Det är Fredag. Igen. Jag stiger upp ur sängen med en suck och drar på mig mina mjukisbyxor som ligger på golvet precis bredvid mina fötter. I sovrummet är det mörkt och svalt, då vi dragit gardinen för fönstret och fläkten vi tvingats ställa in är på. Den låter mycket, men det är något man har vant sig vid. Hellre oljud än att ligga svettig och sömnlös varje natt.
Jag öppnar sovrumsdörren och möts av ett ljus dess like. I reflex kisar jag med en gång och jag får ont i huvudet av det starka ljuset, men ändå tvingar jag mig ut i lägenheten.
"Godmorgon" säger Will ifrån soffan.
"Morsning korsning" muttrar jag fram när jag går förbi rummet mot köket.
"Pompripossa har varit här i natt ser jag" säger han och tittar menande på mitt hår.
Jag stannar upp i mina rörelser, nämligen att hälla i yoghurt i skålen framför mig, och känner efter med handen i mitt hår. Jag förstår direkt vad han menar, för det är alldeles tovigt och står säkert åt alla håll och kanter.
"Ha-ha, skitkul" säger jag och tar fram flingpaketet.
"Nämen vadå, jag diggar det. Nya stilen" säger han och blinkar med ena ögat. På läpparna har han ett litet, nästan inte synligt, flin.
Jag tittar upp på honom med en trött blick. Jag vet att han skojar, men just nu så har jag verkligen ingen lust.
"Då får jag väl akta mig då, så att du inte lämnar mig för en annan med en mycket snyggare version av den här" säger jag och tar fram en sked och ställer även iväg de andra grejerna jag släpat fram. Jag tar min skål med yoghurt och börjar äta ur den samtidigt som jag går emot soffan.
"Som om, den där kan man fan inte slå" skojar han. Nu är flinet mycket bredare.
Jag ger honom ett överdrivet leende innan jag slår mig ner i soffan bredvid honom, som halvt ligger ner.
"Attans, trodde jag skulle få mig en get-away" säger jag och likt honom - blinkar med ena ögat.
Han skrattar till och drar mig till honom.
"Akta!" säger jag och håller upp skålen menande. Sedan tar jag min sked och proppar in ännu mer yoghurt.
"Jaja" säger han och börjar lämna små kyssar på ena halvan av mitt ansikte, överallt där han kommer åt.
"Will, sluuutaa" gnäller jag med skeden i min mun. Antagligen så hör han inte ens vad jag säger.
"Okej, men bara en till?" säger han bedjande.
Jag nickar motstridigt och han ger mig en avslutande puss på kinden. Sedan ställer han sig upp och försvinner bort mot badrummet. Jag kryper ihop i soffan med min frukost och tittar på vad som visas på teven. Ingenting intressant egentligen, men jag är helt enkelt för morgontrött för att bry mig.
*
I måndags skulle vi ha ett möte med musikförlaget. Tyvärr ställdes det in då en av killarna vi skulle träffa inte kunde trots att Anton frågat flera gånger om tiden passat med dem. Hur som helst, bokade vi om till idag.
Jag och Anton står utanför byggnaden vi ska in i. Vi har precis knackat på den gröna metalldörren framför oss. Jag tittar bakåt, uppför de få trappstegen och ut på gatan. Det börjar bli mörkt ute och därmed kommer kylan, vilket är otur för mig då jag inte tagit någon jacka. Men jag inser att jag får skylla mig själv för att jag inte tänker efter ordentligt innan jag går utanför min lägenhet.
Dörren öppnas och en glad, ung kille välkomnar oss in. Han presenterar sig som Markus Hedfors och leder oss in i lokalen. Det finns massor av smårum överallt och jag kan tänka mig att det är här deras företag ska äga rum. Vi går igenom den lilla korridoren tills vi kommer in i ett litet kök. Det luktar kaffe och sur mjölk, men utan att göra en min sätter jag mig ner vid bordet vi hänvisar till. Jag tar upp mitt anteckningsblock jag fått med mig i min hast till bussen och försöker få ut pennan som är fest i spiralryggen på blocket.
YOU ARE READING
Som en bro över mörka vatten
Teen FictionDet har gått fem år sen Oscar lämnade Stockholm bakom sig, därmed också Rebecka. Hon har haft några tuffa år, men börjar äntligen finna sig själv och vad det är hon vill göra med sitt liv. Men en dag så står han där, mittemot henne vid ett övergång...