Hoofdstuk 1

124 3 0
                                    

Het is 23.00 uur en Mara ligt op bed te staren naar haar plafond. Dit was de eerste week in de brugklas. Ze heeft wel een gezellige klas en ze heeft ook al wel wat vriendinnen. Ze is als enige uit haar oude klas naar deze school gegaan, maar dat maakt haar niks uit, want dat waren toch allemaal pestkoppen. Ze scheldde haar uit voor dikzak en trut, en dat waren nog maar wat kleine dingetjes.

Gisteravond om 0.30 uur was Mara eindelijk in slaap gevallen, maar het is nu 8.00 uur en ze is alweer wakker. Ze zucht en draait zich nog een keer om. Dit heeft geen zin, slapen lukt toch niet meer. Ze voelt zich suf, maar komt toch uit bed. Het is zaterdag... Wat was er vandaag ook alweer? Denkt ze. Nou ja, het zal wel. Ze gaat achter haar bureau zitten en haalt een boek uit een laatje waarin stap voor stap staat hoe je chibi's - soort kleine manga poppetjes - kan tekenen. Ze pakt papier, potlood en een gum en slaat het boek op een willekeurige bladzijde open. Twee chibi's hand in hand in een weiland met bloemen. Oké, dat gaat ze dus blijkbaar tekenen. Stap 1 staat op de vorige bladzijde dus ze gaat een bladzijde terug. Ze begint te tekenen.

Na een uurtje heeft ze er genoeg van. Ze is nog niet zo heel ver, maar dat komt omdat ze altijd alles helemaal perfect wilt hebben. Ze krijgt het koud, zo alleen in een t-shirtje, dus ze trekt een vest aan.

Als ze eenmaal beneden is - ze is niet van plan iets te gaan eten - probeert ze zich te bedenken wat ze daar eigenlijk gaat doen. Ze haalt haar schouders op en loopt weer de trap op, naar boven. Ze pakt de iPad die ze voor school heeft uit de kast naast haar bureau. Pfft, 396 berichten. Vast weer in die groeps-chat... Eigenlijk was ze niet van plan alles terug te lezen, maar omdat ze zich verveeld doet ze het toch maar. Ze laat haar vinger over het scherm gaan. Ze moet een paar keer op 'laad meer berichten' drukken maar uiteindelijk is ze bij het begin van het gesprek. Samantha - Mara's beste vriendin tot nu toe - zegt 'Haii❤️' maar zei is altijd de eerste die iets in de trend van hoi zegt dus dat verbaast Mara niks, alleen dat hartje er achter wel, want Samantha is meer een stoere meid en ze stuurt eigenlijk nooit smileys.

Ongeveer op de helft van het gesprek begrijpt Mara dat Samantha verliefd is, maar niet toe wil geven op wie. Mara heeft nu geen zin meer om verder te lezen, het zal allemaal wel. Dan krijgt ze een berichtje binnen van Quinten. Als ze eerlijk moet zijn vindt ze hem toch wel de knapste uit de klas. Dat vondt ze de eerste keer dat ze hem zag al.

Quinten: 'Hoi'

Mara: 'Hooooii, hoe gaatie?'

Quinten: 'Gmj?'

Mara: 'Ook goee!'

Het is stil tussen Quinten en Mara, maar dat is maar voor eventjes want Quinten stuurt alweer een berichtje.

Quinten: 'Gelukkig! Hé, aangezien we met tekenen zelf mogen weten waar we gaan zitten... Maandag naast elkaar? Moet toch ook een beetje vrienden worden met meiden hee 😋'

Mara betrapt zichzelf erop dat ze glimlacht. ,,Doe effe normaal," fluisterd ze tegen zichzelf.

Mara: 'Jaaaah, haha, dat moet ook!'

Quinten: 'Jij lijkt me ook wel echt de leukste uit de klas...'

Wow... Denkt Mara. De knapste jongen uit de klas vindt mij de leukste...

Mara: 'Ehh... Okee?'

Quinten: 'Sorry'

Mara: 'Ohww, maakt niee uit hoor'

Quinten: 'Gwn als goeie vrienden'

Mara: 'Jaja, snap ik'

Quinten: 'Oké, gelukkig'

Mara: 'Maarre... Kga weer tekenen'

Quinten: 'Oké, bye'

Mara: 'Byee'

Mara zucht. Waarom moest ze nou zo nodig zeggen dat ze ging tekenen? Ze gaat helemaal niet tekenen! Ze heeft wel zin in maandag, dan zit ze met tekenen naast Quinten. Maar waarom heeft ze daar dan zoveel zin in? Ze zijn gewoon goede vrienden! Misschien heeft ze er daarom juist zoveel zin in... Gewoon als vrienden en niet meer als dat. Kan toch? Vriendschap tussen jongens en meisjes is heus wel mogelijk!

•••

Sorry, dit is een kort hoofdstuk. In het vervolg worden de hoofdstukken langer, maar dit is ook niet zo heel bijzonder waardoor het waarschijnlijk saai word als het nog even zo doorgaat. Ik kan de rest van Mara's weekend samenvatten in het volgende hoofdstuk, want om dat in dit hoofdstuk te doen is minder leuk.

Vote

&

Comment

Please

xx

Lees ook:

*verdwaald

*verliefd...

Vriendschap of meer?Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu