"Lambatlah." bentaknya perlahan.
"Eh, kau! Rumah orang ni." tegah Ezzaty.
Haneff membuka pintu pagar kecil rumah Rafiuden. Perkara itu sudah biasa dilakukannya setiap kali dia singgah ke rumah pasangan itu.
"Sebab rumah oranglah kita masuk. Kalau rumah hantu kita cabut lari." balasnya sambil menghulurkan sebuah senyuman dengan lagak mempersilakan Ezzaty berjalan masuk dahulu.
Ezzaty tersenyum dan tertawa kecil. Haneff masih Haneff yang dahulu. Masih lagi menceriakan dan mudah melemparkan senyuman kepada semua orang. Ketika melangkah masuk, dia teringat kata-kata Haneff suatu ketika dahulu,
"Senyum ni bukan sekadar sedekah. Tapi cukup buat hidup orang lain bertambah senang dengan persekitaran yang membebankan mereka. Hidup ni kena rajin, rajin memberi walaupun kadang-kadang, itu perkara terakhir yang kita ada. Siapa tahukan, mungkin itulah satu-satunya yang boleh menyelamatkan mereka dari sebuah dunia yang kelam."
Pesanan itu berlegar-legar di ruang masa lalunya. Cukup buat dia terenyum sendiri.
"Atleast dalam ni berbumbung dan ada kipas. Kat luar tu panas. Panas macam hati kau dulu." tambahnya sambil memetik suis kipas yang terletak di hujung tiang dan melonggarkan ikatan tali lehernya dan membuka butang paling atas dikemejanya.
Kata-kata dari Haneff tersebut mencuri masa lalunya. Lamunannya terhenti. Dia sedar. Dia pasrah. Masa lalu tetap masa lalu yang tidak mungkin berulang kembali. Dia tertunduk membisu. Dan di antara mereka hanyalah mengenai deruan angin kipas dan memori masa lalu yang marak terbakar.
YOU ARE READING
J U N
Ficción GeneralTerperangkap di antara kematian yang melelahkan dan memori masa lalu yang hangat membakar masa hadapannya. Bakal penulis drama petang-petang anda.