18. Cassius Verbond

39 1 1
                                    

'Hé Cas!' Samuel geeft me een stomp tegen mijn schouder. Daar ga ik echt nooit aan wennen. 'Wat had je voor leuk gesprek vandaag met die Spanjaard?' Ik schud mijn hoofd. 'Niets, hij kwam zeuren.' Samuel begint te lachen. 'Verbaasd me niets. Hij is zo 'gevoelig' en... 'zielig' dat hij altijd loopt te zeuren.' Jai schiet in de lach en geeft Samuel een box. 'Maar wat ik wou vragen Cas. Heb je nog een leuk geheimpje van Dioni wat we kunnen gebruiken? Ik ben een beetje door mijn opmerkingen heen deze week.' Moeizaam denk ik aan Dioni's woorden. 'HEB JE HET ZE VERTELD?' De angst stond in zijn ogen gegrift. Ik heb het niet verteld, ik heb niet verteld dat Dioni is bedrogen. Dat Dioni tot twee maal toe is ingeruild. Het is zijn zwakste punt en het doet hem nog iedere dag ongekend veel pijn. 'Nee, Dioni is goed in geheimen bewaren, zelfs tegen zijn vrienden.' Samuel rolt met zijn ogen. 'Tuurlijk, wat een angsthaas. Naja, kom, we gaan chillen.' 'Euhm, ik kan niet.' Zegt Jai opeens. Het verrast me niet. Jai kan nooit als iemand voorstelt om wat te gaan doen na school. Ik zit nog niet lang genoeg in dit groepje om te weten wat er aan de hand is, maar Samuel raakt er zo langzamerhand duidelijk geïrriteerd van. 'Ga maar weer Jai, de nood roept.' Jai kijkt naar de grond, pakt zijn rugzak en met lood in zijn schoenen loopt hij weg naar buiten. 'Wat is er aan de hand?' Vraag ik als mijn nieuwsgierigheid het overwint. 'Niets. Jai is gewoon soms nogal laf.' Samuel pakt mijn pols en trekt me mee naar buiten.

Samuel schiet overeind van het hekwerk waar we tegen aan leunde. 'Die verrader.' Sist hij en als ik opkijk, zie ik ook hoe Jai met Lesley de straat uit loopt. Lesley? Samuel kijkt me aan. 'Serieus, worden we ingeruild voor een meisje?!' Ik haal mijn schouders op. 'Misschien is hij verliefd, vindt hij haar leuk.' Opper ik als mogelijke redenering. Samuel kijkt me met een blik vol afschuw aan. 'Om te kokhalsen Cassius. Nee, zo is Jai niet. Verliefd zijn zit in je hoofd. Het is niet echt. Liefde is een manipulatieve emotie, die je vanbinnen aan stukken vreet. Het verziekt vriendschappen, je helder denkvermogen en je trots. En dat mag je niet verliezen. Je moet scherp blijven, laten zien wie je bent en wat je te bieden hebt.' Ik kijk Samuel aan, terwijl hij naar de lucht staart. Ik heb het idee dat er een andere Samuel naast me is ontwaakt. Zijn woordenschat is ongekend groter dan ik had gedacht. Samuel klinkt opeens behoorlijk slim en verstandig en ik heb het idee dat mijn eigen oren me bedriegen. Er zit meer in Samuel dan we tot nu toe hebben gezien. Ik heb het idee dat er iets is gebeurd met hem wat hem heeft gemaakt tot wie hij is.

Zwarte Gaten ~ B-Brave (NL)Where stories live. Discover now