Arissa melangkah masuk ke bilik kerja ayahnya. Kelihatan Isman sedang duduk di mejanya dengan kertas yang bertimbun di atas meja. Rayyan hanya bersandar di dinding sambil berpeluk tubuh.
"Kenapa ayah panggil Risa?" Soalnya sebelum mengambil tempat di atas sofa. Isman berdiri lalu melangkah ke sofa berhadapan dengan anak gadisnya.
"Ayah nak tabalkan Risa sebagai crown princess. I need you to be my heir." Arissa mengeluh perlahan.
"Ayah.. We talked about this. Risa tak sedia lagi.."
"Then when? When will you be ready. Ayah dah tua, sayang. When I'm gone, you're the only one who can replace me.. Please understand."
"No.. You're not going anywhere! You're going to stay here. With me! To lead this country!"
Rayyan hanya terdiam memerhati 2 beranak itu bertikam lidah. Malas dia ingin ikut campur. Biarlah mereka sendiri yang menyelesaikan masalah itu.
"Please sayang. You're my only hope.." Rayu Isman. Arissa memejamkan matanya sebelum mengeluh kalah.
"Fine.. But in one condition.."
"What is it?"
"Risa nak mengembara.."
"What?"
"Risa nak cari ilmu. Nak cari pengalaman. I need to know if i'm worthy to be a leader. Risa nak cari keyakinan diri risa dulu."
"No! What are you talking about?"
"Please ayah.. Let me go.. I promise you.. When I come back.. I'll do what you say.. Bila Risa balik, Risa pastikan yang Risa dah sedia untuk pikul tanggungjawab tu.. Just, let me travel, for now..." Arissa memandang ayahnya penuh harapan.
"Please, ayah.." Isman akhirnya melepaskan keluhan berat.
"Baiklah.. Kalau itu yang Risa nak.." Terus badan ayahnya dirangkul erat.
"Thanks, daddy.." Isman membalas pelukan anak gadisnya itu. Arissa bangkit lalu melangkah keluar. Rayyan hanya memerhati Arissa. Seriuslah? Itu keputusannya? Dunia luar terlalu bahaya buat gadis itu. Dan Isman membenarkannya? Oh, Risaa..
"Rayyan..." Rayyan berpaling saat namanya dipanggil sang raja.
"Please follow her.. She may be strong, hut she'll need someone to protect her." Rayyan tersenyum lega sebelum tunduk 35°. Tangan kanan ditekapkan ke dada kiri.
"I promise, my lord. Saya akan lindungi Puteri Arissa dengan nyawa saya sendiri. Jangan risau."
"Terima kasih general."
👑
Rayyan memerhati Arissa yang sedang memasukkan pakaiannya ke dalam beg galas kecil bersama beberapa barang keperluan dari pintu besar bilik gadis itu. Dia melangkah masuk.
"Dah tak sabar ke nak tinggalkan saya?" Soalnya dingin. Arissa berpaling seraya tersenyum memandang Rayyan.
"I'm sorry, Rayyan. But i need to do this.. Please don't stop me.."
"I'm not going to stop you, princess. Saya tahu itu keputusan awak. Saya tak boleh nak halang.."
"Thanks, Rayyan."
"Take care of yourself.. Dunia ghaib ni bahaya. Banyak lagi makhluk yang kita tak tahu wujud kat luar sana." Arissa merapatkan kedua belah tangannya pada pipi lelaki itu.
"I'm going to be fine.. I can take care of myself. I really need to do this Rayyan. I need to find my spirit. A sign that I'm ready to be a leader. Macam yang spiderman selalu cakap.. A great power comes with a great responsibility." Arissa tersengih.
"Siapa spiderman?" Arissa tergelak mendengar pertanyaan Rayyan seraya menggeleng.
"Just a superhero in a movie.."
👑
"Hai Caesar.. Awak apa khabar hari ni.." Arissa menggosok2 kepala kuda putih kesayangannya sebelum wajahnya penuh dengan air liur kuda itu.
"Hei.. Janganlah jilat saya.." Wajahnya dikesat sebelum berlalu ke arah Isman.
"Jaga diri sayang. Promise me you'll come back in one piece.." Isman memeluk erat satu2nya puteri miliknya itu.
"I promise.." Arissa beralih ke Nenek Wu dan Nia di sisi Isman. Nia dipeluk erat.
"Hati2 tuan puteri.."
"I will mak cik.."
Nenek Wu menarik Arissa ke dalam pelukan. Wajahnya didekatkan ke telinga gadis itu.
"Tuan puteri. Kadang2 mimpi itu bukanlah hanya sekadar mainan tidur. Kadang2 mimpi itu juga satu petanda. Sentiasa berwaspada.. Dan jaga diri tuan Puteri.." Arissa hanya mengangguk. Mana nenek ni tahu tentang mimpinya? Mesti Rayyan yang membuka mulut. Katanya pandai simpan rahsia. Speaking of Rayyan.. Where is he? Arissa memandang ke kiri dan kanan. Mencari gerangan si kekasih hati. Takkan Rayyan tak nak ucapkan selamat tinggal padanya. Arissa mengenakan hood menutup kepalanya sebelum memanjat naik ke atas Caesar.
"Risa pergi dulu.. Assalamualaikum.." Kuda ditendang sebelum Caesar berlari keluar dari Kota Rosmera. Arissa berhenti di kawasan tanah yang agak berbukit di luar Kota Rosmera. Memandang ke arah kota yang menjadi tempat tinggalnya selama 4 tahun ini.
"I'll be back.. And when I'm back, I'll be Rosmera's crown princess.. The heir to the throne.." Bisiknya perlahan. Sebaik sahaja dia berpaling ke hadapan, matanya tertangkap kelibat seorang lelaki di atas seekor kuda putih di bawah sepohon pokok. Lelaki berkerudung itu tersenyum memandangnya.
"You don't think i'll let you go alone, don't you.."
"Rayyan.." Arissa tersengih sebelum mendekati lelaki itu.
"I won't leave you alone, my princess.. From now on, I am your personal bodyguard.." Ujar Rayyan.
"Rayyan.. You don't need to do this.. Macammana dengan Nenek Wu and Mak Cik Nia?"
"I'm not asking, princess.. Lagipun, Dani, Azhan and Harith ada.. Diorang dah janji nak tengokkan nenek dan ibu.. My job right now is to keep you safe.. Jomlah.." Nak tak nak Arissa terpaksa akur. Sebenarnya, dia gembira Rayyan ingin bersama dengannya. Di sudut hati kecilnya, jujur dia takut untuk mengembara seorang diri. Dengan kehadiran Rayyan, sedikit sebanyak melegakan hatinya.
YOU ARE READING
kebangkitan (Sequel)
Fantasysequel Sumpahan Rosmera 4 tahun berlalu selepas sumpahan Marina terlerai. kini Arissa sering didatangi mimpi2 aneh. kata Nenek Wu, mimpi itu adalah satu petanda. petanda kepada kebangkitan seekor syaitan. satu persatu persoalan mula terjawab. mampuk...