Tamat sahaja pengajianku , aku terus mencari kerja untuk menyambung kehidupanku . aku terus keluar mencari bangunan berpamplet yang tertulis jawatan kosong . sampai satu bangunan aku ternampak pamplet tersebut . aku terus meluru masuk ke dalam dan terus ke kaunter untuk meminta bekerja di situ . aku di minta untuk naik ke tingkat 15 dan berjumpa dengan P.A company tersebut .
tokk tokk tokk " assalamualaikum " ujarku . " masuk jea " ujar orang di dalam pejabat tersebut . aku terus memulas tombol pintu dan membuka dan meluru masuk ke dalam pejabat itu . " haa nk ape ? " ujar orang itu . bukan main garang lagi dengan orang . siapakah dia ? oh yaa , dia Muhammad Azri . personal assistent untuk boss yang bernama Amsyar . haa amsyar ? amsyar ke ? arh tak mungkin lah . dia juga yang menguruskan segala kerja boss bila boss tiada . Mohammad Zahid Holding's . yaa itulah nama syarikat ini . " saya nak interview untuk kerja dekat sini ? " ujar ku sambil tersenyum . lelaki itu yang tadi sibuk tunduk menulis sesuatu kini mengangkat kepala dan berpaling ke arahku . lelaki itu melihatku seakan akan memikirkan sesuatu dengan pandangan yang berbisa . " encik saya nak interview ni " ujarku . " oh oh yaa , di mana kita tadi " ujarnya dengan suara yang lembut . ' tadi bukan main gatang lagi mamat ni . haih tak paham aku ' " saya baru interview encik " ujarku . " oh yaa boleh saya tgok sijil awak " ....... dan akhirnya aku diterima bekerja dia syarikat Mohammad Zahid Holding's . " okay lepas lunch ni , awak dah boleh mula kerja yea " jawab azri dengan senyuman yang kacak . yaa sememangnya dia lebih tampan berbanding amsyar . tapi tiada siapa boleh lawan kehenseman amsyar .
3 bulan kemudian , baru aku menyedari yang ramai yang meminati azri kerana ketampanan diadan displin dia yang sangat tinggi . lama semakin lama , aku semakin rapat dengan azri disebabkan ramai gadis gadis di office yang memandang tidak puas hati . rileks laa , aku tak ambik pun suami korang ni . hahahah kami semakin rapat atas alasan kerja . selama 3 bulan ni jugalah baru aku sedar yang sebenarnya azri adalah sepupu kepada boss . siapakah agaknya boss aku ? sejak pertama kali aku masuk . aku tak pernah berjumpa dengannya sehinggalah kini . papp sesuatu berbunyi . " hoi temenung ape haa cik za oi , kerja dah siap belum ? hahah " azri menyapaku dengan keadaan mengejutkan . " ish kau ni azri , buat aku terkejut jea . baru nak feeling ngan jodoh ni " ujarku . " jodoh abah kau , kerja tak siap lagi nak jodoh jodoh . peiii daa dah dah siapkan kerja tu . haih kau ni za mengelamun jea kerja " ujar azri yang asyik melihat ku selalu temenung berpanjangan . yaa semenjak kebelakangan ni , aku asyik temenung sahaja . entah ape difikirkannya .
setiap hari , waktu lunch azri akan mengajakku untuk lunch bersama . tak kiralah di mana sekalipun , aku hanya mengikut sahaja . aku dan azri sudah bagaikan kekasih yang sedang asyik bahagia bercinta . di mana sahaja mesti bersama . sehinggakan ada orang tanye suami isteri ke . waktu itu aku gelak terbahak bahak jea yang mampu . yaa di luar office kami bagaikan kekasih tetapi di dalam office kami tetap seperti boss dan pekerja . " haa rini kita makan kat sini nak ? " tanye azri . " boleh jea , aku ikut kau " jawabku . kami bergurau senda , sehingga ada mata mata yang memerhati .
azri yang dari tadi hanya memandang mataku tanpa menghiraukan orang sekeliling . aku yang tadi asyik melayan handphone terus berasa tidak selesa dengan pandangan azri . aku terus menolehkan muka ke arah lain tetapi dia tetap memandangku . " takyah laa pandang azri , takut laa " ujarku . azri tidak mengendahkan malah makin dekat dirinya . ' eii mamat ni nak suruh aku cair ngan dia ke camne ? dahla hensem . fokus za fokus ' " azri stop it , jgan laa . takut pulak aku tgok kau ni " ujarku yang sudah tidak begitu selesa dengan pandangannya . " nak tanye something leh tak wei " ujar azri . aku hanya mengangguk sahaja . " kenapa kau lawa sangat haa ? cuba explain kat aku . every day aku tgok kau tak jemu laa rase " jelas azri . ' eii dah kenapa mamat ni ttbe . gila agaknya ' " kau ni dah kenapa ? sihat tak ? " tanyeku . " bila pandang kau , aku always sihat 😍 " jawab azri . ' hei memang betul betul gila mamat ni ' aku terus mengalihkan pandangan supaya dia tidak dapat melihat mataku tapi aku gagal dia menarik kepalaku untuk berpaling ke mukanya . " dah dah azri jom masuk office . kita ade banyak kerja lagi kan ? " tanyeku . " aah laa . nasib kau ingatkan aku . dah jom " akhirnya azri tersedar dari lamunan bayangan nya tuu .
azri ~
malam itu ,
" haish tak puas laa nak pandang za tadi " ujarku sambil merebah diri di atas katil king . aku mula mengambil handphone dan terus membuka whatapps dan terus berchatting dengan za . " haish kalau la dia tahu aku suka dia mesti dia tak semesra mcam ni . za za " bisikku sendiri . tebayangkan muka za sehinggakan ke dalam mimpi .
YOU ARE READING
Dia saya punya
Randomdemi mendapatkan jejaka idaman , sekumpulan gadis ini bertungkus lumus untuk memikat hati jejaka ini . za , izz , aina , fara & sya adalah kawan baik sejak sek rendah lagi sehingga ke sek menengah masih sek yang sama . apabila muncul seorang jejaka...