10. Luku: Uusi elämä

46 7 0
                                    

Ilman elämä muuttui yhtä tuskallisen peruuttamattomasti kuin Eleanor oli aavistanut. Ilmatarhenkilöllisyytensä paljastuttua tyttö ei voinut enää jatkaa elämäänsä entisenä itsenään, vaan Eleanor teki hänelle väärennetyt henkilöpaperit, joitten mukaan hän oli muitten silmissä uudelta nimeltään Usva Valkonen.

Ilma esiintyi Tunturikodossa Lumin äidille tämän tyttärien Lumin ja tämän siskojen Hallan ja Talvikin kauan kadoksissa olleena pikkuserkkuna, jolta oli juuri muka mennyt kämppä alta ja vanhemmat kuolleet autokolarissa. Hyväuskoinen hölmö kun oli, Kirsi Valkonen uskoi valheen melkein heti, ja sydämellisenä, mieleltään hiukan yksinkertaisena naisena hän majoitti Ilman oikopäätä asumaan Valkosten kotiin. Siskonsa Eleanorin hän toivotti myös heti iloiten tervetulleeksi.

Tätä ennen Ilman ulkonäkö oli saanut kuitenkin jo radikaalin muutoksen. Siipensä hän oppi parissa kuukaudessa piilottamaan ihmisten katseilta kutistavilla ilmatarloitsuilla, mutta muuten ulkonäköä oli muutettava Lumin ja Eleanorin voimin tavallisin ihmiskeinoin. Nuoren ilmattaren kurittomat, reisiin asti ulottuvat valkoiset hiukset värjättiin monisävyisesti ja luonnollisen tummanruskeiksi Eleanorin tasattua ja leikattua kutrit puoleen selkään ulottuviksi. Tyttö antoi niiden pysyä luonnonkiharoina, mutta kiinnitti ne usein niskaan pehmeälle sykerölle tai löysälle nutturalle. Ilman vaaleat kulmakarvat tummennettiin, ja pitkäkestoisella, luonnollisen tummanruskealla ripsivärillä hänelle saatiin huijattua kasvoille aivan toisenlainen ilme. Myrskynharmaat silmät olisivat olleet liian huomiota herättävät, joten Lumi osti hänelle vähin äänin tummanvihreät piilolinssit. Vaatimaton kun oli, Ilma tunsi häpeävänsä meikkaamista, mutta tajusi sitten, että muuten hänen todellinen henkilöllisyytensä olisi todella paljastunut.

Ilman kauneudelle ja omalaatuisille kasvonpiirteille ei voitu tehdä mitään, mutta kukaan ei olisi voinut yhdistää häntä enää mitenkään entiseen Ilma Virtaan. Hän myös pukeutui eri tavalla kuin ennen: hän alkoi käyttää entisten vaaleiden sävyjen ja säkkimäisten vaatemallien sijaan tummia ja yksinkertaisesti tyylikkäitä vaatteita.

Musiikki muodostui Ilmalle hyvin tärkeäksi. Hän innostui laulamisesta, ja ujoutensa voitettuaan hän alkoi käydä laulu- ja pianotunneilla. Lumi innosti hänet urheilemaan, jolloin ennen niin kaitainen olemus sai urheilullisesti terveitä piirteitä.

Ilman koko elämä oli saanut täyden muutoksen. Ilmoittauduttuaan Tunturikodon lukioon hän sai ensi kertaa elämässään uusia ystäviä, joita miellytti hänen rauhallinen, tyyni ja ystävällinen olemuksensa ja epäitsekäs käytöksensä. Silti kukaan näistä ei tullut hänelle läheskään yhtä läheiseksi kuin Lumi, sillä tämän kanssa he olivat kokeneet niin paljon yhdessä. Lumi puolestaan oli ilmoittanut Kaikuvaaran urheiluopistoon, ettei enää jatkaisi opintojaan siellä. Eleanor taas haki töitä Tunturikodon lastenkotiin, jossa hänellä oli kädet täynnä työtä joka päivä.

Lumin isä Risto Valkonen oli kuollut hänen ollessaan pieni, joten hänen siskonsa olivat hänen äitinsä Kirsin ja hänen nykyisen miehensä Danielin yhteisiä lapsia. Kahdesta siskopuolesta erityisesti 16-vuotias Talvikki kiintyi häneen. 13-vuotias Halla pysyi paljon etäisempänä, sillä tätä jossain määrin autistista tyttöä kiinnostivat vain matematiikka, kirjat ja hikipinkoinen opiskelu. Siksi nämä kaksi olivat kuin yö ja päivä: siinä missä Talvikki oli riehakas, sosiaalinen ja paljon Lumin ja sinisilmäisen, vaaleatukkaisen äitinsä näköinen, oli Halla hiljainen, syrjäänvetäytyvä ja kuin tumman, ruskeasilmäisen isänsä naispuolinen kopio.

Ilman uusi elämä Usva Valkosena oli ainakin ulkoisesti asettunut rauhallisiin uomiinsa. Hän näytteli päivisin iloista ja huoletonta, mutta tyynenrauhallisen ulkokuoren alla myrskysivät aivan toisenlaiset tunteet. Ilma heräsi jälleen öisin painajaisiin, jossa sekä Ilman Valtiatar ja koko Kaikuvaaran väestö etsi häntä. Kaiken lisäksi hän tunsi tuskaa ja kovaa henkistä kipua ajatellessaan Valoa ja tämän lupausta: ensitapaamisen jälkeen he eivät olleet nähneet toisiaan kertaakaan. Pettyneenä hän luuli valottaren pettäneen itsensä ja jättäneen hänet yksin. Siksi menetetyn rakkauden tuska oli vaikea kestää, kun hän ei uskaltanut kertoa asiasta edes Lumille ja Eleanorille. Eikä hän ollut kertonut heille Valosta vielä ollenkaan.

Ongelma ratkaistiin osin siten, että Lumi muutti Ilman kanssa uuteen kämppään aivan Tunturikodon lukion lähelle, jonne oltiin urheilijatytön onneksi perustamassa uutta urheiluopistoa. Tällöin Ilma ei unissaan huutaessaan paljastanut vahingossakaan Valkosten perheelle totuutta todellisesta henkilöllisyydestään.

Ilma purki kaiken surunsa ja rakkaudenkaipuunsa laulaessaan. Hänen laulunopettajansa Hanna Leppä kehui, ettei hänellä milloinkaan ollut ollut yhtä lahjakasta, tunteellista ja viehättävää oppilasta, jossa oli kauniin äänen lisäksi jotain omalaatuista - jotain sellaista, joka kätkeytyi tummanvihreiden silmien (todellusuudessa siis värillisten piilolinssien) taakse. Ilmaa kehut vain ensin hävettivät, mutta hän oppi pitämään itsestään Usva Valkosena saatuaan tietämättään positiivista mainetta lukionsa oppilaitten ja tuntemiensa ihmisten keskuudessa.

Ja menetetty rakkaus ja lentämisen kaipuu tykyttivät avoimen haavan tavoin hänen sydämessään. Uusi elämä ja henkilöllisyyden säilyttäminen yhdessä olivat kuin vankila, josta Ilma ei nähnyt minkäänlaista ulospääsytietä.

Ilmattaren tytärWhere stories live. Discover now