1

6K 73 3
                                    

"Awak tak boleh berterusan macam ni. Awak perlu move on. Kalau tak, susah hidup awak nanti. Who wanna take care of your father..." Dr. Khadija sedikit kesal atas pekembangan mental pesakitnya. Pakar Psikologi Hospital Tuanku Fauziah itu membetulkan kaca mata yang dipakainya. Matanya tetap fokus memandang pesakitnya yang cuma banyak tersenyum hambar acapkali dia meluahkan nasihat yang bertubi-tubi.

"Saya sendiri nak move on Doktor. Sape yang tak nak. Cuma saya, masih belom jumpa kekuatan untuk saya bangkit." Perlahan saja suara pesakit yang masih berbaring di kerusi rehat yang disediakan. Dia nampak relaks sekali. Sesekali matanya tembus memandang siling putih. Fikirannya kerap terawang-awangan. Dah beberapa kali Doktor Khadija bercakap sorang diri, sedangkan Alif entah kemana walaupun jasadnya ada disitu.

"Macam ni la Alif, saya bagi awak ubat. Make sure you take your pills on time. I think, I will give you ubat yang sama dengan ubat doktor Tan dari Hospital BM tu." Doktor Khadija mengambil pen Kilometriko hitam di depannya.

"Please doc. Please tukar dengan ubat lain. I can't stand any longer with Sertraline." Alif merayu. Ya, sejak dia mengambil ubat yang diberikan oleh Dr. Tan dari Klinik Psikologi dan Mental Hospital BM, Alif dapat merasakan banyak kesan sampingan yang menyusahkan dirinya.

"But why. Saya boleh tukar. Tapi saya nak tahu kenapa."

"Banyak sebab Doc. Saya selalu pening bile makan ubat tu. Sepanjang hari pulak tu. Lagi satu, saya rasa "adik" saya tidur tak bangun-bangun. Risau saya doc." Terpancar kerisauan diwajah nya yang sedikit malu bercerita perihal "adik"nya yang satu tu.

"Erms, baiklah kalo macam tu. Saya bagi awak Espran. Cara makan dia sama macam Sertraline tu. Tapi kalau awak ada apa-apa hal, make sure datang ke Hospital secepat mungkin." Laju saja tangan Doktor Khadija melarik-larik kertas putih.

"Awak bernasib baik Alif, awak dapat rawatan dengan cepat. Kalau tak, macam-macam lagi sakit lain akan bertenggek dekat awak. Awak lupakanlah dia. Cari pengganti. Kawin." Ikhlas sekali senyuman dia menasihati pesakitnya.

"Thanks doc. Kalaulah ia semudah tu..." Alif bangun. Di ambilnya kertas yang tertulis senarai ubat yang perlu di ambil di farmasi. Tak banyak, cuma sejenis.

Alif baru dua kali mendapatkan rawatan lanjutan di Klinik Pakar Psikologi dan Kesihatan Mental Hospital Tuanku Fauziah. Sebelum ni, setiap dua minggu dia akan berkunjung ke klinik yang sama di Hospital Bukit Mertajam. Puncanya, dia dirujuk oleh Klinik Kesihatan Seberang Jaya setelah dia mengadu jantungnya berdegup kuat dan kerap pening kepala. Hinggakan, air di dalam gelas pon sedikit berkocak jika dia menyandarkan dadanya ke meja. Sejak itu, dia menjadi salah seorang pesakit di Klinik Psikologi dan Kesihatan Mental.

Nota kaki:
1. Hope cubaan pertama ni bukan yang terakhir.
2. Gaya bahasa maybe sikit skema.. ok.. ok.. memang skema..
3. Hope "Arif" berjaya move on dan kembali seperti Arif yang dulu.

Dia Ku Panggil SayangWhere stories live. Discover now