Kapitel 3 ringens möte

50 5 0
                                    

Jag hade stannat här i Vattnadal i ungefär 4 dagar och hade inga planer på att åka hem, allt var så perfekt förutom att sjuklingen eller jag Frodo som han hette inte hade vaknat än.
Just nu satt jag i gräset i en klänning som jag fått låna av arwen, den hade en härlig violett färg.
Efter någon timme ute i Eldrons trädgård så reste jag mig upp och skulle precis gå in innan jag fick syn på en bekant vän, gandalf.
- mellon, sa jag när gandalf kommit närmre då han fått syn på mig.
- vad gör du här Mália?
- min mor sa att det skulle hållas ett möte här, men när jag frågade Eldron så sa han att det inte skulle det. Jag undrar varför hon ville att jag skulle rida hit? Sa jag fundersamt.
- det ska faktiskt hållas ett möte här i om två dagar, det bestämdes idag.
- så hon såg i framtiden att det skulle vara det och mamma visste säkert att om jag red tidigare så skulle jag rädda frodo. Fräste vad för möte?
- ringen är tillbaka, sa gandalf men innan jag han säga något så gick han iväg mot frodos rum.
Jag skakade bara på huvudet och gick iväg mot slätten där amádë betade.

Dagarna gick och idag var dagen som möttes skulle hållas. Jag stod på balkongen som fanns i mitt gästrum och tittade på dom som kom för att vara med på mötet. Det var dvärgar,alver och människor som kom olika tider på förmiddagen.
Efter lunch tid kom Aragon in i mitt rum och ställde sig bredvid mig och tittade ut igenom fönstret
- det är dags för mötet Mália, sa han och vände blicken mot mig.
Jag nickade som svar och följde efter han ut igenom huset och till platsen vi skulle vara på. Det var som en cirkel alla stolar stod i , men det var bara det att På två stora partier i cirkel så var det inga stolar. Dom flesta hade satt sig och det var bara 2 platser kvar och dom tillhörde mig och Aragon. Jag tog platsen som var längst ut bredvid frodo , jag log mot honom och tittade mig om kring för att se ansiktena på personerna som satt där. Det var ett ansikte som fascinerade mig lite mer än alla andra, det ansiktet tillhörde en alv som såg ut att vara i min ålder, han hade blont välkammat hår och gråa ögon. Jag tittade runt på dom andra ansiktena och mötte Aragons flinande ansikte.
- vad är det? Mimade jag till honom men till svar fick jag bara ännu ett flin. Jag fattar inte att jag är vän med honom tänkte jag.
Alla tystnade när Eldron reste sig från sin stol och började prata om att maktens ring var tillbaka och som avslut så tittade han runt och sa att den måste förstöras. Alla satt fortfarande tysta tills en människa började prata
- det är en gåva och med hjälp av den så kan vi förgöra saurion , han fortsatte att prata tills den blonda alven avbröt honom.
- har du inte hört på, den måste förstöras!
- Legolas har rätt, ringen lyder ingen förutom sin skapare, fortsatte Aragon
- och vad vet en utbyggsjägare om det här, sa människan och reste sig upp.
- det där är din blivande kung, Aragon son av Araton, isuldurs arvinge, svarade alven medans han ställde sig upp
- sätt dig ner Legolas, sa Aragon och det var sen bråket började.
Jag lyssnade inte så mycket då jag bara tyckte att det var idiotiskt att bråka då det inte hjälpte överhuvudtaget, det var några saker som jag lyckades uppfatta och det var om vem som skulle ta ringen till mordor och ja.
Efter en stund så hörde jag någon säga
- jag tar den!
Jag vände mig om mot frodo och tittade förstående på honom
- är du säker? frågade jag 
Till svar fick jag en nick. Så jag ställde mig upp och sa
-TYSTA! Med en bestämd men hög ton, alla tittade på mig och jag vände mig mot frodo.
- jag tar den, sa han ytligare igen.
Alla stod tysta tills Aragon gick fram mot frodo
- du har mitt svärd!
Sedan kom Legolas också gående
- du har min båge.
-min yxa, sa gimli
- om det är det här som dom andra tycker, så ska gondor uppfylla önskan, sa Boromir medans han ställde sig bakom frodo.
Jag gick med bestämda steg och stannade framför frodo
- jag ska skydda dig med mitt liv, du har lórien och valar på din sida, sa jag och ställde mig bakom frodo
Ordet valar sa jag väldigt lågt så lågt att ingen hörde. Efter det så kom även gandalf och dom andra halvlingarn och ställde sig bakom frodo.
- då har vi brödraskapet som ska se till så att ringen och ringbärarn kommer till mordor, sa Eldron och tittade på oss.
Jag kände mig iakttagen trots att Eldron tittade bort så jag tittade mot dom andra och mötes av ett par gråa ögon.

Maktens ring ( pausad)Tahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon