Epilog

1.1K 32 0
                                    

"Awak, buat apa tu?" Aku menyoal Zulhilmi yang duduk di atas pondok dihadapan rumah.

"Eh, Nadia! Kenapa jalan jalan ni? Awak tu bila bila je boleh bersalin tahu." Aku sengih kambing dan duduk bersebelahan Emi.

"Awak, nak tahu tak kenapa Nad still tunggu Emi?" Aku yang tadinya memandang muka sang laki mula bersuara.

"Why?" Dia terus labuhkan kepalanya dipeha aku, sambil aku membetulkan rambutnya yang menarik perhatianku satu tika dulu.

"Sebab Nad selalu mimpi awak tau, then Nad tak putus putus doa awak suka saya balik. Yelah, dulukan awak rapat dengan ramai perempuan." Dia tersenyum memandang aku.

Aku bermain dengan mukanya kemudian sambung lagi. "Nad ingatkan awak dah kahwin tau, sebab Nad ingat awak bukan jodoh Nad." Aku mula mengingati bila aku memohon hajat kepada Allah .

"Kahwin lain? Really Nad? Dari form 3 sampailah form 5, abang jarang lagi rapat dengan perempuan. Ramai jugak perasan but siapa kesahkan?" Aku tersenyum lega, sangka aku, dia lupakan aku then cari awek lain. Like dia tak pernah jumpa aku.

Muka aku berkerut seribu bila perut mula terasa sakit. "Awaa...kk~" Aku menggerakkan Emi yang elok berbaring dipeha.

"Awak Sakit!!!" Terbangun terus Emi dari pangkuan dan mencempungku ke kereta.

"Ya Allah Nad! Hold on okay." Aku mengenggam erat pemegang yang elok terletak pada pintu.

"Sayang! Dah sampai, sabar okay." Aku yang tadinya bernafas seolah olah tiada udara mula rasa tenang.

Keluar beberapa nurse dengan katil beroda, Emi meletakkan aku diatas dan mengenggam erat tanganku.

"Look at me sayang, hold on for a while okay." Aku mencium tangan Emi berkali kali.

1 tahun kemudian~

"Lia! Comeback sayang. You need to wear this cloth." Aku mendekati Zulia Asyfa' yang dipegang ayahnya. Mencecet cecet dia ketawa.

"Mum, buatlah abang dulu, biar ayah jaga Zulia okay." Aku mengangguk dan mendekati si budak lelaki

"Zalif Aswad, come here dekat mummy. Nak tukar baju pastu kita gi jenjalan. Nak tak?" Terus dia mendekati aku.

"Nak nak." Hilang terus masalah yang menguasai aku sekarang. Dikurniakan 2 anak kembar, pelik. Takda pulak anak sedara kembar.

"Abang! Nanti pakaikan Lia baju atas katil tu tau, Nad nak pakaikan Zalif baju dia." Aku yang sibuk membersihkan Zalif memberitahu Emi yang sibuk dengan si anak.

"Ye sayang, tengah tukar ni." Aku mengeringkan badan Zalif dan meletakkan bedak. Baju aku sarung.

"Abang, nanti main dengan adik tau, mum nak siap dengan dad. Dalam bilik aje tau, main telefon tu okay." Terangguk angguk si kecil seraya mendekati si puteri yang elok memakai jubah kanak kanak.

"Abang, pergi mandi sana, nanti Nad siapkan baju abang." Dia mencuit hidungku dan tersenyum.

Aku mencapai telefon dan mendail nombor ibu.

"Assalamualaikum Ibu! Dah siap?"

"Waalaikumussalam, dah. Nanti Nad sampaikan?"

"Nanti dah sampai Nad call ibu lagi. Ibu tunggu tau."

Aku mematikan telefon selepas membalas salam. Dress labuh aku sarung ke tubuh, tudung shawl yang sedondon warna dililit elok.

Terjengul wajah Emi yang basah, hensemnya, kawin pun still hakak tak kuat. "Tu baju abang, Nad nak pakai make up kejap."

Sedondon baju satu keluarga, nak pergi mana? Nak pergi Rayyan birthday party, dapat jugak Rayyan kawan.

My new family, with those twin kids lagi meriah bila raya. "Honey, berangan apa tu?" Emi mencuit hidung aku lagi sekali. Nasib tak main tudung.

"Takda apa apa." Aku membetulkan baju kemeja yang dipakai Emi.

"Ye ke ni? Ke nak tambah anak lagi?" Aku memukul lembut dadanya, muka yang terasa merah aku cover baik punya.

"Ei mengadalah abang ni, dah jom cepat, ibu dengan ayah dah tunggu. Tak sabar nak jumpa cucu dia." Aku mencapai handbag dan mendukung Zalif.

"Yelah Honey." Dia mendukung Zulia yang masih bermain dengan tablet.

"Honey." Meremang bulu tengkuk panggil macam tu. Aku toleh jugak pandang Emi.

"I love you!" Dikenyitkan matanya pada aku, huish semangat. Patkal tak keluar cik jantung ni.

"I love you too, more and the most." Aku terus membawa Zalif ke kereta. Malu woi.

Pst.. Dengan laki pun nak malu.

"Eh suka hatilah sibuk je."

*******************

A bonus ending, i dont know why, padahal TM pun tak siap lagi. Heh, gotcha go, happy reading.

[C] Crush Aku Suami Aku ? Where stories live. Discover now