part 2 - pape jela

432 6 0
                                    

jam sudah menunjukkan pukul 10:00 . bermakna masa untuk rehat . semua murid keluar daripada kelas untuk menuju ke kantin untuk membeli makanan . murid murid semua mengelabah akibat kelaparan seperti tidak makan sebulan . hahahah aku dan 4 orang lagi kawan juga menuju ke kantin . sambil menuju ke kantin , kami sempat bergosip " weii kau rasa amsyar tadi hensem tak? aku ttbe tadi kat dalam kelas hilang focus duh sbb tgok dia je hahah 😍😂 " kata sya . sya dia memang pantang kalau nampak pelajar hensem semua nak dipikatnya . tapi hati tetap setia . "ishh kau ni , amsyar tu mestilah hensem bakal suami aku tuu" aku pula menyampuk . sya yang tadi tersenyum bertukar jadi marah apabila aku mengatakan begitu sehinggakan memandang aku dengan pandangan maut . " dah dah aku lapa ni cepatlaa korang , kang tak pasal pasal makanan terbang" fara yang tadi kelang kabut untuk menuju ke kantin akibat tidak bersarapan pada pagi tadi .

selepas membeli makanan kami ke tempat biasa kami duduk . selalunya memang takkan ada sesiapa duduk pun tempat itu . sesang kami bergosip , tetiba ternampak kelibat seorang pelajar yang tidak ada arah tuju . kami cuba mendekatinya , yeaa amsyar . budak baru itu . "eh amsyar , ape kau buat kat sini ?" tanya aina . " eh korang , hai . tade aku cari amir dari tadi dia hilang tah kemana dia pegi , korang ade nmpak dia" jawab amsyar sambil muka kerisauan . "tak" serentak kami menjawab . "eh eh korang ni macam kembar lima laa semua jawab serentak" kata amsyar lagi. " ehh kalau cmtu jomla rehat ngn kiteorng sekali japlagi amir dtng la tuu " pelawa aina . aina dia ni seorang bole dikategorikan sama mcm za . menggatal tapi ikut had . hahahah .

loceng berbunyi menandakan telah habis waktu rehat dan meneruskan pembelajaran yang seterusnya . asyik kami bersembang dengan amsyar tiba tiba amir berada di muka pintu . terkejut kami dibuatnya . " weii amsyar , kau gi mana tadi lama aku tunggu kat kelas " tanye amir . "laa aku ingat kau gi kantin tu yg aku cari kau kat kantin tadi takde . nasib baik dieorng ajak aku rehat sekali" amir yang tadi memandang amsyar terus memandang kami . kami mengenyitkan mata kepada amir . amir kawan baik kiteorng dari sekolah rendah , dia memang tahu perangai setiap daripada kiteorng , asal nampak lagi hensem mula laa operasi kitoerng . hahah . "dah dah yg kat pintu tu masuk " tegas mai yang melihat kami bertenggek di pintu . ' eii serabut laa mai ni baru nk lepak ' bisikku lembut . " mai mana cg ?" adib  yang tadi hanya lepak bersama rakannya  cuma mengingatkan mai tentang cikgu . "eei kau ni dib , diam laa takyah laa panggil cg duhh "marah fara yang tadi mendengar kata kata adib . "cg takde gi meeting . korang buat kerja sendiri" ujar mai . " eii tadi kate semua cg datang , aku gigit kau kang mai 😒 " gertak diriku apabila mendengar kata kata mai .

kami melihat amsyar sesabg tekun membuat ulangkaji , maklumlaa pt3 lagi bape minggu jea . aku cuba mendekati amsyar " amsyar kau ni rajin sangat kenapa ,  tgok yg lain semua duk melepak jea " aku berkata kepadanya . dia hanya memandang ku dan senyum . ' ya Allah , dia senyum pulak . tahu laa hensem . ni nak cair ni . aduhai ' bisik di dalam hati . " hello zaa " amsyar cuba menyedarkan tapi tidak berjaya . dia cuba dan cuba sehingga dia menepuk meja yg berada di depanku dan aku tersedar dari lamunan . "mengelamum je kerja . pikir pasal ape ? boyf ke ?" tanye amsyar . " ehh ttbe boyf ni pehal . aku mane ade boyf time time cmni , tapi aku ade jodoh" ujar diriku . " sape jodoh tuu ?" tanye amsyar sambil membuat muka pelik . " eh tade pape laa , aku pegi kat group aku ok . kau smbung la buat kerja. bubye " kata aku . aku mula beredar dari sebelah amsyar dan pergi ke tempatku .

"haa seronok dah jumpa jodoh 😏 " mereka yg tadi bergosipp mula menyedir aku . aku memandang dengan muka tak puas hati . " ala za rilek arh , kau ni . baran cepat naik laa ." sya yg tadi menyindir cuba menenangkan diriku . memang kami suka bergurau dan akan ade yg terasa . tapi itu hanya gurauan .

habis sahaja kelas cikgu raja . kami mengemas beg untuk pulang ke rumah masing masing . semua beredar dan keluar dari pintu sekolah . sya yang tadi berjalan seseorang melihat kelibat amsyar . kini giliran dia pula untuk memikat hati amsyar . " amsyar tunggu saya " jerit sya sambil tercunggap cunggap megejar amsyar . " eh syaa , awak nak kemana ni " tanye amsyar . " nak pegi hati awak . boleh ? " 'mestilah nak balik , nak pegi mana lagi . ape punya soalan laa mamat ni . nasib hensem' bisik sya lembut . " eh mengarut la awak ni sya . hahah " amsyar tertawa apabila mendengar pickupline sya . lalu mereka pun berjalan bersama sehingga sampai ke rumah masing masing .

Dia saya punya Where stories live. Discover now