..
مريم خدت التليفون وبعدت عن سارة..
مريم : الو '. ايوه ازيك ي هند..هند وصوتها واضح عليه الزعل:الو ي مريم..
مريم : أخبار محمود دلوقت ايه؟
هند بعياط:البقية فـ حياتكــ ي مريم..
مريم بدأت دموعها تنزل:معلش يا حبيبتي الله يرحمو.. انا لله وانا اليه راجعون..
هند :ربنا يرحمو بس.. لو سمحتي يا مريم طلب صغير بس سارة متعرفش ماشي؟
مريم :بس اكيد هتعرف ف يوم من الايام..
هند: ايوه بس مش دلوقت يا مريم..وحاولي متفكريش ف الموضوع دا ونتي قاعدة قدامها..
مريم :حاضر يا هند..
هند: معلش بس عارفة اني تاعباكي معايا..
مريم :يا هند والله ما ينفع اللي انتي بتقوليه دا خالص.. قوليلي بس هتعملي ايه دلوقت ونا معاكي بكل اللي عندي والله.. وبنتك هيا بنتي..
هند: موضوع الدفنة وكدا انا حجزت اول طيارة رايحة مصر و هروح بس سارة تفضل عندك شوية.. خالها نازل بعد اسبوع هديه عنوانك ييجي ياخد سارة ماشي؟
مريم :حاضر.. خدي بالك من نفسك يا حبيبتي..
هند :متقلقيش.. يلا مع السلامة..
مريم : مع السلامة..
مريم رجعت للسفرة وهيا بتمسح دموعها.. استغربت بقت سارة بتعيط..
مريم ف نفسها:هيا حست واللا ايه؟
مازن:ماما ماما سارة بتقول ان باباها مات.. هوا فعلا مات؟
مريم :لا مين قال كدا؟ باباها كويس الحمدلله..
سارة:متحاوليش تكذبي عليا يا طنط مريم 😢 انا سمعت كل حاجة..
مريم :سمعتي؟! سمعتي ايه ي ماما؟ 😨
سارة :سمعتك ونتي بتقولي لماما انا لله وانا اليه راجعون.. مش دي بتتقال لما حد بيموت؟
مريم :اه يا حبيبتي بس .....
سارة بتعيط بحرقة أكتر:وديني عند بابا بليز 😭
مريم عيطت لعياطها : يا حبيبتي قولي ربنا يرحمو وادعيلو بس وان شاء الله تشوفيه ف الجنة وتبقو مع بعض تاني..
سارة بصتلها وبدأت تهدى..
مريم :ماما سافرت وخالو بعد اسبوع هيعدي ياخدك معاه ف السفر.. بس عاوزاكي طول الاسبوع دا متعيطيش وتدعي لبابا ونتي بتصلي اتفقنا يا حبيبتي؟
سارة بابتسامة خفيفة عشان ترضي مريم :حاضر ي طنط 😊
عدى الأسبوع و كانت سارة كل يوم بتنسى عن اللي قبله.. و اتعلمت كمان إنها مش اي حاجة بتسمعها تبقا صوت بشري.. اتعودت انها الأفكار اللي بتسمعها تخليها بينها وبين نفسها.. و متقولش لحد عن اللي بتسمعو..
وفـ اليوم الموعود الساعة 10 الصبح جرس بيت مريم وكان خال سارة عالباب..مريم :اهلا اتفضل يا محمد..
محمد:اهلا ازيك يا مريم.. ميرسي..
ودخل...
سارة اول ما شافته جريت عليه وحضنتو.. وف اللحظة دي افتكرت باباها ف بدأت تعيط.. محمد شالها وحضنها جامد وقال لها :
يا حبيبتي بتعيطي ليه دلوقتي؟ طنط مريم قالتلي انك كنتي شطوورة ومعيطتيش خالص الأسبوع دا..سارة :اصل بابا وحشني اوي.. وماما مش هتسامحني أبدا..
محمد باستغراب:ليه يا حبيبتي؟
سارة:عشان انا السبب ف موتو..
محمد: لا طبعا بس ربنا كاتبلو انو هيروح مكان احلى من دا بكتير..شدي حيلك وادعيلو وانتي أن شاء الله هتشوفيه..وهتشبعي منو كمان..
سارة:حاضر ي خالو..
محمد :يلا جاهزة نروح؟
سارة:يلا.. بس استنى..
سارة دخلت أوضة مازن لقتو بيعيط..
سارة:في ايه ي عم مازن في رجالة بتعيط واللا ايه؟
مازن مسح دموعو بسرعة..
سارة:ايون كدا امسحها عشان متتريقش عليك.. بتعيط ليه بقا؟
مازن:هتوحشيني اوي يا سارة.. انتي احلى أخت ممكن اشوفها..
سارة مسكت ايده.. و قالتلو بصوت حنين:
ونتا احلى اخ ف الدنيا وانا بتمنى لؤي الصغنن يبقا جدع زيك.. وان شاء الله هنشوف بعض تاني ❤مازن :أن شاء الله.. خدي بالك من نفسك..
سارة بهزار :قول لنفسك '' دانا بمية راجل
الاتنين ضحكو..
سارة:يلا سلام بقا.. ❤مازن :باي
سارة هتبدأ حياة جديدة من اول ما تطلع من حدود الإمارات وهتحصل لها مشكلة جديدة.. يا ترى مشكلة ايه؟
في البارت الجاااي