Part 8

76 3 0
                                    

Irfan memasukkan tangannya kedalam poket seluar. Matanya tak lepas memandang kapal terbang yang berlepas. "tuan muda.."

Irfan tersenyum kepada lelaki yang seakan sebaya dengan bapanya. "takpe pakcik. Panggil saya Irfan je."

Haris tersenyum pada Irfan. Wajah irfan saling tak tumpah seperti Adam. Cuma bentuk mata dan bibirnya ikut isteri Adam. "jom balik. Dah lewat ni."

Irfan mengangguk kepada salah seorang orang kepercayaan bapanya, Encik Haris. Bermacam macam persoalan bermain dalam fikirannya. Macam mana dengan keluarga Encik Haris? Dia ada anak yang sebaya dengan dia ke? Isterinya pulak macam mana? Setia ke dengan encik haris? Encik haris sendiri pula macam mana? Pernah ke dia naik tangan pada isteri dia?

"pak cik, saya ingat nak kerja sambilan."

Encik haris mengangkat keningnya. Kenapa pula budak ni nak kerja sambilan. Kan dia tengah belajar. Mak dia tak risau ke? Oh ya.. mak dia.... haris menganggukkan kepalanya. "bila nak mula? Nak saya hantar dan ambil?"

Irfan memandang wajah Encik Haris. "bila bila. Secepat mungkin. tak perlu. Pak cik ada banyak lagi kerja yang nak diuruskan dekat pejabat. Jangan risau tentang saya. Saya boleh jaga diri saya." Ya , dia boleh jaga diri dia sendiri. Dia dah cukup besar. 'Besar'. Dia menelan airliurnya. Kenapa perkataan tu terasa pahit?

------------------------------------

Irfan membuka helmetnya. Tiba tiba telinganya terdengar bisikan yang tidak mencemar pendengaran Irfan. Telinganya dapat menangkap satu perkataan...'mama'.

Dia menggelengkan kepalanya. Takkan lah. Takkan lah cerita mak aku lari dari rumah dah tersebar luas dalam sekolah ni?

Kakinya menapak ke kelas. Tidak menghiraukan pandangan yang memandangnya dari tadi.

Hakim berjalan di koridor tersebut. tanganya dilapkan pada kaki seluar. Langkahnya tiba tiba terhenti. Dia melihat Irfan yang sedang berdiri melihat bangunan di seberang. Bibirnya mengukirkan sengihan. Dia mendekati Irfan.

"hoi...kesian kau kan..."

Irfan menoleh kesebelahnya. Dia melepaskan nafas berat. Apa la yang budak pondan ni nak daripada aku? Tak habis habis. Aku bukannya cari pasal ngan dia pun. "kau nak apa lagi?"

"kenapa kau kat sini?"

"sukahati aku la." Irfan memasukkan tangannya kedalam poket. Baik aku masuk kelas sekarang. Lagi aku layan budak ni, lagi sia sia hidup aku.

"jangan la macam tu. Hari tu aku nampak mak kau keluar rumah. Naik kereta lelaki. Wahh, tak sangka mak kau curang ngan bapak kau kan." Langkah irfan terhenti. "kau memang nak rasa eh?"

Story 17: Kau?Where stories live. Discover now