Hoofdstuk 14

46 4 1
                                    

Mara en Samantha staan buiten het lokaal op Quinten en Jesse te wachten. Die twee waren zo stom om door te blijven praten bij de meest overspanne leraar van de hele school... Tja, dan moet die leraar weer zonodig met je praten natuurlijk.
,,Hebben jij en Quinten al veel leuke dingen gedaan?" Vraagt Samantha en ze leunt tegen de muur aan.
,,Een beetje..., nog niet echt veel," antwoord Mara.
,,Al veel romantische dingen gedaan?" Vraagt Samantha grijnzend.
Mara voelt hoe ze moet blozen. ,,Wat probeer je me te ontfrutselen, Sammie?"
Nu bloost Samantha. ,,Of jij en Quinten al gezoend hebben."
,,Jij en Jesse?"
,,Nee nog niet, alleen gekust," zegt Samantha en Mara ziet de twinkeling in haar ogen.
,,Zou je wel willen zoenen met hem?" Vraagt Mara.
Samantha knikt. ,,Heel graag zelfs, maar ik weet niet of hij al wilt..."
,,Onhandig... Heb je je eerste zoen al wel gehad, of niet?"
,,Nee, nog niet... Ik wil echt graag mijn eerste zoen van Jesse... Maar hebben jij en Quinten nou al gezoend?!"
,,Ik zeg niks," zegt Mara onschuldig. Ze snapt wel dat Samantha het niet kon weten, omdat ze niet gezien had hoe ze met Quinten voor bijna heel de klas zoende...
,,Wanneer was het?!" Roept Samantha ongelovig.
,,Zaterdag," antwoord Mara blozend. Ze durft Samantha bijna niet aan te kijken, want ze weet dat ze een hele vloed van vragen over zich heen gaat krijgen.
,,En?" Vraagt Samantha en ze wiebelt met haar wenkbrauwen. Mara geeft haar een stomp. ,,Het was geweldig...," mompelt ze. Als ze er aan terug denkt, heeft ze echt het gevoel dat ze in de hemel terecht is gekomen. Ze voelt zich dan zo gelukkig...
,,Wat moet je nou eigenlijk precies doen?" Vraagt Samantha.
Mara schrikt op uit haar gedachten. ,,Gewoon rustig blijven en dan gebeurt het eigenlijk vanzelf," antwoord ze.
Dan komen de jongens naar buiten. Zodra ze over de drempel zijn, krijgen ze de slappe lach. Samantha en Mara kijken hen met opgetrokken wenkbrauwen aan.
,,Wat een sukkel!" Roept Jesse lachend. Mara ziet hoe Quinten bijna - letterlijk - stikt van het lachen. Ze pakt zijn hand vast en meteen word hij iets rustiger. Hij draait zich om en Mara voelt hoe Quinten haar een kus op haar mond geeft. Samantha fluit, waarop ze een stomp van Mara in haar zij krijgt. Mara voelt Quinten dicht tegen zich aan staan. Ze vindt dit echt zo geweldig... Ze sluit haar hand om de zijne en kijkt achterom. Daar staat Quinten lief te glimlachen. Ze voelt zijn vingers langzaam over haar arm gaan en ze krijgt rillingen door haar hele lijf. Waarom lijkt dit zo perfect? Misschien is het dat wel gewoon...
,,Stelletje tortelduifjes, komen jullie?" Vraagt Samantha, waarop Jesse in de lach schiet.
Mara en Quinten kijken nu naar Samantha en Jesse - in plaats van naar elkaar - en knikken blozend.
,,Waarom zo eng...?" Mompelt Jesse sarcastisch.
,,Gast!" Roept Quinten. ,,Wat eng?!"
,,Dat jullie alles precies tegelijk doen..."
Mara lacht. ,,Dan moet je voor de grap eens naar jou en Samantha kijken, dat is nog enger," zegt ze. Samantha kijkt haar - zogenaamd - beledigd aan. ,,Dat kan niet eens, Maraatje," zegt ze terwijl ze Mara arrogant probeert aan te kijken.
Zwijgend lopen ze met zijn vieren door de school, naar de garderobe. Quinten en Mara hand in hand en Jesse en Samantha hand in hand. In de gang voor de garderobe, komen ze mevrouw Lourijssen tegen.
,,Zo zo," zegt ze. ,,Dat afspraakje tussen Jesse en Samantha heeft wel wat gedaan, of niet soms?"
Jesse en Samantha blozen tegelijk.
,,Doe niet zo eng joh," grinnikt mevrouw Lourijssen.
Quinten en Mara schieten in de lach, waar ze een verwarde blik van mevrouw Lourijssen voor terug krijgen.
,,Ja...," mompelt Jesse. ,,Het heeft inderdaad wel iets gedaan."
Samantha grinnikt. ,,Hóé wilt u niet weten, maar oké."
Mevrouw Lourijssen grinnikt. ,,Jawel hoor."
Jesse steekt zijn borst vooruit en klopt erop. ,,Mijn pen," zegt hij trots. Iedereen schiet in de lach.
,,Hoezo jou pen dan?" Vraagt mevrouw Lourijssen.
,,Ja...," zegt Samantha. ,,Lang verhaal... Raar verhaal... Onbegrijpbaar verhaal..."
,,Nee hoor, helemaal niet onbegrijpbaar...," zegt Mara en ze kijkt Quinten aan.
,,Het is gewoon hartstikke duidelijk hoor," zegt Quinten grijnzend. Hij weet dat Jesse en Samantha nu dat verhaal moeten gaan vertellen.
,,Nu wil ik het weten ook hoor!" Zegt mevrouw Lourijssen grijnzend.
Soms... Denkt Mara. Soms lijkt mevrouw Lourijssen net een tienermeisje, ze is echt enorm gezellig.
,,Oké...," begint Jesse.
,,Ja...," mompelt Samantha.
,,Ik wil het wel vertellen?" Vraagt Mara grijnzend.
,,Nee!" Roept Samantha. ,,Jij geeft alle details..."
,,Oké, dan niet."
,,Nou, vertel?" Vraagt mevrouw Lourijssen.
,,We hadden dus afgesproken," begint Jesse. ,,Het was heel de tijd heel stil en zo, heel veel ongemakkelijke stiltes."
,,Autch...," mompelt mevrouw Lourijssen.
Samantha vult Jesse aan. ,,Toen na een tijdje had ik Jesse's pen afgepakt en hij wilde hem terug hebben..."
,,En toen?" Vraagt Quinten grijnzend.
,,Gast!" Roept Jesse.
,,Ja, wat?" Antwoord Quinten.
,,Waarom?!"
,,Omdat het kan."
Jesse weet niet meer wat hij moet zeggen, dus hij begint maar over Mara en Quinten. ,,Ik leg ons verhaal verder uit, als jij en Mara straks ook jullie verhaal uitleggen," zegt hij grijnzend.
Mara haalt haar schouders op. ,,Oké. Vertel verder."
Samantha legt het verhaal verder uit. Mevrouw Lourijssen luistert aandachtig, met een glimlach op haar gezicht. Als Samantha en Jesse hun verhaal hebben vertelt, vertellen Quinten en Mara hun verhaal.
,,Dus...," begint mevrouw Lourijssen als Quinten en Mara uitgepraat zijn. ,,Jullie wonen nu naast elkaar?"
,,Jep," zegt Mara en Quinten knikt.
,,En toen jullie wisten dat jullie elkaar leuk vinden, duurde het nog een hele tijd voordat jullie verkering kregen?"
Quinten en Mara knikken.
,,Oké," antwoord mevrouw Lourijssen. ,,Nou ja, doeg!"
,,Doeg!" Roepen Samantha, Jesse, Mara en Quinten in koor en ze willen weglopen.
,,O, Mara en Quinten, wacht eventjes," zegt mevrouw Lourijssen.
Quinten en Mara draaien zich om.
,,Wij wachten buiten!" Roept Jesse en hij loopt samen met Samantha weg.
,,Wat is er?" Vraagt Quinten.
,,Zijn jullie al begonnen aan een plan voor die wedstrijd?" Vraagt mevrouw Lourijssen.
,,Oeps...," mompelt Mara. ,,Dat wilde we eigenlijk zaterdag doen, maar toen eh... Toen was het er niet meer van gekomen..."
,,Geeft niet, ik heb geregeld dat jullie morgen tijdens Engels naar het tekenlokaal kunnen komen en er dan aan kunnen werken, oké?"
Quinten en Mara knikken. Mevrouw Lourijssen glimlacht vriendelijk. ,,Ga nu maar, doeg doeg!"
,,Doei!" Zeggen Quinten en Mara en ze lopen weg. Buiten staan Jesse en Samantha te wachten.

Als Mara thuis is laat ze zich op bed ploffen. Eigenlijk zou ze huiswerk moeten maken, maar daar heeft ze geen zin in. Ze staart naar haar plafond. Yilla heeft haar de eerste vier uur genegeerd en daarna is ze ziek naar huis gegaan. Zal ze haar een berichtje sturen? Het kan nooit kwaad...

Mara: 'Heeyy, Yill'

Yilla: 'Hoi'

Mara: 'weet je, het spijt me echt enorm van dat gedoe met Quinten, maar mijn vriendinnen zullen altijd op 1 blijven staan, dus jij ook'

Yilla: 'Ach ja... Ik maak er ook een veel te groot probleem van...'

Mara: 'Nee hoor. Je hebt gewoon liefdesverdriet, daar kan je niks aan doen. Je moet even goed uithuilen en dan afleiding zoeken.'

Yilla: 'Denk je?'
Yilla: 'Dat ik liefdesverdriet heb bedoel ik'

Mara: 'Uhh... Lijkt me wel ja...'

Yilla: 'Ik weet het niet...'

Mara: 'Ik wel en mijn conclusie is toch echt dat je even goed uit moet huilen.'

Yilla: 'Oke, maar ik heb geen idee hoe..'

Mara: 'Kan je naar mij toe komen?'

Yilla: 'Ik weet niet.. We hebben echt veel te veel huiswerk'

Mara: 'We kunnen samen huiswerk maken?'

Yilla: 'Kan, maar ik heb eigenlijk niet zo'n zin. Sorry.'

Mara: 'Geeft niet, maar huil goed uit, okee? Dan kom je er het snelst overheen.'

Yilla: 'Zal het proberen :)'

Mara: 'Goedzo :)'
Mara: 'Maar ik ga. Doegx'

Yilla: 'Doeg x'

Mara zucht. Nu gaat ze dus beginnen aan haar huiswerk... Het is dat ze geen zin heeft in gezeik, maar anders...
Als ze haar huiswerk afheeft, besluit ze om even naar buiten te gaan. Het huiswerk was veel minder dan het leek. Gelukkig... Ze pakt - terwijl ze de trap afloopt - haar telefoon en belt Quinten. Hij neemt bijna meteen op.
,,Heey Mara, met Quinten," zegt Quinten.
,,Hooooi," antwoordt Mara. ,,Heb je zin om samen naar het pleintje te gaan?"
,,Leuk!" Roept Quinten. ,,Ik sta al bijna buiten, dus tot zo!"
Mara glimlacht. ,,Tot zo. Love you."
,,Love you too."
Mara grijnst en hangt op. Ze stapt de deur uit en nog geen vijf seconden later gaat ook de deur van Quinten's huis open.
,,Haai," roept Mara grijnzend en ze loopt naar Quinten toe. Quinten omhelst haar en ze voelt zich veilig...
Aangekomen op het pleintje is er helemaal niemand. Ze gaan op een muurtje zitten en zwijgen.
,,We hebben privacy." Grinnikt Quinten om de stilte te doorbreken.
Mara grijnst. ,,Inderdaad."
Quinten blaast in Mara's gezicht. Mara kijkt hem zogenaamd verontwaardigd aan, maar pakt dan zijn hand. Zo zitten ze een tijdje. Hand in hand, stil voor zich uit te staren.
,,Waarom wilde je nou vanmiddag niet hand in hand zitten?" Vraagt Quinten.
,,Ik weet niet of het goed is om te vertellen. Met mij heeft het niks te maken, het heeft meer iets met Yilla te maken...," antwoordt Mara.
,,Vertel maar, ik beloof dat ik het niet verder zal vertellen."
Mara glimlacht om de geruststellende blik van Quinten. ,,Yilla vindt jou ook leuk... Ik wil haar niet verdrietiger maken dan ze al is, dus daarom als zij in de buurt is, wil ik liever niet te veel hand in hand zitten en dat soort dingen. Snap je?"
Quinten knikt. ,,Denk je dat het jouw fout is? Zo kijk je namelijk wel..."
Mara voelt hoe ze moet blozen. ,,Ik weet het niet... Als ik niet verliefd op jou geworden zou zijn, dan zou ik Yilla niet zo hoeven zien, maar tegelijkertijd: ik kan er niks aan doen dat ik jou leuk vind..."
,,Het is absoluut niet jouw schuld, engeltje," antwoord Quinten. Mara glimlacht en kijkt hem diep in zijn ogen. Quinten drukt een kus op haar mond en even later zitten ze te zoenen...

•••

Heeyy peopletjes, dit was weer een hoofdstuk(je). Sorry dat het zo enorm lang duurde. Ik heb echt heel weinig inspiratie. Ik denk dat dit boek misschien bijna ten einde komt, maar ik heb ook geen idee wat voor einde het zou moeten krijgen, dus het zal misschien weer zo lang duren...

Vriendschap of meer?Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu