MukaSurat 21

656 32 0
                                    

Aishah tersedar. Kiri, kanan, depan dan belakangnya gelap saja. Dia seorang diri di ruangan kosong itu. Seketika kemudian, terdengar suara sayup-sayup memanggilnya.

"Aishah... Aishah... Aishah..."

Semakin lama, semakin hampir suara itu. Tatkala itu, kelihatan bayangan seorang perempuan yang semakin hampir dengan dirinya. Apabila perempuan itu sampai di hadapannya, dia terkejut. Wajah yang amat dikenali. Perempuan tersebut menghulurkan tangan ingin bersalaman. Aishah menyambut huluran itu dan perempuan tersebut berkata.

"Terima kasih, Aishah. Terima kasih tolong aku."

Perempuan tersebut memberikan senyuman yang manis dan tiba-tiba hilang dari pandangan Aishah. Aishah terjaga dari tidur.

"Ya Allah! Astagfirullah.. Mimpi rupanya. Hm.. Teha.. You're welcome. Pergilah kau dengan aman."

Aishah tersenyum seorang diri di atas katilnya itu. Dia bingkas bangun, mencapai tuala mandinya dan masuk ke dalam bilik mandi.


*****


Aina pergi ke dapur dengan satu tujuan, sarapan pagi. Jam menunjukkan 7.25 pagi.

"Ala.. Baru 7.25.. Awal lagi nak kejutkan Aishah dengan Taz tu."

Dia berjalan ke dapur dan ketika sampai di muka pintu dapur, dia terkejut.

"Mak kau meletup! Weh, Aishah! Kau buat apa kat sini?!"

"Aina.. Morning.. Laa.. Kau dah kenapa? Da kat dapur, buat apa lagi? Breakfast la."

"Awalnya kau bangun? Ada kelas ke?"

"Tak la. Ada someone kejutkan tadi. Lepas tu terus tak boleh tidur."

"Someone kejutkan?! Aku belum kejutkan kau lagi."

"Bukan kau la. Ada orang lain. Kejut aku dalam mimpi aku."

"Apa-apa la kau ni."

"Hehe.. Nah! Koko crunch je ada. Adoyai kau ni.. Aku bangun awal pun salah."

"Tak.. Bukan salah.. Aku pelik, kau tu kalau bukan aku yang kejutkan, takde makna kau nak bangun.."

"Da la! da la! Baik kau makan. Rezeki da depan mata tu. Membebel je."

Aina menarik kotak koko crunch lalu menuangkan ke dalam mangkuknya yang berisi susu. Aishah yang sedang memerhatikan berkata.

"Oi! Dah! Jangan banyak sangat tuang. Kang kawan kau lagi sorang yang tengah sedap terlentang tu tak dapat pulak."

"Hm.. Yela! Yela!"


*****

"Dia" Masih Wujud...Where stories live. Discover now