Ketika ini, aku berada di tingkatan satu. Tahun 2016.
Pada bulan Mei, sekolah aku mengadakan Bulan Akademik. Jadi, memanglah ramai murid-murid pada masa itu. Sesak!
Aku dan best friend aku, si Monyet ni memang rapatlah. Memang tak boleh dipisah. Sudahlah banyak persamaan. Bangga siket.
Ok, dijadikan cerita, masa bulan akademik ni, si monyet nak ke tandas. Dia ni memang pelanggan setia tandas. Entah apa yang bestnya dalam tandas tu. Bukannya wangi pun tapi bersihlah. Busuk tu normal lah. Najis bukannya wangi seperti bunga mawar.
Aku tahu dalam tandas memang ramai orang, jadi aku tunggu di luar. Si monyet ni pergi tandas betulkan tudung. Nilah perkara paling aku tak suka. Dia betulkan tudung macam baru nak tenun kain.
Sabar jelah. Dia betulkan tudung pun, sama juga tudung dia. Huh! Aku ni, kawan mithali. Tunggu juga dia hehe. Yang lain semua dah pergi sebab nak dapatkan cop dari setiap kelab.
Tunggu punya tunggu. Si monyet belum keluar. Aku jeling jam tangan. Baru 10 minit. Ok normal. Aku tunggu lagi tapi aku pelik kenapa tiada satu orang pun keluar dari tandas. Ah biarlah.
Tunggu lagi. Aku tengok jam, dah 15 minit. Aku dah start geram. Macam nak jerit ja si monyet tu dari luar tapi aku sabar. Dalam hati aku, kejap lagi keluarlah tu takkan dia nak tenun kain betul-betul pulak.
Masa pun berlalu. Sedar tak sedar hampir setengah jam aku tunggu dia. Aku gila tak marah. Kalau jumpa dia aku rasa nak ketuk-ketuk je eee. Aku sabar. Kejap lagilah. Dua tiga minit baru aku masuk.
Aku tunggu. Aku tengok jam dah lebih 30 minit. Ish, tak boleh jadi ni. Aku terus masuk dalam tandas. Bila aku masuk, takde seorang pun dalam tandas tu. Hm, aku pun pelik. Dia berak ke?
Aku panggillah nama dia. Tiada sahutan. Perlahan aku jalan masuk dalam. Tandas perempuan ni luas, ada empat tandas, empat bilik mandi, lepastu ada ruang untuk salin baju.
Oh damn boleh pula ada lampu yang mati. Aku pun tengok-tengok dalam tandas tapi kosong. Aik, mana dia ni? Takkan mandi?
Aku jalan lagi. Hm pelik. Aku tolak pintu bilik mandi. Kosong. Aku pusing menghadap cermin. Masa tu, aku nampak macam ada makhluk di tepi dinding duduk-duduk.
Tiba-tiba hati aku rasa lain. Manusia ke tu? Aku panggil lagi nama kawan aku.
"Yun?" Sepi.
"Em. Yun ke tu?" Tanya aku lagi. Ok hati aku berbelah bahagi. Nak pergi sana ke tak? Nak lari, jauh dah ni.
Pelan-pelan aku menapak ke sana. Mungkin ada si monyet. Aku tengok. Terkejut gila aku. Rupanya makcik cleaner. Adoi.
Tapi makcik cleaner tu pelik. Dia duduk atas kerusi, lepastu macam termenung jauh. Mulut dia bergerak entah apa dia sebut.
Aku telan air liur. Entahlah kaki aku memang kaku gila. Nak angkat pun rasa berat. Hati aku dah dup dap dup dap. Jangan-jangan ni hantu? Bisik hati aku.
Weh, ni makcik cleaner. Aku berfikir logik.
"Er.. Makcik?" Tegur aku. Makcik tu masih sama. Dia macam.. Dalam dunia lain.
"Emm.. Makcik, ada nampak kawan saya?" Aku cuba bertanya.
Masih sama. Ok masa ni memang perut aku kecut, bulu roma tegak. Aku rasa macam ada benda tak kena. Dengan beberapa lampu mati, beberapa lagi malap. Aku rasa macam kaki aku di gam gila.
"Emm, makcik ada orang tak masuk sini?" Aku cuba bertanya lagi.
Masih lagi sama. Ok, aku memang takut gila, aku terus pecut keluar. Dalam otak aku terfikir scene seram dalam cerita hantu yang aku selalu tengok.
Alhamdulillah aku selamat keluar. Aku keluar ja, aku terus pusing sekeliling. Ok aku tak nampak monyet. Aku terus jalan pergi kantin. Takut nak dekat-dekat tandas. Masa di kantin, aku terjumpa si monyet.
Boleh pula dia tersengih macam kambing tengok aku. Aku rasa macam nak lempang ja muka dia. Boleh pula dia tinggalkan aku di tandas. Aku macam apa dah tunggu dia di depan tandas.
"Eh yun, kau tinggalkan aku kenapa?" Marah aku.
Muka monyet berubah."Banyak cantik muka kau, kaulah tinggalkan aku. Dah lah tak nak temankan aku masuk dalam. Boleh pula dia tinggalkan orang." Balas dia.
Hah?
"Apa kau cakap ni?" Pelik aku dibuatnya. Kalau aku ketuk kepala dia agaknya sedar tak salah sendiri?
"Kira baik aku tunggu kau di luar. Kau pula tak muncul-muncul. Kau fikir dua minit aku tunggu kau?" Geram aku.
"Hah? Kau biar betul? Aku pergi sekejap ja. Sebab ramai sangat." Ujarnya
Damn. Jangan cakap..
"Eh? Tapi aku tunggu lama gila. Lebih setengah jam. Kau biar betul?" Ok sekarang ni aku dah rasa sesuatu.
"Aku kejap ja lah. Dah lah ramai orang, ada makcik cleaner lagi di belakang. Creepy kot." Katanya lagi.
Wtf.
"Jangan cakap.." Ayat aku terhenti. Aku pandang kiri kanan. Segera aku tarik dia ke tempat lain.
Aku lepaskan tangannya.
"Kau tau, aku tunggu kau lama gila. Lepastu aku check lah kau kat dalam. Aku masuk dalam tapi aku tengok tandas tu sunyi gila. Seorang pun tiada. Aku check lah tandas dan bilik mandi. Kosong. Dari cermin, aku ternampak, ada makcik cleaner ni, duduk-duduk atas kerusi. Aku tengok makcik tu lainlah." Cerita aku panjang lebar.
"Makcik tu?" Bisik monyet.
Aku mengangguk."Aku tanya dia, tapi dia macam tak sedar kehadiran aku. Aku blah lah."
"Aku pun sedar juga makcik tu, seram pula. Sebab tu lah aku sekejap ja cuma, masa aku keluar, masih ada lagi orang di dalam." Katanya.
Oh.....
"Tapi, aku tak nampak kau keluar pun." Hati aku mula risau.
"Aku pun. Tapi kau memang tunggu aku kan?"
Aku mengangguk.
"Aku rasa, kau kena sorok lah." Kata monyet perlahan. Takut orang dengar.
Eh? Dia ni pantang benda gini, kena sorok.
"Nasib benda tu tak apa-apakan kau." Sambungnya lagi.
The End.
YOU ARE READING
KISAH BENAR : SERAM
Horror[Based On Reality] Semua kisah yang diceritakan adalah pengalaman sendiri, sahabat handai, saudara mara dan lain-lain. Start ; 23.02.2017