MukaSurat 18

719 39 0
                                    

Aishah terjaga. Jam menunjukkan pukul 11.45 pagi. Dia bangun dan keluar dari biliknya. Aishah menuju ke dapur. Perutnya terasa lapar. Sampai di dapur....

"Aishah!!!"

"Eh, Aina! Kau tak pergi kelas ke hari ni?"

"Aishah! Bila kau balik?"

"Hm.. Tengah malam tadi. Kau takde kelas ke?"

"Takde. Jomla makan. Roti je ada."

"Roti pun roti la. Taz mana?"

"Pergi kelas la. Tak kan nak pergi clubbing pulak pepagi ni. Kelab mana lak bukak pepagi ni."

"Mana la tau."

Aishah menyuap roti ke dalam mulutnya. Selepas itu, dia bertanya.

"Weyh, da pukul berapa ni?"

"11.45"

"Hah?! 11.45?! Aduh.. Aku da lambat.."

Aishah terus berlari ke biliknya, masuk ke dalam bilik air dan mandi cepat-cepat. Setengah jam bersiap, Aishah turun. Aina yang sedang menonton televisyen, pelik melihat Aishah yang terkocoh-kocoh keluar itu.

"Hah?! Nak ke mana pulak tu?"

"Nak keluar jap. Ada hal penting. Maybe aku balik esok kot."

"Laa. Keluar lagi. Kau baru je balik. Aku baru je nak berborak dengan kau."

"Aa... aku ada hal penting la. Sorry eh. Nanti aku balik, kita borak panjang-panjang eh. Bye!"

Aishah masuk ke dalam kereta, menghidupkan enjin dan bergerak dari situ.


*****


Aishah sampai di kampung Acong. Tujuan utamanya hanyalah untuk mencari Fazil yang dimaksudkan oleh Teha tempoh hari. Aishah memberhentikan keretanya di depan sebuah warung apabila menerima panggilan daripada Acong.

"Hello.."

"Hello.. Hm.. You kat mana?"

"I kat.. Kat kampung you."

"Hah?! Kampung?! You buat apa kat sana?"

"Aa... er.. Panjang ceritanya.."

"Haish... Takpe la.. I pergi sana. You tunggu situ. Nanti I sampai. Aa... You kat mana sekarang?"

"I kat... Warung... Warung Cindai."

"Ouh.. I know that warung. Tunggu. I datang."

Acong menamatkan panggilan.


*****


Hampir sejam menunggu, akhirnya Acong tiba dengan Honda Accordnya. Acong keluar dari kereta dan terus berjalan ke arah Aishah yang sedang bersandar di sisi keretanya. Tanpa membuang masa, dia bertanya.

"Sayang.. You nak buat apa lagi kat kampung ni?"

"Hm. Walaikumsalam.. Kenapa emo sangat ni?"

"I'm sorry. Takde la. Lepas apa yang da jadik, you nak pergi banglo tu lagi ke?"

"Aa... I rasa, I takde cerita apa-apa pun kat you, kan? How do you know apa yang jadik?"

"I terjumpa Ika pagi tadi. Dia cerita sikit. I call you pagi tadi, you tak angkat."

"Hm.. Kita duduk kat warung tu la. Panas la berdiri kat sini je."

Aishah dan Acong jalan beriringan ke arah Warung Cindai. Mereka duduk di meja yang agak jauh daripada orang lain. Selesai memesan minuman, Aishah memulakan perbualan.

"Dia" Masih Wujud...Where stories live. Discover now