Part 18

68 4 0
                                    


"Irfann! Tak sangka dah besar!" Irfan terpinga pinga. Makcik ni kenal aku?

Qas menoleh ke belakang. "makkkkk....", puan halimah memandang anaknya yang membuat muka. "Apa? ingat mak nak peluk kamu? Dah la mak call tak nak angkat. Irfan jugak yang angkat", puan halima melepaskan pelukannnya.

"Makcik kenal saya?"

Puan halimah tersenyum dan menggosok kepala Irfan. "mestilah. Makcik yang jaga kamu masa kecik dulu. Jom makan kat dapur. Mesti belum sarapan lagi kan."

Qas tersenyum apabila melihat tangan irfan ditarik ke dapur oleh maknya. Maknya memang terlebih excited kalau cerita pasal Irfan.

Di meja makan, irfan melihat satu wajah yang amat dikenalinya. "pakcik???". Encik haris mengalihkan pandangannya daripada surat khabar ke wajah Irfan sambil tersenyum. "Ya..."

Irfan terdiam. Dia cuba memproses apa yang baru saja terjadi. Qas menarik kerusi di sebelah Irfan dan melabuhkna punggungnya. "Jangan la fikir banyak sangat. Keluarga aku kenal kau. akku pun kenal kau dari dulu. Cuma aku malas jer nak munculkan diri aku. Watak utama memang muncul akhir akhir. Kan...?", katanya sambil mencapai jemput di dalam pinggan. Rina mengambil tempat disebelah irfan. Irfan memandang rina.

"akak pun tahu pasal kau. ni keluarga kedua kau. Senyumlah"

Irfan menundukkan kepalanya. "Terima kasih..."

------------------------------------

Qas melihat Irfan dari jauh. Irfan mendongakkan kepalana dan melihat rimbunan daun di atas pokok. Dia mendekati Irfan.

"kau nak apa qas?"

"Saja..."

Irfan memandang Qas. Takde pape? Mustahil. Qas mengeluh. "Aku dengar result percubaan kau teruk."

Irfan tersengih. "Bukan kau ke yang teruk?"

Qas tersenyum. "Tak. Percubaan aku dapat 5A. Takde yang gagal"

Sengihan Irfan mati. "dah la irfan. Hidup kau belum berakhir lagi..."

Irfan kembali memandang daun-daun diatasnya. Bibirnya tersenyum. "Kau tahu apa? Kau ada mak yang risaukan kau, ayah yang sentiasa kat rumah, kakak yang sengal...hidup kau sempurna..."

"tak...takde benda yang sempurna weyyy. Aku dengar kau ada abang."

"dulu. Tiga tahun lepas dia meninggal sebab kemalangan jalan raya."

Qas menganggukkankepalanya. Sekarang dia terfikir akan wajah abang Irfan. Teringin nak tahu, macam Irfan jugak ke? Ataupun lain? Sekarang dia terfikir pula perkataan sempurna. Tak...takde apa yang sempurna Irfan. Takkan ada yang sempurna.


Story 17: Kau?Where stories live. Discover now