Pagi ahad yang indah, di rumah, Aina dan Taz berada di ruang tamu menonton televisyen.
"Weh, Aishah tak bangun lagi ke?"
Taz bertanya. Aina dengan selamba menjawab.
"Belum.. Terbongkang lagi kat atas tu.. Malam tadi entah pukul berapa dia balik."
"Weh! Minah yang nak sewa tu datang hari ni, kan?"
"Hah?! Minah mana?"
"Ya Allah!! Cepatnya kau lupa. Kau makan semut banyak sangat eh? Minah yang nak join rumah sewa kita ni la."
"Oh.. Minah tu.. Aku lupa.. Hehe.. Hm.. Kalau tak silap, memang dia nak datang hari ni."
"Pukul berapa?"
"Mana la aku tau. Kau ingat aku ni PA dia ke?"
"Laa.. Aku tanya je. Yang kau nak marah-marah ni kenapa?! Tau la kau tengah bendera merah. Nak marah-marah pulak."
Aina hanya tersenyum. Taz kemudian bangun untuk pergi ke dapur.
"Weh! Nak pergi mana tu?"
Aina menahan Taz yang baru selangkah dua darinya.
"Laa.. Nak pergi dapur. Kenapa? Nak pergi dapur pun kau nak marah?!"
"Eh! Tak. Tak. Tak marah cuma nak mintak tolong. Buatkan ribena untuk aku. Kau buat air kan sedap.."
"Amboi..! Amboi..! Sesuka hati kau nak mengarah aku.. Buat sendiri la."
"Ala.. Tolong la.. Kejap lagi cerita favourite aku da nak start. Mana boleh lepas. Tolong..."
"Hm.. Yela! Yela!"
Taz terus berlalu ke dapur. Tiba-tiba, telefon bimbit Aina berdering. Aina menjawab.
"Hello! Siapa tu?"
"Hello.. Ni saya.. Yang nak join rumah sewa awak tu."
"Oh.. Hm.. Ya.."
"Hm.. Sebenarnya saya rasa saya dah sesat ni. Tak tau mana satu jalan pergi rumah awak. Hm.. Aa.. Tak biasa lagi la jalan kat sini."
"Laa.. Nak cari rumah kitorang pun sesat?! Hm.. Takpe.. Takpe.. Awak kat mana tu?"
"Saya kat Jalan Nilam 5. Ada simpang ni, nak belok kiri ke kanan?"
"Oh.. Ok. Belok kiri."
"Hm.. Ok, da belok.."
"Awak straight.. Sampai jumpa lagi satu simpang, awak belok kanan pulak. Nanti awak jumpa signboard Jalan Delima 3.. Lepas tu awak straight lagi sampai rumah nombor 12.. Haa.. Tu bukan rumah kitorang. Rumah kitorang nombor 14.. Kat depannya. Haha.."
"Pergh! Sempat dia buat lawak. Ok la.. Kejap lagi saya sampai.."
"Ok! Saya tunggu.. Jangan sesat lagi tau.."
Panggilan ditamatkan. Taz dari dapur datang membawa segelas air ribena untuk Aina.
"Nah, ribena kau, pemalas!"
"Uih.. Marah.. Kau pun bendera merah jugak ke? Haha.."
"Hm.. Siapa call tadi?"
"Minah yang nak sewa rumah ni. Dia tengah sesat tu nak cari rumah ni."
"Laa.. Datang sini pun sesat?"
"Entah. Dia kata tak biasa lagi jalan kat sini."
"Erm.. Yela.."
YOU ARE READING
"Dia" Masih Wujud...
Horror"Hello! Siapa? Siapa tu?" Tiada jawapan. Semakin dia mendekati tingkap, semakin hilang bunyi aneh itu. Aishah membuka tingkap. Di amati suasana luar yang gelap gelita. Sunyi. 'Tak ada apa pun.' Desus hatinya. Dia menutup kembali tingkap tersebut d...