Nama aku, Jeon Jungkook.
Ya, aku ialah Jungkook. Tapi dorang gelar aku si lemah dan lembik. Dorang suka buli aku. Suka suruh aku buat itu ini. Kenapa.. kenapa manusia suka menindas antara satu sama lain?
"Hoi arnab!" aku lantas menoleh ke arah panggilan itu. Aku kenal benar pemilik suara tu. Mentang-mentang gigi depan aku besar suka hati atok nenek dia panggil aku arnab.
Dia lah 'raja'. Kononnya.
"K-kenapa?" soalku tergagap.
"Dah siap kerja sekolah aku?" soalnya sambil berpeluk tubuh. Manusia angkuh ni.
"D-dah," balasku. Kenapa aku begitu takutkan dia? Dia juga manusia, bukan Tuhan!
"Dah tu tak reti nak bagi ke?" soal pembantunya dengan nada sindiran.
Tch. Aku berdecit tapi tidak berbunyi. Aku dengar, tapi di dalam kepala.
Aku mengambil buku latihan matematik yang aku baru siapkan 1 minit lepas dan serahkan kepada si pembuli tegar sekolah aku. Betul, dialah yang paling digeruni.
"Em, bagus."
"Weh, ni gambar apa?"
Helaian sebesar tapak tangan itu diambil dari atas mejaku. Tak! Itu aku punya!
"Woahh, bro. Dia melukislah. Perghh,"
"Bagi balik!" kataku lalu cuba merampas lukisan itu.
"Hoi, bagilah nak nangis dah aku tengok muka dia ni. Hahahahaha! Oh, jangan lupa.. siapkan juga kerja bahasa inggeris aku. Esok. Tepat jam 7 pagi. Atas meja aku. Faham?"
Si botak itu terus mencampakkan kertas lukisan tadi ke atas lantai. Kemudian, mereka berdua beredar sambil tergelak sakan.
Puas ejek aku? Sampai bila kau nak terus jadi penakut macam ni.. Jungkook.
***
"Abang!!"
Aku bingkas bangun dari pembaringan. Nafasku tercungap-cungap dan peluh dingin habis membasahi dahiku.
Aku mimpi.. abangku. Abangku mati dilanggar kereta. Di depan aku sendiri. Di depan mataku.
"..lemah.."
Suara tu lagi. Aku bukan lemah!
Aku menoleh ke arah satu sudut di dalam bilikku. Apa yang aku nampak.. lukisan yang aku lukis tu.
Aku menapak ke arahnya lalu mengutipnya.
Aku tak tahu siapa dia.. tapi.. wajah ni selalu bermain di dalam fikiranku. Bukan dalam mimpi tapi setiap kali aku memikirkan tentang kehidupan, pasti wajah tersebut muncul bagaikan bayangan.Aku melangkah ke arah papan lukis yang gah berdiri di tepi meja belajarku. Kain yang menutupi lukisan tersebut aku buka.
Lukisan ini juga. Wajahnya hampir sama dengan lukisan yang aku lukis pada kertas kecil itu. Namun yang ini, aku aplikasikan dengan sepenuh jiwaku. Ya, jiwaku yang sengsara.
Wajah-wajah ini yang selalu muncul dalam kepalaku.
Tapi, lukisan yang satu ni aku belum siapkan. Aku mencapai berus dan mencalit sedikit cat berwarna hitam.
Memang aku tak tahu siapa mereka.. tapi mereka bagaikan hidup.
Hidup..
Hidup?!
Mataku membutang pada mata lukisan budak lelaki tersebut. Lukisan yang telah aku hasilkan dengan campuran warna, mengikut kata hatiku.
Matanya.. mengalirkan air mata, hitam.
Kakiku hampir longlai bila aku mula mendengar suara..
"lemah.."
yang diulang sebanyak tiga kali.
"Abang.." panggilku.
"Aku takut,"
Kepalaku automatik berpusing apabila aku mendengar kibasan sayap burung yang tiba-tiba entah dari mana masuk ke dalam bilikku lalu hilang sekelip mata.
Aku pegun.
Apa semua ni?
Apabila mataku tertacap pada lantai aku nampak ada satu kertas yang usang teksturnya.
Aku mengutipnya. Apabila ia diterbalikkan.. aku lihat lukisan seekor burung besar yang sedang cuba terbang..
Dia nak bebas. Dia inginkan kebebasan.
Sama.. seperti aku?
Mungkinkah.. aku adalah burung ni?
Terbang gagah di angkasa tanpa perlu risau dipanggil lemah lagi.
"You make me begin."
YOU ARE READING
WINGS: Today We'll Survive. [COMPLETED]
FanfictionWalaupun terdapat seribu arah yang berbeza, kita akan tetap berjalan ke satu arah yang sama. Walaupun dunia menindas kita, kita akan bangkit berlawan bersama sebagai sahabat. . . . . . (Diinspirasikan oleh music video BTS Wings+YNWA tapi jalan ceri...