Alhamdulillah semuanya dah semakin baik. Aku pun dah semakin sihat dan semakin kuat. Haziq berusaha mengajar aku untuk reda kan semuanya. Aku dekatkan diri dengan Allah. Aku tenang sampaikan aku termimpi yang tak lama lagi aku akan mengandung lagi. Masa tu dah berbunga-bunga hati ni. Sangatlah tak sabar menanti saat itu.
Mungkin ada kawan-kawanku yang cakap, janganlah mengandung lagi. Korang baru berapa bulan je kahwin. Agak dah setahun ke dua tahun ke barulah fikirkan anak. Sekarang enjoy dulu dengan suami kita. Nanti dah ada anak dah tak enjoy. Lagipun umur aku muda lagi.
Tapi tu dieorang punya pendapat, bagi aku anak la yang mengeratkan lagi hubungan suami isteri kami. Aku sedar yang perkahwinan kami ni tak seperti orang lain. Nampak bahagia sebenarnya dalaman merana. Dan aku terfikir mungkin dengan kehadiran seorang cahaya mata zuriat dari darah daging Haziq dapat melembutkan jugak hati uminya untuk menerima aku. Tu sahaja yang aku harapkan.
Agaknya makin bencilah orang tua tu dengan aku bila dia tahu aku gugur. Mesti macam-macam kata hinaan yang dia luahkan. Ayat menantu tak guna tu pasti keluar la. Aku boleh jamin. Tak ada ayat lain, tu jelah yang selalu bermain dekat bibir dia.
Sedangkan masa aku sakit pun dia tidak datang melawat. Ini kan pulak nak bersimpati dengan nasib yang menimpa aku.
"Next week kita jadi ye pergi Thailand.?" Ujar Haziq tiba-tiba di meja makan.
Tengah sedap-sedap hirup sup ikan merah. Biasalah pakcik sorang ni dalam mood diet, makan sup-sup ajelah. Nasi pun tak makan alahai. Dekat rumah rasa dah macam duduk dekat oversea. Segala jenis roti berterabur dekat dry drawer tu. Beras beli paket kecik tu boleh tahan sampai 2-3 bulan pun ada. Dah aku pagi tak sarapan, minum nescafe je. Tengahhari makan dekat luar dah kerja. Haziq pun, so malam mana lah selera sangat nak makan nasi. So kalau beli barang dapur, tak pernah lagi la senaraikan beli beras. Hahahaha. Acah family kurus diet belaka. Cehh. Ok done membebel.
"For what? Tak kan company u hantar outstation dekat Thailand kot. Tak ada kena mengena je.!"
"For our second honeymoon."
"Why Thailand. Dekat sini jelah. Jimat sikit."
"Sebab u isteri dari Thailand."
"What.!" Aku merengus geram. Gila tak fedup laki cakap gitu.
"It true honey, i'm marry with u there.. So i want my babies made in Thailand to. Hahaha.!"
"Eeee benci lah."
"Tak baik benci suami sendiri. Itsokey Hanis, dari lepas kenduri tu lagi kita nak pergi. Tak jadi-jadi jugak, hope kali ni lepas dah la hajat i nak jalan-jalan dekat sana."
"Yelah. Pergi Thailand."
"Tapi sebelum pergi Thailand. Kita kena balik Perak dulu. Abang Ngah buat cukur jambul anak bongsu dia. Baru lahir semalam. Pastu umi buat doa selamat sikit Kak Wahida dah nak bersalin."
"Hmm okey." Aku terus moody gila. Dengar kena balik Perak dulu terus hilang mood aku.
"Something wrong with Perak.?"
"Yes ofcos, buat-buat tanya pulak. Tenyeh lada mulut tu baru tahu."
"Haha, okey-okey i tak tanya dah. U yakin dengan kuasa Allah, bila Dia dah lembutkan hati umi. Segalanya akan berubah, sekarang u jalankan je tanggungjawab u sebagai menantu dia. Hormat dia, sayang dia. Yang dia bencikan u tu, dia tak terima u tu. U serah kepada Allah , itu urusan umi dengan Allah. Kita anak boleh berdoa je. Okey Hanis, u kuat kan!"
"I strong when u with me. I'm love u so much Haziq."
"Jadi Hanis yang dulu, yang degil dan tak mudah putus asa."
"Jadi u suka la i degil. Bukan u fedup ke kalau i degil."
"I dah terbiasa dengan wife i yang degil, so bila jadi macam ni. I jadi pelik la. Actually u must, but sometime lah. Jangan selalu."
"Hahaha ,sebab tu kita jodoh. I degil tapi u still sabar dengan i. I kuat marah, tapi u lembut hati. I kuat makan tapi u sampai tak nak makan. "
"We complete each other honey.! Tapi yang makan tu, bukan semulajadi i kurang makan. Faktor kesihatan yang buat i jadi macam tu."
"Kalau u gemok pun i tak kisahlah sayang. Selagi u ada dengan i, sayang i pun dah cukup."
"Itsokey, lagipun mana boleh, my wife is the beautiful women in the Malaysia, tak kan husband dia perut buncit. Rendah diri i nak jalan sebelah u."
"U buncit tanda i pandai jaga u, nanti umi tengok perut u kempis je. I pulak dipersalahkan tak reti masak untuk suami, sampai kurus kering anak dia."
"I kempis bukan tak cukup makan, tapi i makan gaya hidup sihat. I kena hidup lama, i kena hidup dengan sihat, i tak nak sakit. i nak jaga u sampai tua. I nak kena dukung anak-anak i nanti. I nak berlari-lari dengan diaorang, i nak main futsal dengan anak-anak i. Dah la masa muda mama dia dah selalu suruh dukung. Nanti kalau i sakit sapa nak buat semua tu nanti. "
"Hahahaha! U make my day Haziq. Haha diet sebab nak dukung anak-anak nanti. Kelakar tau, betul fikir masa depan."
"Ofcos Hanis, sejak i jatuh cinta dengan u. I dah start lakar masa depan i dengan u. I nak bahagia dengan seorang perempuan yang bernama Hanis Amnie sahaja. No more another girl. I just love u only."
"Mulut manis. Ni mulut kalau ngorat awek mesti cair awek ni."
"U bagi greelight ke tu."
"Tak kisah pun kalau dah jodoh. I reda je."
"Merepek la Hanis, i ada sorang wife ni pun dah pening nak jaga."
"Hahaha,tahu pun. U try la buat, wait n see la apa yang akan jadi."
YOU ARE READING
ISTERI DARI THAILAND
Romancenikah gantung di Thailand, hanya untuk menghalalkan perkara yang haram itu sah. !!