MukaSurat 8

847 48 6
                                    

"Camera, ready?"

"Ready!"

"Lighting, ok?"

"Okay!"

"Standby and... action!"

"Weyh, rumah ni lain macam je. Meremang bulu roma aku."

"Apa yang lain macamnya. Kita da takde tempat lain da. Kita da sesat dalam hutan ni, hujan pulak tu. Da jumpa rumah ni da kira untung la. Ada jugak tempat nak berteduh."

"Memang la. Tapi aku tak sedap hati ni."

"Kenapa? Kau takut? Takut ada hantu?"

"Ish, kau! Mulut tu jaga sikit. Sekarang ni tengah malam tau."

"So, what?! Ala.. mana ada hantu kat dalam dunia ni. Kalau ada, cuba la kau tunjuk kat aku."

Tiba-tiba, lampu berkelip tanpa henti tatkala Naz menghabiskan dialognya di dalam lakonan itu. Aishah bangun dari tempat duduknya lalu berteriak.

"Cut! Weyh, Gaban! Apahal kau main lampu pulak ni?!"

Aishah memarahi Gaban yang ditugaskan sebagai penata cahaya.

"Weyh! Aku tak buat apa-apa la. Serius! Tengok ni."

Gaban membalas kata-kata Aishah lantas mengangkat kedua-dua tangannya menunjukkan yang dia tidak menyentuh mana-mana suis lampu. Sementara itu, lampu masih berkelip dengan sendirinya. Mereka semua terkedu. Dalam kesunyian itu, tiba-tiba guruh berdentum.

GROOMGHHHHHHH!!!!

Mereka semua terkejut dan memandang antara satu sama lain.

"Ok, guys! Kita stop dulu sampai sini. Kita balik villa dulu. Esok kita sambung lagi. Cuaca macam tak elok je. Hm.. ok la! Kemas barang dulu."

Aishah memberi arahan dan semua menuruti. Selesai mengemas, mereka berjalan berkumpulan menuju ke van yang terletak 200 meter dari banglo itu. Tiba-tiba...

"Weyh, Aimie mana?"

Hafiz bertanya setelah mendapati Aimie tiada di situ.

"Alamak! Aku lupa dia la pulak. Dia cakap kat aku dia nak pergi toilet tadi. Sakit perut."

Hada berkata sambil menepuk dahinya.

"Hm.. takpe la. Aku pergi panggil dia kejap."

Hafiz terus berlari ke arah banglo tadi.

"Weyh, aku ikut kau!"

Kecik menjerit lantas berlari bersama Hafiz. Yang lain menunggu di luar van. Suasana sunyi di van. Hanya bunyi cengkerik yang kedengaran. Lima minit kemudian, tiba-tiba..

"Arghhhhh!!!"

Jeritan Aimie kedengaran dari jauh. Semua yang ada di situ terkejut. Kelihatan Aimie yang sedang menjerit sambil berlari dalam kegelapan ke arah van.

"Korang.... korang.... korang asal tinggal aku?! Takut dohh.."

Aimie yang di dalam keadaan termengah-mengah hampir menangis kerana ketakutan. Cepat-cepat Hada meminta maaf kepada Aimie.

"Aimie, sorry la. Aku lupa kau pergi toilet tadi."

"Eh, Aimie! Mana Hafiz dengan Kecik?"

Aishah bertanya setelah Hafiz dan Kecik tidak muncul-muncul.

"Mana la aku tau. Aku marathon sorang-sorang je tadi."

"Weyh, Zulfie! Call Hafiz!"

Zulfie pun cepat-cepat mendail nombor Hafiz dengan telefon nya. Seketika kemudian, dia berkata.

"Dia" Masih Wujud...Where stories live. Discover now