Keesokan malamnya, akhirnya aku bersetuju untuk menemui Haziq. Dia punya berdebar tuhan je tahu rasa dia macam mana. Debar sangat sebab masing-masing dah ada perasaan terhadap each other. Tu yang berdebar tu.
"Goodluck Hanis Amnie! Semoga kau dan Haziq berbahagia hingga ke jinjang pelamin. " ucap kawan-kawanku serentak. Diaorang menyokong apa je keputusan aku. Sama ada terus bersama Haziq ataupun tidak, itu tidak mempengaruhi mereka pun. Yang penting diaorang nak tengok aku bahagia.
Aku pun sedar tak sedar, aku pun tak pasti jawapan aku apa kejap lagi. Nak ke aku dekat Haziq tu. Ya betul kata dia, dia tak ada rupa dan harta. Apa pula kata mama dan babah nanti bila mereka berjumpa Haziq. Nak ke diaorang terima orang macam Haziq jadi menantu. Boleh ke dia tanggung aku nanti? Sedangkan selama ni perbelanjaan aku yang hidup boros ditanggung sepenuhnya oleh babah. Tu belum campur pinjaman ptptn lagi. Boleh ke dia bahagiakan aku sama macam babah bahagiakan aku?.
Eh dah kenapa aku nak risaukan pasal duit! Haziq tu kan dah kerja. Kerja dia pulak boleh tahan pangkatnya. Maybe baru starting, tapi nanti lama-lama dah stabil lah ekonomi dia. Rumah pun dah ada, kereta pun dah ada even buat loan bank. Aku pun nanti dah nak habis study, kerja tu ofcos lah nak kerja. Jadi boleh lah kot nak kalau bina family. Hahaha jauh berangan.
Dari jauh aku datang dekat Haziq yang sedang sibuk membelek phonenya. Kerusi kosong di depannya aku tarik perlahan-lahan.
Dia sedar akan kehadiranku terus menyimpan semula handphonenya. Dari atas sampai bawah dia tengok aku, padahal baju biasa je. Blouse kuning dengan slack putih. Rambut aku biar lepas je, malas nak siapkan rambut tadi. Nak cepat katakan.
"Indah ciptaan Tuhan." Ujarnya perlahan tapi aku still boleh dengar kot.
"Dah lama ke tunggu saya" soalku
"Lama dah, dah nak dekat setahun."
"Haziq! Main-main eh. Betul-betul lah."
"Hahah, saja jelah. Baru je sampai dalam 10 minit gitu."
Siap order makanan semua, masing-masing makan senyap je. Langsung tak berbunyi makan. Aku pulak asyik terkuis-kuis je nasi dalam pinggan tu. Entah lari kemana tah selera aku. Selalu nasi goreng seafood tu fav aku je. Maybe selalu memikir kot.
"Kenapa tak habis Nis? Tak sedap ke? Sorry sebab hanya mampu bawak awak makan dekat sini je. Nanti saya dapat gaji, saya belanja awak makan tempat mahal sikit eh."
"Eh sedap! Cuma saya tak ada selera. Maybe penat kelas kot. Eh janganlah macam tu, saya bukan jenis yang demand sangat pun. Tak perlu lah layan saya macam tu sekali. Apa lah awak ni Haziq."
"Hahaha, yes saya tahu awak macam mana. Kalau tak, tak akan saya bawak jugak awak makan dekat sini. Thanks Hanis sebab faham saya. Saya cuma nak buat yang terbaik untuk awak, tu je."
"Betul awak sayangkan saya?"
"Saya berani bersumpah yang saya memang sayangkan awak Hanis. Sejak first time jumpa awak, saya selalu berdoa yang awak milik saya. Tapi saya tahu tu mustahil sebab tu saya pendam je selama setahun ni. Saya hanya mampu jaga awak dari jauh je dulu tu pun dengan bantuan Zaim and Fatin."
"Meet my parents this weekends dekat Terengganu. Boleh? Dah ready nak jumpa babah?"
"What? This weekend? Tapi saya belum bincang lagi dengan family saya, rombongan semua lagi. Mesti kena ikut adat kan."
"Eh apa yang rombongan pulaknya, jumpa my family jelah. Kenal-kenal dulu. Jauh sangat lagi nak kahwin pun. Tunggulah saya habis study."
"Hish cakaplah terang-terang, kita ni tunggu orang tu bagi greenlight je. Terus masuk minang terus. Bukan apa, takut dikebas orang. Orang cantik ramai rebutan."
YOU ARE READING
ISTERI DARI THAILAND
Romantiknikah gantung di Thailand, hanya untuk menghalalkan perkara yang haram itu sah. !!