Irfan memandang Qas yang memakai bajunya. Mata Qas tak lepas menonton TV. "Kau tak nak balik ke? Kalau kau nak balik aku boleh call P.A ayah aku, minta tolong hantar kau balik"
Qas memandang Irfan dengan pandangan kosong. "apa?"
"Kau tak nak blah ke mangkuk? Menyemak jekau kat dalam rumah aku ni."
Qas tersengih. Cantek bahasa kau... "Tak nak. Rilek la, esok bukan sekolah pun. Hari sabtu kan". Tiba tiba telefonnya berdering. Qas melihat nama pemanggil. Mak laa..
Irfan memanjangkan lehernya. Terbit rasa mencengkam di jiwanya. Dia memandang Qas. "Kau tak nak angkat ke?"
Qas menggelengkan kepalanya. Matanya kembali menonton TV. "Tak naklah."
Apabila mendengar jawapan Qas, Irfan terus mencapai telefon yang masih lagi berdering. Kau patut bersyukur mangkukkkkkk! Ikon hijau tersebut diseret ke tepi.
"Helo Assalamualaikum", Irfan dan Qas saling berpandangan. Qas menggesek giginya. Kedengaran suara wanita dihujung talian.
"Waalaikumsalam. Ni kawan Qas ke? Qas ada?"
Qas masih lagi memandang Irfan. Perasaan marahnya bertukar kepada perasaan merayu. Kedua belah tangannya dirapatkan. Dahinya berkerut. Please...
Irfan kembali meneruskan perbualannya dengan mak Qas setelah memandang wajah merayu tersebut. "Dia ada kat dalam tandas. Malam ni dia tidur kat rumah saya makcik. Jangan risau ya makcik", nada Irfan berubah menjadi ceria. Sekadar lakonan....
Qas menarik nafas lega. Nasib baik la mamat ni nak cover kan aku. Tak lama kemudian irfan meletakkan kembali telefon Qas diatas meja. "Thanks..."
"kau ni tak reti nak bersyukur...", ujar Irfan sebelum bangun menaiki anak tangga. Qas ternganga melihat perlakuan Irfan. Budak ni datang bulan ke apa? semacam je aku tengok dia ni.
YOU ARE READING
Story 17: Kau?
General Fictionsebenarnya aku tak tau nak letak tajuk ape..hahahahhahahaha wtak utama: Irfan : pengawas sekolah (again...aku suka buat cerita pasal pengawas), pengawas yang...tak macam pengawas? watak kedua utama (?): Qas : nak cakap camne eh, budak yang agak...