MukaSurat 19

744 38 0
                                    

"You! Kita da jauh ke dalam hutan ni."

"Haa.. Tu la pasal. Habis.. You kata nak tau siapa pakcik tu, kan?"

Acong berkata separuh berbisik.

"Tapi, dia nak pergi mana?? Tak kan la rumah dia kat dalam hutan ni? Jauh ke dalam pulak tu."

"Agaknya la kot."

Tak lama itu, kelihatan sebuah pondok di depan mata mereka. Mereka berpandangan. Mereka menyorok di balik semak sambil mengintai pondok tersebut. Acong berkata perlahan-lahan.

"Ni ke rumah dia?"

"I rasa ye la. Rumah siapa lagi kat dalam hutan kalau bukan dia. Jom masuk dalam. Kita tengok apa kat dalam tu."

Mereka berjalan perlahan-lahan ke belakang pondok itu. Tiba saja di belakang rumah itu, mereka terbau sesuatu yang amat busuk. Acong menegur sambil menutup hidungnya.

"Bau apa ni? Urgh.."

"Ish! Diamlah! Jangan tegur. Tak elok. Kita kat dalam hutan ni."

"Oh.. Lupa. Sorry.. Sorry.. Macam mana nak skodeng dalam? Takde lubang pun."

"Ha ah. Pondok ni nampak je buruk, tapi kayu dia langsung takde lubang."

Sedang mereka leka mencari lubang tiba-tiba satu lengan melilit leher Aishah dari belakang. Aishah terkejut. Dia menjerit.

"Arghhhh!!!"

"Kau siapa?!"

Suara garau lelaki yang mencekik Aishah itu menakutkan Aishah yang sedang sesak nafas akibat cekikan itu. Acong tanpa berfikir panjang, terus berlari mengelilingi pondok itu. Kini, dia berada di belakang lelaki tadi. Dia mencapai kayu yang agak besar di tepinya lantas..

"Hiyarghh!!"

BUKK!

Hentakan yang kuat di kepala menyebabkan lelaki itu rebah. Pengsan. Aishah yang terlepas dari cekikannya jatuh terduduk, mencari udara untuk bernafas semula. Dia terbatuk-batuk.

"You ok tak?"

Acong bertanya penuh risau.

"I ok! I ok!"

Aishah membalas tapi masih dalam keadaan terbatuk-batuk.

"I rasa kita bawak masuk dulu la pakcik ney. Jom!"

Acong berkata lantas mengangkat pakcik tersebut ke dalam pondok itu. Di dalam pondok, Acong meletakkan pakcik itu di atas kerusi. Dia mengikat tangan dan kaki pakcik tua itu sementara Aishah mencari sumber cahaya kerana keadaan di dalam pondok begitu gelap. Aishah menjumpai satu lampu minyak tanah lalu menyalakan api. Dia membawa lampu itu ke arah Acong sambil berkata.

"Urgh... Busuknya rumah ni.."

"Hm.. I rasa bau busuk kat luar tadi datang dari rumah ni laa.."

Acong berkata. Aishah mengeluh sambil berjalan ke arah satu benda yang ditutupi kain. Bau busuk semakin kuat apabila dia mendekati benda itu. Aishah menyelak kain itu dan...

"Arghhh!!!"

Aishah menjerit tatkala melihat sebahagian daripada rangka manusia di sebalik kain tadi. Acong datang ke arah Aishah. Dia juga terkejut dengan penemuan itu.

"Shii! Apa ni?!"

Acong hampir mengeluarkan kata-kata kesat. Pakcik tadi tersedar. Kepalanya terasa pedih. Dia cuba bangun tapi gagal kerana tangan dan kakinya diikat.

"Dia" Masih Wujud...Where stories live. Discover now