuşur ve 1359 yılında Orhan Bey'e teslim edilir.

1359 yılında Kocaeli Sancak Beyliğine getirilen Halil, Bizans İmparatoru'nun kızı İrini ile İznik'te evlenir. İrini şehzadeden bir yaş küçüktür. 1361'de Gündüz, 1362'de Ömer adı verilen iki oğulları olur ancak çocuk denecek yaşta ölürler. Şehzade Halil'de 15 yaşında iken vefat eder.

Şehzade Halil'in kurtarılmasının ardından Rumeli harekâtı tekrar başlar ve hız kesmeden devam eder. Bu karışıklıklar sırasında elden çıkan çorluk kalesi yeniden alınır ve böylelikle Edirne-İstanbul ulaşımı Osmanlı hakimiyetine girmiş olur.

Tarihte GizemlerHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin