Kapitel 16: Dejten

7 1 3
                                    

Okej så Alex vet nu. Vi hade en lång konflikt med tanke på hur envisa vi båda är. Det slutade med att vi kom fram till att jag ska gå dit om jag har pratar med Alex i telefon samtidigt. Vi ska snacka i lurar och knappt säga något till varandra då vi inte vill att Eric ska misstänka allt för mycket. Man vet dessutom aldrig vad han har för kontakter. Har en känsla av att han går i sin pappas fotspår, hamna i fängelset och allt.

Okej dejten är ikväll. Jag och Josh ska vara där vid typ halv 7 så att vi kommer dit före.

Det knackar på dörren

"Jag tar det" säger Alex.

Hon öppnar dörren och efter några sekunder så kommer Josh in.

"Vad vill du?" Säger jag. Så trött som jag är så låter av misstag sur

"Är du arg eller?" Säger Josh och skrattar

"Nej men jag kommer bli det om du inte berättar varför du är här. Du borde vara med Selena och se till att inget händer henne åtminstone tills ikväll"

"Eric kom dit och skickade ut mig därifrån"

"Och varför gjorde du som han sa!?"

"Det är lugnt. Han ska antagligen bara snacka med henne om ikväll. Han kommer inte skada henne nu för han vet att alla mycket väl kommer fatta vem det är som gjorde det"

"Sa han hur länge han behövde snacka med henne?"

"Han behövde bara fem minuter sa han"

"Och varför kom du hit?"

"För att berätta för er. Dessutom så kände man ju sig ensam" han har ett äckligt smile läpparna. Ugh peddokossan är tillbaka. Jag är glad över att han inte är lika förkrossad som förut men jag hatar denna sida av honom.

"Ugh. Gå nu istället. Fem minuter har säkert gått"

Josh nickar bara och sen går han. Lättare än vanligt att bli av med honom.

Vill gärna veta vad Eric sa till Selena men det skulle vara för riskabelt att gå och fråga utifall att Eric eller Stella skulle se. Vänta lite, om Eric och Stella är tillsammans. Varför ska han då gå på dejt med Selena. Det är absolut saker som inte stämmer här. Fan då att jag aldrig frågade selena om hennes nummer.
---------------------------------------------------------

Det knackar på dörren åter igen. Klockan är strax efter 6. Det är Josh som knackar på och det vet jag. Jag går och öppnar dörren och jag har självklart rätt.

"Redo att gå?" Frågar han

"Jadå. Alex! Vi drar nu"

"Inte utan att ringa mig och inte utan att ge mig en kram först!" Alex hämtar ett par hörlurar och sedan kommer hon till mig och ger mig en bamsekram. Sedan tar hon fram sin mobil och ringer mig. Hon ger mig hörlurarna

Jag svarar på samtalet och sätter sedan i ena hörluren i örat. Sedan går jag och Josh. Då jag inte har några fickor så stoppar jag mobilen i bh:n, don't judge me. Kom igen vem lägger inte mobilen där?

En promenad på 20 minuter och vi är framme. Jag kollar på klockan, den är halv 7.

Efter någon minut så kommer det fram en servitris. Hon är dränkt i flera ton av smink i ett misslyckat försök att dölja sina rynkor och mörka ringar. Hon har även knallrött läppstift.

"Tjena ungdomar. Vad vill ni beställa?"

Det bara skriker 40årskris från henne.

"Jag tar en en sallad" säger jag

"något att dricka till?"

"Iste"

"vad tar du då grabben?"

"Samma som henne"

Tjugo minuter senare så kommer hon tillbaka, denna gången har hon med sig vår mat. Tar det verkligen så lång tid att göra i ordning lite sallad? Jaja, jag börjar äta.  

"Har de kommit än?" frågar Alex.

"Nej, men nu får du hålla käften Alex. Kan inte snacka med dig nu, du får helt enkelt bara lyssna" säger jag och skrattar

Några få minuter senare så kommer Selena och Eric in, jag låtsas inte se dom och jag fokuserar på Josh och min mat. Josh ser ut att göra samma sak. De sätter sig vid ett bord som är ganska nära oss. Samma servitris kommer sedan tillbaka men går till Selena och Eric denna gång. Hon tar emot deras beställning. Efter det så går hon och vänder på skylten som hänger på dörren så att det står "STÄNGT" för att sedan gå iväg till ehm...köket??

Jag kollar på Josh med en frågande blick och han ser lika frågande ut som mig. Vad är det som händer?

Vi sitter där i några ytterligare pinsamma minuter. Jag försöker att kolla på dom diskret. Det som sedan händer, händer på några ögonblick med det känns som år.  Jag ser hur Selena kollar på mig med en panikartad blick. Jag känner en hård smäll i skallen och jag känner hur min kropp faller ner mot marken. Medan jag faller så ser jag hur servitrisen tar tag i selana. Jag hör Selena ropa 

"NEEJ!" 

Det låter som att hon ropar i en tunnel för hennes röst ekar. Allt blir svart.

---------------------------------------------------------
Whooopsie. Vad tycker ni om detta kapitel då?

Sees i nästan kapitel korvaaar

Åsnan och JagWhere stories live. Discover now