XL | Behind The Door |

1.3K 101 3
                                    

Harghh...

Suara dengusan kasar itu masih kedengaran saat dia melangkah mendekati pintu kayu. Debaran semakin kuat. Arissa gementar. Kenapa dia ke situ? Kenapa dia tak balik ke bilik saja? Tidur? Kenapa kakinya masih melangkah ke pintu itu. Dia juga tidak tahu. Dia terasa seperti pelakon-pelakon dari cerita hantu yang selalu ditontonnya di televisyen.

Mangga besi berwarna hitam itu dipegang. Dengan sekali rentap, ia patah dua. Arissa menarik nafas panjang saat pintu itu di tarik kuat. Engselnya sudah berkarat. Ia mengeluarkan bunyi yang menyeramkan saat dibuka.

Senyap.

Bunyi dengusan itu tiada lagi. Bilik itu gelap. Gelap sekali. Tiada sebarang sumber cahaya pun di situ. Arissa memandang ke kiri dan kanan sebelum kakinya melangkah masuk ke dalam bilik gelap di hadapannya. Tangan dihulurkan ke hadapan. Sebiji bebola api berwarna biru muncul di atas tapak tangannya. Dan bebola api itu cukup untuk menerangi segenap pelusuk bilik itu.

Bilik itu diamati. Ianya bilik bacaan. Sejak bila bilik ini ada di sini? Tak pernah sebelum ini dia perasan akan kewujudan bilik bacaan seperti ini. Bilik yang kelihatan sudah lama terbiar. Sawang labah-labah memenuhi segenap ruang. Meja tulis dan rak-rak buku kelihatan sudah berhabuk. Kadang-kadang dia terbatuk-batuk akibat debu-debu yang berterbangan di dalam bilik itu.

Arissa memandang sekeliling. Mana datangnya suara tadi? Siapa pemilik suara tu? Kenapa suara tu tak kedengaran lagi? Bebola api biru dihalakan ke arah sebuah lubang di dinding yang memisahkan bilik itu dengan ruang sebelah sana. Angin menghembus perlahan ke wajahnya. Angin yang datang tiba-tiba dari arah lubang itu. Dia menelan air liur. Langkah di atur perlahan.

"Sudah lama aku nantikan kau, wahai pewaris.."

Arissa tersentak. Suara garau seakan-akan berbisik itu jelas kedengaran bersama angin yang menghembus lembut ke pipinya. Serta-merta bilik itu terang benderang. Obor-obor di sekitar bilik itu bernyala tiba-tiba. Apinya berwarna biru. Sama seperti api di tangan Arissa. Dia memandang sekeliling. Milik siapa suara garau itu?

"Siapa kau? Kau kat mana?" Soal Arissa cemas.

"Aku di sini.. Aku sentiasa di sini.." Arissa memandang sekeliling. Tiada. Dia tersentak saat dia berpaling ke sisinya.

"Di sisi kau.." Terus dia berundur ke belakang.

Di hadapannya kini berdiri megah seekor naga besar berwarna putih. Naga itu memenuhi ruang besar di dalam bilik itu. Ekornya bersisik kelihatan melingkar di atas lantai batu. Sayap kulit di belakangnya kelihatan tertutup. Matanya merah. Memandang ke arah Arissa sambil tersenyum.

"K.. K... Kau.. N.. N.. Naga!!" Jerit Arissa. Naga itu ketawa berdekah-dekah.

"Jangan takut wahai tuan puteri.. Aku bukan ke sini untuk makan kau.." Ujar naga itu.

"Kau siapa? Kenapa aku macam pernah tengok kau sebelum ni?"

"Ya.. Kita pernah bertemu.. Dalam mimpi kau.."

"Mimpi? Kau naga putih yang beri aku amaran tu kan? Setiap perjuangan memerlulan pengorbanan.. Kan?" Naga itu mengangguk.

"Siapa kau sebenarnya? Kenapa kau muncul dalam mimpi aku?"

"Aku adalah kau, Arissa.."

"Apa maksud kau?"

"Aku adalah kau.. Dan kau adalah aku.."

Perlahan-lahan naga itu mula berubah bentuk. Dari besar dan menakutkan, ia berubah menjadi seorang lelaki berambut putih seputih salji. Di badannya tersarung sepasang baju perang berwarna perak. Matanya biru dan berkaca. Sangat memukau.

"Kau Naga Angkasa?"

"Ya.. Dan kau adalah pewarisku.."

"Kenapa kau ada kat sini? Bukanke kau dah lama..."

"Ya.. Aku dah tak wujud dalam dunia ni.. Ini hanya memori aku.. Memori yang selama ini kau mimpikan.."

"Apa yang aku mimpi tu.. Adalah memori? Masa lampau?" Naga Angkasa mengangguk.

"Tapi bukan semuanya masa lampau.. Kau juga mimpikan apa yang akan berlaku pada masa akan datang.."

"Apa maksud kau?"

"Ada di antara mimpi kau.. Adalah petanda kepada kebangkitan raja syaitan.." Arissa tersentak. Dia hanya memandang Naga Angkasa mengambil tempat duduk di atas kerusi kayu.

"Raja syaitan yang kau maksudkan.. Azil ke?"

"Ya.. Dia sudah kembali sayang.. Kembali untuk membalas dendam pada kau.."

"Kenapa aku?"

"Sebab kau adalah aku.. Dan aku adalah kau.."

Naga Angkasa bangkit lalu mendekati Arissa membuatkan gadis itu sedikit berundur ke belakang. Tangan kasarnya menyentuh ubun-ubun Arissa.

"A.. Apa?"

"Shhh.. Percayakan aku.." Arissa terdiam. Satu cahaya muncul di ubun-ubunnya. Angin menghembus di sekitar bilik itu. Mata Arissa menjadi putih.

Satu imbasan memori menerjah masuk ke dalam mindanya. Satu-persatu. Seperti sedang menonton wayang. Perlahan-lahan jasad Naga Angkasa hilang dari pandangan dan bersatu di dalam satu jasad milik Arissa. Arissa dapat rasakannya. Saat Memori itu menerjah masuk ke dalam badannya. Dia rasakan satu kuasa yang sangat kuat berpusar-pusar di dalam setiap urat dalam badannya. Dia rasa kuat. Sangat-sangat kuat. Lebih kuat dari kuasa dari kristal mistik. Perlahan-lahan matanya layu. Tubuhnya terkulai jatuh di atas lantai. Keadaan menjadi gelap tiba-tiba.

kebangkitan (Sequel)Where stories live. Discover now