Kapitel 19: sjukhus

14 1 5
                                    

Jag vaknar upp med en stickande smärta i min mage. Jag kallsvettas i vita lakan, i min arm ser jag slang som leder till någon form av påse med nån märklig genomskinlig vätska. Jag känner en intensiv, steril lukt. Sjukhuslukt.

Jag slänger av mig täcket då det är för varmt, plötsligt slår det mig vad som hände igår. Jag lyfter upp min tröja och ser min mage, såtet har sytts. Vad hände egentligen? Vart är Selena och Josh? Jag minns hur poliser rusade in i rummet, hur Alex kom springandes. Jag minns den starka smärtan i magen och hur folk ropade. Jag minns hur en kniv satt i min mage och jag minns hur en dimma spreds framför mina ögon och hur allt sedan blev svart. Men vad hände efter det?  

Jag måste leta rätt på de, eller på någon som kan berätta vad som exakt hände. Jag försöker resa mig upp men det värker så mycket i min mage att jag är tvungen att lägga mig ner igen. Efter ett antal försök så lyckas jag att sätta mig upp, jag stönar till av smärta.

"Jag ser att någon är på benen igen" hör jag en främmande röst säga

Jag kollar upp och ser att det står en kvinna runt 40 vid dörren in till rummet. Hon har ett vänligt leende på läpparna och hon har lite rynkor. Det syns på hennes vita kläder att hon jobbar här på sjukhuset.

"Du behöver vila min vän, lägg dig ner igen"

Jag gör som hon säger och lägger mig långsamt ner i sängen igen.

"Var är Alex, Selena och Josh!? Vad hände igår?" jag försöker att skrika dessa ord rakt ut trots värken i magen.

"Såja såja, de är välbehållna, ta det lugnt"

Jag vet inte om hon menar dessa ord eller om hon bara säger det för att lugna ner mig.

"Var är dom?"

"Alex är här på sjukhuset i sitt rum. Josh och Selena är på polisstationen just nu och berättar om händelsen, de är ganska omskakade just nu"

"Vänta varför är Alex på sjukhuset!?"

"Jo ehm.."

"Svara mig då!"

"Igår så hade tydligen polisen och Alex rusat in i det rummet där ni var om jag fattat det rätt. Hon såg dig och hon gick till dig men precis då så slets sig Gilbert från polisen. Gilbert fick ett utbrott och han tappade kontrollen och..."

"Och?"

"Han gick till dig och Alex. Han gav dig en käftsmäll först men han insåg snabbt att du var medvetslös. Han gick vidare till Alex och han slog henne, hårt. Många gånger"

Varenda ord hon sagt har svidit.

"Vad hände sen!? Klarade hon sig?"

"Ja, med lite skador"

"Vadå för sorters skador? Är de allvarliga?"

"Brutet näsben, två tänder utslagna och lite blåmärken"

"Det var allt hoppas jag?"

"Ett brutet finger också"

"Det var allt?"

"Ja vad jag vet. Du hade tur att du överlevde min vän. Vila nu"

"Kan jag inte få träffa de andra?"

"Jag tror knappast att varken du eller Alex kommer kunna resa sig upp på ett par dagar. Selena och Josh kommer möjligtvis hit senare. Vila du, oroa dig inte för dom"

"Hur länge har jag sovit?" 

"Du svimmade av på restaurangen igår och har varit medvetslös fram till nu"

Åsnan och JagWhere stories live. Discover now