Osmanlı'da İlk Banka

344 3 0
                                    

  Osmanlı'da ilk banka hangisi desem eminim %90'ımız Osmanlı Bankası deriz. Bende öyle biliyordum açıkçası. Bu konuyu araştırana kadar tabi. Aslında Osmanlı Bankası tarihi başlı başına bir yazı ister. Kısaca bahsetmek istiyorum. 

 Aslında Osmanlı Bankası yani Bank-ı Osmanlı ilk olarak 1856 yılında İngiliz sermayesi ile kuruluyor. Fakat mali yetersizlik yüzünden 1862 yılında Fransız Mayer Amschel Rothschild ile eşit payda ortaklıkla kuruluyor. Bu kadar uzattın hadi konuya gir diyenlere az kaldı bekleyin. Bu ortaklıkla 1863 yılında İstanbul'da Bank-ı Osman-i Şahane adıyla kuruluyor. 2001 yılına kadar varlığını sürdüren banka maalesef 2001 yılında ki ekonomik krizden sonra BBVA ortak iştiraklı Garanti Bankası'na devrediliyor. Osmanlı Bankası'nın dönemi itibariyle en fazla şubeye sahip olan bankalardan biri olduğu biliniyor Ülke çapında 80 şubesi varmış. Osmanlı'nın 1860'lı yılları ve sonrasında ki haritayı göz önüne getirerek düşünün. Neyse Osmanlı Bankası ile ilgili bilgi verdikten sonra asıl cevaba geçelim. 


Evet Osmanlı zamanında ki ilk bankamız İstanbul Bankası yani Banque de Constantinople. Bu bankanın her hangi bir sermayesi yoktu. Amacı o devirde dış ödeme sıkışıklığı yüzünden Osmanlı tüccarlarına Londra ve Paris bankalarından çekilmiş poliçeleri sağlamaktı. Bu bankanın kurucuları tüm Avrupa'da isim yapmış J. Alleon ile Teodor Baltazzi gibi Galata bankerleriymiş. Bu oluşum 5 yıl devam edip 5 yıl sonra kapanmış. Daha sonra 1874 yılında 1 milyon sterlin sermayeli banka kurulmuş. O dönemin meşhur bankerlerinin ortak katılımıyla. Yani bugünün deyimiyle katılım bankası olarak kurulmuş. 1894 yılında Osmanlı Kambiyo ve Menkul Değerler A.Ş.'ye satılarak faaliyetine son verilmiştir. 


Evet arkadaşlar tarihimiz de yaşanmış belki de bir çoğumuzun bilmediği ya da yanlış bildiği bir olayı daha öğrenmiş olduk. Umarım konuyu internetten araştırıp orada yazanları kopyala yapıştır ile kendi isimleri ile paylaşan olmaz. Bir sonra ki yazıda görüşmek üzere.

Şunu yazmayı unuttum 1963 yılında kurulan İstanbul Bankası ile benim bahsettiğim İstanbul Bankası ayrı kurumlardır. Zeki Müren'in Ferhan Şensoy'un reklam filmleri olan banka ile alakası yoktur yani onuda yazayım istedim.  

Tarihte GizemlerHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin