B2

646 68 9
                                    

"Samchun !!!!" Aku berlari ke arah Jebon samchun. Wey nilah bapak Jeon Jungkook tau tak ?!

"Eh Saera ?!" Jebon samchun pun terus berlari lalu memelukku. Lama gila do tak jumpa dia. Kau tau, bapak Jeon Jungkook ni best friend bapak aku. Sebabtu abang aku pun best friend dengan Jeon Jungkook tu.

"Ada apa datang sini?" Tanya Jebon samchun. Hah nilah masanya!

"Samchun, you know what. Your worker kat bahagian kaunter tu. Just now Saera order cheeseburger and a cup of cola. And Saera dah bayar."

"Ha then ?"

"Saera dengarlah dia sebut cheeseburger dengan cola tu. Then time Saera nak ambik, ada sorang mamat ni datang ambik order Saera and hulur duit. But when i told that girl that, the burger was mine, she was like...thinking and said 'Miss err..can you wait for another order?' And i was like very angry with her and went here to see you." Jelas aku begitu panjang. Wow ! Tak sangka English aku banyak improvement.

"Yang mana satu budaknya? Meh turun bawah tunjuk pada samchun." Lalu Jebon samchun pun membawa aku turun ke restoran bawah untuk mengenal pasti 'penjenayah' itu.

Kau tau tak apa aku rasa time tu?

Rasa dilindungi k. Aduh bagus betul kalau semua kedai pemilik dia adalah someone yang aku kenal sangat-sangat. Senang, nanti pekerja dia buat hal, aku report kat dia macam ni ha.

"Mana satu Saera ?" Tanya Jebon samchun.

Dengan penuh perasaan, aku mula mengecam satu persatu wajah pekerja wanita di kaunter tersebut. Kelihatan pekerja-pekerja restoran tu mula cuak.

Ha tulah, siapa suruh main-main dengan Jung Saera?

Lain kali, belum kenal jangan buat-buat dah cinta ya. (Mengikut pepatah, tak kenal maka tak cinta)

"Yang ni, samchun." Aku menunjuk kepada pekerja wanita tadi. Aku ingat sangat muka dia.

"Heo Sooah?" Pekerja tadi menunduk apabila Jebon samchun berdiri betul-betul di hadapannya.

Keadaan di situ bagaikan masa terhenti kerana mata semua orang hanya tertumpu kepada perempuan ni.

"Betul ke awak bagi order customer tetap saya dekat orang lain?" Tanya Jebon samchun kepada perempuan tadi.

Dia hanya menunduk.

"Naik pejabat saya sekarang. Saera ikut sekali." Aku hanya mengikut jejak Jebon samchun.

+++

"Awak ni dah kenapa?" Tanya Jebon samchun sebaik sahaja melihat rakaman cctv yang dipaparkan sebentar tadi.

"S-saya....s-saya.."

"Saya saya apa ?!" Jebon samchun menghentak meja. Aku sekali terkejut woo

"Saya mintak maaf encik."

"Apa? Awak tahu tak? Yang ini dah kali ke-4 awak asyik abaikan order orang sebab lelaki. Dah miang sangat nak ada laki ke apa awak ni ?!" Tengking Jebon samchun.

Maknanya sebelum ni pun dah ada?

Teruk gila nakmati perempuan ni. Miang nak mampus.

"S-saya betul-betul mintak maaf encik.." Kata pekerja itu lagi.

Ei kau ni kira untunglah even dah 4 kali kau buat benda sama tapi tak kena pecat tau!

"Mulai hari ni, jangan kerja dekat tempat saya lagi. Saya dah alami kerugian sejak hari first awak kerja dekat sini."

Hish puas hati aku.

"Saera, lepasni Saera masuk dapur ambik je burger mana yang Saera suka okay?" Aku hanya mengangguk.

Selepas aku keluar dari pejabat Jebon samchun, perempuan tadi menarik lenganku.

"Kalau bukan sebab kau, aku takkan kena pecat!" Kata perempuan tu.

"Oi, dengar sini! Samchun tak perlukan pekerja yang miang macam kau. Ada ke bagi order aku kat orang lain? Kau tau tak setengah jam aku tunggu, mereput dekat meja tu sengsorang tapi kau boleh bagi order aku kat mamat tu sesuka hati macam tu je? Dahlah mamat tu baru sampai, lepastu blah camtu je."

"Dia hensem, biarlah dia." Jawab perempuan itu lagi.

Eh tak makan saman eh kau ni

"Baik kau blah sebelum aku failkan surat saman untuk kau sebab tak mengutamakan pelanggan, Heo Sooah." Dia memandang aku tak puas hati.

What ? Dah salah kau kan?

"Takpayah sibuk-sibuk nak saman aku. Aku boleh pergi sendiri." Ha then pergilah. Menyemak je heh

+++

"Hello? Ape?" Aku mengangkat panggilan dengan malas. Dahlah aku malas nak tunggu burger ni lambat. Ei nasib baik perut aku taknak makan lain

"Kau bila nak balik ni? Dah nak senja." Aduh Hoseok ni pun satu, tak baca Whatsapp aku lah tu.

"Aku pergi makan dekat restoran burger ni jap." Jawab aku selamba.

"Makan?! Woi, aku sengsorang kat rumah ni. Appa dengan omma tak balik!! Kau send location kau sekarang." Lalu Hoseok mematikan panggilan.

Kwajo.

Takutlah tu duduk sengsorang.

Siapa je tak kenal Jung Hoseok.

Coward heh

Aku membuka aplikasi Whatsapp dan menghantar current location aku kepada Hoseok.

Tak sampai beberapa minit lepastu, muka Hoseok telahpun tersembul di pintu restoran Jebon samchun tetapi dia berlalu untuk memesan makanannya.

"Asal nak keluar tak bagitau aku? Kau ni makan nak kena ada orang tengok." Kata Hoseok, ada sedikit unsur perli ya disitu

"Chill lah, aku dah sukat makanan harian aku okay. Harini burger hanya tambah 120 kalori je. Lain aku tak makan lebih dari 100 kalori. So masih dalam sukatan makanan harian." Terang aku kepadanya.

Haih ini semua kerana omma.

Dia yang aturkan jadual makan harian aku. Kalorilah apelah.

Sampai aku dah hafal kalori-kalori makanan yang wujud dekat dunia ni.

Dan tau? Aku hanya dibenarkan makan sebanyak 200-300 kalori sehari. If not, aku tak dibenarkan untuk makan makanan yang lebih dari 100 kalori untuk sehari supaya diet harian akan berkurang menjadi 100-200 kalori.

Nampak tak gilanya kat situ?

"Wey kau tau tak, ada mamat ni an..."

burgerWhere stories live. Discover now