Irfan membuka pintu rumahnya. "Assalamualai-"
"Irfan! I'm so sorry!", ibunya tiba tiba memeluknya . irfan perlahan membalas pelukan ibunya. Mulut irfan terbuka sedikit. "Mama...kenapa?"
Syakila melepaskan pelukannya. Wajahnya lebam-lebam. Irfan meneguk airliurnya. Air mata mengalir pada wajah Puan Syakila. "Mama kena keluar dari rumah ni. mama dah tak tahan." syakila menyerahkan sekeping kertas kecil kepada Irfan. "Mama pergi dulu." Syakila terus keluar dari rumah tersebut tanpa apa-apa penjelasan. mama...kalau mama pergi macam mana dengan Irfan?
Irfan memusingkan badannya. Dia menyangkan dia dapat mengejar mamanya, tapi deruan kereta laju membelah angin. Dia berlari ke arah pagar. Mama, kenapa buat macam ni?! irfan menggigit bibir bawahnya. Dia melihat kertas yang diberi oleh mamanya kepada dia. Tertera nombor telefon. Nombor baru ke? Dengan langkah longlai, Irfan masuk kedalam rumah.
Dia mengangkat berlari menaiki tangga dan mengunci biliknya dari dalam apabila menyedari sesuatu. Baran ayah datang balik ke? Dia segera menukar bajunya.
Tiba tiba kedengaran pintu biliknya diketuk. Dengan wajah terkejut, Irfan menoleh kebelakang. "bukak pintu ni!!!". jeritan bapanya membuatkan irfan seakan melompat kebelakang. Perlahan, irfan membuka pintu biliknya. "ayah..."
Wajah bapanya kelihatan tenang sebelum suara garaunya menyapa lubang telinga Irfan. "mama kau mana?! Dia menyorok dalam ni kan?!", ayahnya terus masuk kedalam biliknya dan membuka pintu almari. "ohhh, kau dah lari ye perempuan? Dia dah lari kan Irfan?"
Irfan menggigil. Perlahan dia menganggukkan kepalanya. "m-mama dah lari."
"perempuan tu asyik buat hal je. Dah la tak reti jaga rumah. Sekarang ikut jantan lain lari! Arghhh!!!"
"I-irfan tak percaya. M-mama pergi sebab ayah selalu pu..kul dia...", Adam mendekati anaknya yang menggigil. "Kau tak tahu siapa mak kau yang sebenarnya Irfan. Lepas kahwin baru aku tahu perangai dia macam ni. Ni bukan kali pertama dia buat macam ni. dah tua pun tak sedar diri lagi." Ucap bapanya sebelum keluar dari biliknya. Irfan memandang tubuh bapanya dari belakang. Agak menakutkan dengan tubuh yang tinggi dan berambut merah. Matanya dipejamkan. Kenapa keluarga dia porak peranda macam ni? bapanya seorang yang panas baran. Mamanya...betul ke mamanya macam tu?
YOU ARE READING
Story 17: Kau?
General Fictionsebenarnya aku tak tau nak letak tajuk ape..hahahahhahahaha wtak utama: Irfan : pengawas sekolah (again...aku suka buat cerita pasal pengawas), pengawas yang...tak macam pengawas? watak kedua utama (?): Qas : nak cakap camne eh, budak yang agak...