"Irfan..dengar dulu.."
Irfan memandang mamanya. Nak dengar apa lagi? Macam mana mamanya peluk pinggang lelaki tu? Macam mana lelaki tu peluk bahu mamanya. Siapa lelaki untuk buat semua tu? Lelaki tu takde hak nak buat macam tu. Takkan la mamanya tak tahu pasal tu. Pandangannya dialihkan pada lelaki tersebut. "Tch." Irfan tersengih. "Muka macam tikus mondok, lagi hensem bapak aku."
"Isk budak ni....", lelaki tersebut cuba untuk menumbuk Irfan semula tetapi dihalang oleh mama Irfan.
Qas tersengih mendengar ayat Irfan. Nice! Memang lelaki yang dengan mak ni kau tak hensem pun. Walaupun aku tak pernah tengok muka bapak kau, tapi muka kau tak macam mak kau, jadi mestilah ikut bapak kau kan. Aku bukannya nak cakap kau ni hensem tapi..okey laa.
"Mama dah failkan penceraian." Irfan dan Qas terkesima. Qas mengambil dua langkah kebelakang. Okey..hal keluarga. Aku rasa elok kalau aku tak masuk campur. Irfan menundukkan kepalanya. Dia mendongak kembali dan melihat wajah mamanya. Dia mengepal penumbuknya. Rasa geramnya hanya diluahkan pada genggaman. "Jomlah", tangan kirinya menarik leher baju Qas.
Qas melihat Irfan yang sedang mengunyah kentang goreng. Kini mereka berdua duduk dihadapan sebuah tasik. Isk, apa aku buat kat sini dengan mamat ni? Qas menepuk dahinya. Bunyi yang agak kuat tersebut menyebabkan Irfan menoleh kearah Qas. "ade nyamuk gajah ke apa sampai kau tepuk kuat macam tu?"
Qas memandang Irfan. "Kau la nyamuk gajah tu." Haish, aku bukannya nak kasar dengan dia. Tapi aku kesian pulak tengok nasib dia ni. bukannya dia tak tahu pasal hidup Irfan. Dia tahu sangat-sangat. Mungkin lebih daripada apa yang Irfan tahu. Lebih daripada apa yang Irfan tahu...hehehehehe. Qas tersengih.
Irfan bangun daripada tempat duduknya. "Dahlah. Aku nak balik." Irfan mengeluarkan telefon nokia lamanya. Well, kalau telefon dia hilang pun, tak de la nak meratap sangat. Irfan duduk di bawah pokok. Qas turut duduk disebelahnya tanpa banyak cakap.
10 minit kemudian muncul sebuah kereta bewarna hitam. Pemandu kereta tersebut menurunkan cermin. "Masuk", Irfan segera bangun dan membuka pintu kereta.
"Oii, kejap la. Aku macam mana?!", Qas berjalan kearah kereta tersebut. pemandu kereta tersebut menurunkan cermin mata hitamnya sedikit. "kau..,balik sendiri." Kata lelaki bercermin mata hitam itu.
Irfan menutup pintu kereta tanpa menghiraukan Qas. Qas memuncungkan bibirnya. Kau tinggalkan aku macam tu jer?! Serius la! Setelah aku belanja kau makan, macam ni kau layan aku?!!!!
YOU ARE READING
Story 17: Kau?
General Fictionsebenarnya aku tak tau nak letak tajuk ape..hahahahhahahaha wtak utama: Irfan : pengawas sekolah (again...aku suka buat cerita pasal pengawas), pengawas yang...tak macam pengawas? watak kedua utama (?): Qas : nak cakap camne eh, budak yang agak...